بهروز مهدوی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تعداد مراکز ترک اعتیاد آذربایجان شرقی را 271مرکز اعلام و اضافه کرد: در این مراکز معتادان خود معرف توسط کارشناسان مسوول تحت درمان و آسیب شناسی قرار گرفته و زیر کنترل هستند تا در سریع ترین زمان ممکن اعتیاد خود را ترک کنند.
وی تعداد معتادان شناسایی شده آذربایجان شرقی بر اساس آمارهای سال 1394 را 1.2 درصد مجموع جمعیت سه میلیون و 800 هزار نفری استان اعلام کرد و یادآور شد: به طور قطع این آمار در حال حاضر دچار تغییر شده و افزایش یافته است و طبق برنامه ریزی های انجام شده، آمارگیری جدید در سال آینده انجام شود.
مهدوی، تناقض بین آمارهای رسمی و آنچه را که در واقعیت نمود و بروز دارد، مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در حالیکه طبق آمارهای رسمی باید 42 هزار نفر معتاد در آذربایجان شرقی وجود داشته باشد، تنها 70 هزار نفر معتاد خوددرمانی در سطح استان داریم.
وی، شیوع اعتیاد در بین کارگران آذربایجان شرقی را نگران کننده و هشداردهنده خواند و افزود: در حالی که متوسط کشوری اعتیاد در بین کارگران 22 درصد است، این آمار در استان ما بیش از 25 درصد می باشد و جمعیتی 150 هزار نفری را شامل می شود.
مهدوی شیوع اعتیاد در بین دانشجویان و دانش آموزان را به ترتیب چهار و یک درصد اعلام کرد و هشدار داد: طی سال های اخیر اعتیاد بین بانوان به شدت افزایش یافته است و سن اعتیاد نیز کاهش محسوسی نسبت به سال های قبل داشته است.
وی، رتبه آذربایجان شرقی در بین 31 استان کشور را از نظر شیوع اعتیاد 28 از آخر اعلام و یادآوری کرد: نباید به این رتبه بندی امیدوار بود، زیرا در صورت کم کاری و بی توجهی به موضوع خانمان سوز اعتیاد و پای کار نیامدن آحاد مردم و دستگاه های مختلف متولی و مسئول، این رتبه بسیار راحت از دست خواهد رفت.
مهدوی، دغدغه اصلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی را آگاه سازی و اطلاع رسانی توسط رسانه ها برای آحاد مردم و نیز ترغیب خیرین و نیکوکاران برای ورود به کمک رسانی به خانواده های معتادان بیان کرد.
وی ادامه داد: رسانه های گروهی بازوان اصلی و محور فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی در زمینه عواقب و آثار منفی مواد مخدر هستند که باید با انجام فعالیت های خبری و تهیه گزارش های مختلف در این زمینه حرکت کنند.
وی با بیان اینکه هزینه برگشت از اعتیاد برای کشور بسیار بالا و سرسام آور است، گفت: نقطه قابل توجه در این زمینه آمارهای مربوط به برگشت از اعتیاد و بهبودی کامل است که بین 10 تا 15 درصد را شامل می شود و رقم ناچیزی است.
دبیر شورای هماهنگی مارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: بهترین و کم هزینه ترین راهکار مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد افراد سالم جامعه است که با اقدامات فرهنگی و آگاهی رسانی می توان از آلوده شدن سایر افراد جامعه جلوگیری کرد.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.