حجت الاسلام علی مصائبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف ما از پیگیری پرونده موقوفات اراضی قایم مقام فراهانی در شهر صوفیان، تثبیت وقف بود که انجام گرفت؛ ما به هیچ وجه به دنبال فشار بر مردم صوفیان نیستیم و هیچ گونه شکایتی نیز از آنان نداریم.
وی اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن دهه مبارک فجر، دارندگان املاک وقفی در شهر صوفیان می توانند با مراجعه به اداره اوقاف و امور خیریه از تخفیف ویژه در پرداخت اجاره برخوردار شوند.
وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت سندهای موجود در دست مردم چه می شود، اضافه کرد: سند صادر شده در اصلاحات اراضی با یک ماده واحده باطل و ابلاغ شده است؛ اگر کسانی هم سند دیگری داشته باشند، صاحبان نسق هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با انتقاد از کسانی که وقف را مانع توسعه و پیشرفت شهرها و آبادی ها می دانند، گفت: در زمان حاضر شهرهایی مانند «خدابنده» در استان زنجان ششدانگ وقفی و در عین آباد هستند، زیرا مردم به حقوق خود پایبندند و به اصول وقف عمل می کنند.
وی با اشاره به اینکه بر خلاف تبلیغ بعضی ها وقف نه تنها در زمینه توسعه بازدارنده نیست، بلکه به تحقق آن کمک می کند، افزود: به عنوان نمونه در زمان حاضر زمین 40 بوستان در تبریز و تعداد زیادی از مدارس و مراکز درمانی وقفی است.
وی ادامه داد: مردم صوفیان متدین هستند و به وقف اعتقاد دارند، ولی عده ای ذهن آنها را آشفته می کنند، با این استدلال که قایم مقام فراهانی اهل اینجا نبوده است که بتواند این همه زمین را وقف کند، در حالی که اراضی شهر صوفیان تنها متعلق به میرزا ابوالحسن قایم مقام نبود، بلکه علاوه بر وی میرزا عیسی قایم مقام فراهانی و بیگم خانم نیز ارث پدری شان را وقف کرده اند.
حجت الاسلام مصائبی با بیان اینکه کیفیت وقف توسط قانون و دادگاه تعیین می شود، اظهار داشت: مردم فقط باید به آنچه که قانون می گوید، توجه و عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه صدور رای برای پرونده موقوفات اراضی صوفیان 25 سال زمان برده است، گفت: البته قاضی دادگاه در تهران قبل از صدور حکم نهایی سه بار فرصت های 2 ماهه داد تا اگر مردم صوفیان یا وکلای آنها سندی دال بر مالکیت شان بر اراضی قبل از وقف آن داشته اند، ارایه کنند.
وی یادآوری کرد: رای قطعی موقوفه بودن اراضی شهر صوفیان در 9 صفحه و پس از مطالعه اسناد و مدارک توسط سه قاضی زبده در تهران صادر شد و در دادگاه نیز نمایندگان و وکلای مردم صوفیان حضور داشته اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی اضافه کرد: البته قبل از ارجاع پرونده خیلی دوندگی کردیم و از مردم خواستیم که با تبدیل به احسن با کمترین مبلغ، املاک را آزاد کنیم و جلسه ای نیز به همین منظور در فرمانداری شبستر با حضور نمایندگان مردم برگزار شد که خواسته ما قبول نشد.
وی در پاسخ به این سوال که چند سال قبل خانمی مدعی مالکیت اراضی موقوفه صوفیان بوده است، گفت: این امر بدیهی است و تاکنون چندین نفر بدون ارایه سند و مدرک مدعی تولیت موقوفات صوفیان و نیز ربع رشیدی بوده اند که ادعای همگی رد شده است.
اراضی شهر صوفیان به وسعت 35 هزار هکتار از سال ها قبل محل اختلاف بین اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در زمینه وقفی بودن یا نبودن آنها بوده است.
شهر صوفیان با حدود 10 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب تبریز واقع شده است.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.