مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از اول سال زراعی در ۴۶ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی استان عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی اجرا شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، نادر زارع تالی در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به اینکه سال گذشته در ۷۲ هزار و ۸۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی اجرا شد، گفت: برای امسال ۷۸ هزار و ۳۳۰ هکتار هدف گذاری شده است.
وی عملیات خاک ورزی را در راستای کشاورزی حفاظتی عنوان و خاطرنشان کرد: مجموعه عملیاتی همچون تناوب زراعی و حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک برای بازسازی و حاصلخیزی خاک و حداقل به هم زدن خاک می باشد و مراحل اجرای آن شامل مدیریت بقایای گیاهی ، خاکورزی حفاظتی ، مدیریت حاصلخیزی و کشت مستقیم در بقایای گیاهی است و اگر سه عملیات، یعنی بی خاکورزی یا کم خاکورزی ، حفظ بقایای گیاهی و رعایت تناوب زراعی را همزمان اجرا کنیم ، در راستای پایداری خاک حرکت کرده‌ایم .
زارع تالی گفت: در راستای تامین ادوات کشاورزی و عدم استفاده از گاوآهن های خاک برگردان در سال گذشته 48 دستگاه ادوات الگوئی کشاورزی حفاظتی با اعتبار 5533 میلیون ریال و در سال جاری نیز 34 دستگاه با اعتبار 6364 میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گرفته است .
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مهم‌ترین مزیت این روش بهبود حاصلخیزی خاک و افزایش نفوذ پذیری رطوبت است. 
وی در کنار بی خاک ورزی، رعایت تناوب زراعی و حفظ بقایای خاک را مهم دانست و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد آلی خاک، صرفه جویی در مصرف سوخت و راندمان وبهره وری بیشتر از مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.