تفریغ بودجه سال 96 شهرداری تبریز در صحن علنی جلسه امروز (یکشنبه) شورا مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آنچه که گفته شد، شهرداری به همراه شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته در سال گذشته 603 میلیارد تومان بدهی برجای گذاشته است.  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز گفت: برای نخستین بار و با درخواست اعضای شورا، بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری نیز در تفریغ بودجه مطرح می‌شود. 
وی ادامه داد: بر اساس آنچه که در متمم بودجه مصوب شده، بودجه شهرداری در سال 96 با احتساب ارقام تکراری 2400 میلیارد تومان بود که 1900 میلیارد تومان آن معادل 80 درصد، محقق شده است؛ همچنین 1100 میلیارد تومان بودجه صرف هزینه‌های جاری و 800 میلیارد تومان نیز صرف پروژه‌های عمرانی شده است.
بهشتی با بیان اینکه طبق قانون باید 40 درصد بودجه شهرداری صرف پروژه‌های عمرانی شود، خاطرنشان کرد: بدون احتساب بودجه 80 میلیارد تومانی قطار شهری که به امسال منتقل شده، حدود 36 درصد بودجه شهرداری در سال 96 در بخش عمرانی هزینه شده است، اما با احتساب بودجه قطار شهری، این رقم به 41 درصد می‌رسد. 
وی در رابطه با هزینه‌ی سازمان‌های وابسته شهرداری نیز اظهار کرد: هزینه‌ی سازمان‌های وابسته در سال گذشته اعم از جاری و عمرانی 560 میلیارد تومان بوده که 353 میلیارد آن را شهرداری کمک کرده است. همچنین تعدادی از سازمان‌ها همچون آرامستان‌ها، حمل‌ونقل و ترافیک، عمران و ... بیش از سقف بودجه هزینه کرده‌اند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در خصوص بدهی‌های شهرداری نیز در سال گذشته گفت: شهرداری در سال گذشته 90 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی، 133 میلیارد تومان به بازپرداخت وام و 42 میلیارد تومان از بابت مالیات بدهی برجای گذاشته که در مجموع 603 میلیارد تومان می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بدهی شهرداری بدون احتساب کارمزد ناشی از دیرکرد و اوراق مشارکت پروژه مترو محاسبه شده است.
سازمان‌ها حق ندارند بیش از سقف بودجه خود هزینه کنند
بهشتی خاطرنشان کرد: درآمد بیش از بودجه مصوب سازمان‌ها باید به خزانه واریز شود و سازمان‌ها حق ندارند بیش از سقف بودجه خود هزینه کنند.
وی ادامه داد: فرآیند حسابرسی و بررسی تفریغ بودجه باید به نحوی باشد که در بودجه سال 97 ریالی انحراف از بودجه داشته باشیم.
مظفر سلیمانی - معاون مالی اقتصادی شهردار تبریز در صحن علنی شورا گفت: پیش از این عملکرد سازمان‌های وابسته شهرداری در تفریغ بودجه مورد بررسی قرار نمی‌گرفت و سازمان‌ها با مجوز شورای سازمان کارها را پیش می‌بردند که شهرداری برای تغییر این روند تدابیری اتخاذ کرده است.
وی ادامه داد: عمده بدهی شهرداری به بیمه تأمین اجتماعی، متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی است، همچنین با احتساب کارمزد، بدهی‌ها افزایش می‌یابد.
هزینه کرد بیش از بودجه مصوب سازمان‌ها یعنی فاجعه!
فرج قلی‌زاده – عضو شورا در خصوص بدهی شهرداری گفت: چرا در تفریغ بودجه کارمزد و جرایم احتساب نشده است؟ مگر پرداخت نمی‌کنیم؟ جرایم تأخیر در پرداخت حق و حقوق سازمان تأمین اجتماعی و دارایی بیش از 30 درصد بوده که این موضوع خطرناک است؛ چرا که این دو مجموعه قدرت اجرایی بیشتری نسبت به بانک‌ها دارند. در سوی دیگر در صورت عدم پرداخت بدهی بیمه، کارکنان شهرداری با مشکل مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: شهرداری باید پرداخت بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی را نیز مورد نظر قرار دهد، البته غرامت ناشی از دیرکرد در پرداخت هزینه ملک‌های خریداری شده در پروژه‌های مسیرگشایی بحث امروزی نبوده و مشکل ساختاری است.
این عضو شورا ادامه داد: بدون احتساب هزینه‌های جاری، اعضای شورا تنها برای 800 میلیارد تومان در حوزه عمران تصمیم‌گیری می‌کنند که این موضوع یک مصیبت است.
قلی‌زاده ادامه داد: ضروری است در جلسات خصوصی اصلاح سیستم از جمله جراحی در سازمان‌ها و نظارت بر کوچک کردن بدنه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، در غیر این صورت مجموعه شهرداری فلج می‌شود. هزینه کرد بیش از بودجه مصوب سازمان‌ها یعنی فاجعه!
غلامحسین مسعودی ریحان – عضو شورا در خصوص بدهی‌های شهرداری گفت: تمامی هزینه‌ها را پرداخت می‌کنید اما چرا بدهی تأمین اجتماعی را نگه ‌داشتید؟ در حالی که در صورت عدم پرداخت بیمه، کارکنان با مشکل مواجه شده و دفترچه خدمات درمانی آنان تمدید نمی‌شود.
وی در ادامه نسبت به بدهی شهرداری به پیمانکاران نیز هشدار داد و افزود: پیمانکاران که نقش اساسی در توسعه تبریز دارند، با مشکلات زیادی مواجه هستند و حتی با شکایت هم کار به جایی نمی‌رسد.   شهرام دبیری – عضو شورا با ابراز رضایت از میزان تحقق بودجه، گفت: علی رغم بدهی‌ها باید واقف باشیم که 120 میلیارد تومان از وام‌ها پرداخت شده که باید در ردیف بودجه عمرانی قرار گیرد.
وی ادامه داد: سازمان ها درباره عملکرد بیش از بودجه توضیح ارائه دهند تا سئوالات اعضای شورای شهر برطرف شود.
ایرج شهین باهر - شهردار تبریز نیز در پایان گفت: شهرداری در سال جاری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در چارچوب بودجه مصوب شورا کار کنیم. همچنین از آغاز مدیریت بنده تا به امروز ریالی تسهیلات اخذ نشده و برنامه داریم تا در اسرع وقت دیون را پرداخت کنیم.
شورای اسلامی شهر تبریز با اکثریت آراء کلیات لایحه تفریغ بودجه را تصویب کرد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.