به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این حمام تاریخی پیش از این به عنوان حمام عمومی استفاده می شد و با گذشت زمان در اثر رطوبت بالا و ریزش برف و باران و توجه نکردن مردم منطقه به حفظ و نگهداری آن آسیب‌هایی به این حمام وارد و باعث متروک شدن آن شده بود.
وی با بیان اینکه پس از بررسی و ارزیابی آسیب های وارد شده به این بنا، عملیات مرمت و بازسازی آن آغاز شد، اظهار داشت: در نخستین مرحله پس از مطالعه و بررسی مستندات عملیات خاک برداری و آواربرداری قسمت های مخروب بنا آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: پس از عایق بندی و استحکام بخشی این بنای تاریخی، مراحل مرمت و بازسازی آن به طور مستمر تداوم یافت.
آبدار با اشاره به اینکه حمام سرای هریس دارای ورودی، بینه و گنبد آجری، میاندر، گرمخانه و خزینه جداگانه برای آب سرد و گرم بود، ادامه داد: در این عملیات مرمت طاق ها و تویزه ها، اجرای دیوارها، طاق تون و هیزم خانه حمام، اصلاح شیب بندی شدت بام و اندود سیمانی روی آن و موزون سازی گنبدهای سربینه و گرمخانه حمام انجام شد.
وی آزادسازی جبهه شمالی از تصرفات ایجاد شده در بخشی از سقف حمام، اجرای دیوار سنگی و آجری پیرامون حیاط، مرمت و بازسازی سر درب ورودی حمام را از دیگر اقدام های مرمت و بازسازی حمام تاریخی سرای هریس اعلام کرد.
آبدار افزود: هم اکنون محوطه حیاط بیرونی این بنا با نرده کشی در حال ساماندهی بوده و اجرای سنگ فرش بخشی از حیاط، بلوکاژ کف حمام و عایق کاری پشت بام آن توسط تیم تخصصی مرمت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال اجرا است.
حمام سرای هریس مربوط به دوره پهلوی و در شهرستان هریس، بخش مرکزی، دهستان بدوستان غربی، غرب روستای سرای واقع شده و در 7 خرداد 1387 با شماره ثبت 22853 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این اثر تاریخی دارای 25 متر طول، 12 متر عرض و پنج متر ارتفاع است.
8023/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.