علی طوماری روز سه شنبه با حضور مرکز ایرنا تبریز اظهار داشت: ساخت و ساز، تابعی از اقتصاد جامعه است که می تواند جریان اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور را تحت تاثیر قرار دهد اما در چند سال گذشته با رکود روبرو شده است.
وی با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز در کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی با روکود و تنزل همراه بوده است، بیان کرد: سال 1392 با ساخت 6 میلیون مترمربع ساختمان اوج رونق ساختمان سازی و ساخت و ساز در استان به شمار می رفت، اما این رقم در سال های 1393 و 1394 به چهار میلیون مترمربع و در سال 1395 و 1396 به 2 میلیون مترمربع کاهش یافت.
طوماری ادامه داد: این کاهش در سال 1397 نیز ادامه یافت و پیش بینی می شود که امسال نیز بیشترین حد ساخت و ساز در آذربایجان شرقی به همان 2 میلیون مترمربع برسد.
وی گفت: آینده ساخت و ساز، شرایط و شاخص های مختلف ساختمان سازی در جامعه روشن نیست و به این دلیل سازندگان بلاتکلیف بوده و نمی توانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به وضع نابسامان حاشیه نشینی در تبریز و هشدار نسبت به ساخت و سازها بر روی گسل این کلانشهر و توسعه عمودی اظهار داشت: حاشیه نشینی در تبریز بیداد می کند و از طرف دیگر خطرناک بودن ساخت و ساز و افزایش بارگذاری بر روی گسل تبریز این گسل را تحریک می کند و در نهایت خطر فاجعه انسانی در زمان زلزله را بسیار افزایش می دهد.
طوماری با اشاره به ضرورت مستحکم سازی در مناطق حاشیه نشین و توقف ساخت و ساز در مناطق گسلی شهر تبریز، گفت: به گفته کارشناسان زمین شناسی و زلزله و به گواه تاریخ، زلزله در این کلانشهر هر 200 تا 235 سال یکبار اتفاق افتاده و اکنون در دویست و سی و پنجمین سال آخرین زمین لرزه تبریز قرار داریم و اگر زلزله ای اتفاق بیفتد کل شهر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و فاجعه انسانی خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی مسوولان برای جلوگیری و کاستن از خطرات زلزله در تبریز باید انجام شود و بر این اساس همکاری مردم و سرمایه گذاران خارجی و داخلی لازم است زیرا علاج واقعه را قبل از وقوع زلزله باید کرد.
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به نمونه های موفق در مستحکم سازی و بازسازی مناطق حاشیه نشین در ترکیه، گفت: به طور مثال در ترکیه پس از شناسایی مناطق حاشیه نشین و پرخطر با همکاری خود مردم و توسط شهرداری زمین های حاشیه نشینی مردم در اختیار سازندگان و پیمانکاران قرار گرفت و واحدهای مسکونی نوساز در همان محل خانه های مردم ساخته شد و در اختیار مردم قرار گرفت.
طوماری ادامه داد: ساکنان این مناطق به صورت موقت در دیگر مناطق شهر اسکان داده شدند و شهرداری پس از خرید زمین آنها و بازسازی و نوسازی، واحدهای مسکونی را در اختیار آنان گذاشت و از قِبل زمین های این افراد نیز هزینه ساخت و ساز و درآمد برای خود کسب کرد.
وی یادآوری کرد: پهنه بندی شمال غرب تبریز و خطرات زلزله این شهر با دیگر شهرهای ایران قابل مقایسه نیست.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ضرورت استحکام سازی ساخت و سازها در استان، گفت: کمیسیون ماده 100 و ماده پنج شهرداری ها غده سرطانی است که استانداردسازی ساخت و ساز را دچار مشکل می کند و در واقع گریزگاه سازندگان است که امنیت سازه ها را زیر سووال می برد.
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور همچنین با اشاره به ضرورت ارایه متناسب ظرفیت به پارکینگ های ساختمانی، ادامه داد: رعایت نکردن این موضوع از طرف سازندگان دیگر مشکل ساخت و ساز در کلانشهر تبریز است و برخی سازندگان به دنبال افزایش ظرفیت غیرمتناسب پارکینگ ها هستند که مشکلاتی را به وجود می آورد.
طوماری اضافه کرد: بر اساس مقررات ملی ساختمان، ساختمان های بالاتر از هفت طبقه باید پله اضطراری و راه دسترسی مازاد بر جک بالابر داشته باشند، اما برخی از سازندگان با تمسک به ماده 100 این قوانین را دور می زنند.
وی یادآوری کرد: باید مشکلات مستحکم سازی، مقابله با زلزله و بازسازی مناطق حاشیه نشین آن قدر تکرار شود تا تبدیل به مطالبه عمومی شود و رسانه ها در این ارتباط وظیفه مضاعف دارند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت ها و میزان پوشش نظام مهندسی در سطح آذربایجان شرقی گفت: این سازمان در تمام شهرهای استان فعال است و 14 نمایندگی و حدود 30 هزار عضو دارد، ضمن اینکه شهرهای بدون نمایندگی نیز توسط نزدیک ترین شهر دارای شعبه پوشش داده می شود.
سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی سال 1383 تاسیس شد و مهندسان رشته های عمران، نقشه برداری، برق، مکانیک، معماری، شهرسازی و ترافیک عضو این سازمان هستند.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.