کارگردان نمایش «نهنگ قنبر» از اجرای این نمایش در مجتمع سینمایی ۲۹ بهمن تبریز از ۱۸ آذرماه خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، بابک نهرین در نشست خبری اظهار کرد: پس از ۹ ماه نمایشی را در تبریز روی صحنه می‌بریم که حدود ۶۰ نفر برای تولید آن تلاش کرده‌اند.
وی با بیان اینکه پس از دو سال وقفه، «علیرضا رنجی‌پور» در نمایش‌ گروه‌ هنری بابک حضور می‌یابد، افزود: محسن خدابنده نویسندگی اثر نهنگ قنبر را برعهده دارد و بازیگرانی همچون علیرضا رنجی‌پور، بهمن تقی‌پور، رضا باقری،  نوروز سلیمانی، فاطمه اسمعیلی، سمانه بابازاده، فریبا اسکندری، سولماز هاشمی، پریناز شیری و رعنا تقوی در این اثر ایفای نقش می‌کنند.
وی با بیان اینکه نمایش نهنگ قنبر در فضای کمدی و فانتزی اتفاق افتاده است، بیان کرد: در این نمایش که بخشی از جامعه را نشان می‌دهد، در محله‌ای انسان‌های روشنفکر، فقیر، ثروتمند، بی‌خیال و مذهبی به تصویر کشیده شده که دو‌ همسایه بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر جدی دارند و در نهایت منجر به وقوع اتفاقاتی می‌شود. همچنین در این نمایش به موضوعات روز جامعه همچون احتکار، برجام، دلار و .... اشاره شده است.
نهرین با بیان اینکه نهنگ قنبر سال گذشته توسط شورای ارزیابی و نظارت رد شده بود، گفت: دلایل رد شدن این نمایش را باید از اعضای شورای ارزیابی و نظارت قبلی بپرسید، البته همه می‌دانند چرا رد شده اما اگر بگوییم شکایت می‌کنند. معتقدم جامعه کنونی به نشاط نیاز داشته و وظیفه هنرمند ایجاد امید در جامعه است. در نظر داشتیم با آغاز موج گرانی‌ها این اثر را روی صحنه ببریم که متاسفانه نشد و شاید برخی از دیالوگ‌ها متعلق به آن زمان بود و اکنون کهنه شده است.
وی ادامه داد: آن زمان شورای ارزشیابی و نظارت تشخیص داد که به طور کلی این اثر اجرا نشود اما خوشبختانه شورای نظارت کنونی با هنرمندان همراه بوده و با اعمال اصلاحیه‌هایی، نمایش نهنگ قنبر برای اجرا آماده شده است.
کارگردان نمایش نهنگ قنبر با اشاره به استفاده از گروه حرکات موزون در این نمایش، بیان کرد: شورای نظارت قبلی به طور کلی مخالف رقص بود، این در حالیست که در نبود گروه رقص به تصویر کشیدن برخی از صحنه‌های نمایش نهنگ قنبر امکان پذیر نبود و از طرفی رقص آذری بزم نیست، بلکه رزم است و هر کدام از حرکات پیام‌هایی دارد.
وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از میزان فروش نمایش نهنگ قنبر، اظهار کرد: طی چند روز گذشته بلیط ۱۸ سانس این نمایش به فروش رسیده و باتوجه به تجربه قبلی و حضور آقای رنجی‌پور، به نظر می‌رسد میزان فروش این نمایش نیز قابل توجه خواهد بود و خوشبختانه توانستم در تئاتر اشتغال‌زایی کنم.
نهرین در رابطه با میزان فروش نمایش قبلی (کچل اوغلان) گروه بابک، اظهار کرد: اظهار نظرهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد. کچل اوغلان موفق به فروش بالای یک‌میلیارد تومان شد.
وی ادامه داد: برای اجرای نمایش هیچ‌گاه از فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا ستاد تبریز ۲۰۱۸ درخواست بودجه نکرده‌ام و حتی برای تمرین و اجرای نمایش به فرهنگ ارشاد پول پرداخت می‌کنم‌.
وی در خصوص دلایل عدم حضور «ناصر هاشمی» در نمایش نهنگ قنبر، اظهار  کرد: نقشی برای آقای هاشمی در نظر گرفته شده بود که به دلیل حضور در یک سریال، متاسفانه در این نمایش کنارمان حضور ندارد، ولی بر اساس رایزنی‌های انجام شده، آقایان هاشمی و هاشم چاووشی در نمایش بعدی گروه بابک حضور خواهند داشت.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی در خصوص انتقاد نائب رئیس این انجمن از «جشنواره بین المللی تئاتر الف»، گفت: بنده هم انتقاداتی از این جشنواره دارم، اما باید بپذیریم که این جشنواره حرکت بین المللی بوده که با برگزاری چنین رویدادهایی تئاتر جان می‌گیرد. دخالت در خون ماست و سخنان نائب رئیس انجمن نیز موضع انجمن هنرهای نمایشی نبوده و یک اظهار نظر شخصی است.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار ۴۵۰ میلیون تومانی برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر الف، بیان کرد: ۴۵۰ میلیون تومان حق تئاتر بود که از آقای «بیگ‌نژاد» به خاطر گرفتن حق تئاتر تشکر می‌کنم. به دست اندرکاران برگزاری جشنواره هم تبریک می‌گویم؛ چرا که جشنواره الف توانست جشنواره‌های بین المللی مشابه را تحت الشعاع قرار دهد.
نهرین ادامه داد: به‌جای همکاری، از برگزاری جشنواره تئاتر الف انتقاد می‌کنیم، انصاف چیز خوبی است. این جشنواره حق تئاتر را نخورده بلکه موفق به گرفتن حق آن شده است؛ البته انتقاداتی هم وارد است به عنوان مثال می‌توانستند از هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان به دلیل همکاری مناسب، با دعوت رسمی در مراسم اختتامیه تجلیل کنند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری همه ساله این جشنواره، گفت: تئاتر الف اتفاق مبارکی است که پس از سال‌ها توانست نمایش اروپایی را در تبریز روی صحنه ببرد و زمینه‌ساز بهبود فضا شده است. 
وی با انتقاد از نبود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری تئاتر، گفت: کم مانده تئاتر شهر سرمان خراب شود! سالن اصلی آن تعطیل شده و دو سالن آن در زیرزمین نیز در شأن هنرمندان استان نیست.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی خواستار احداث سالن‌های جدید برای تئاتر شد و افزود: به استاندار جدید آذربایجان شرقی اعلام می‌کنم که سالن‌های تئاتر تبریز آبرویمان را می‌برد و امروزه تئاتر ما هیچ چیز ندارد، هنرهای نمایشی از تبریز شروع شده ولی امکانات آن در تهران، اصفهان و مشهد ایجاد شده و مسئولان ما هم نه توانایی لازم را برای دریافت امکانات دارند و نه دغدغه فرهنگ و هنر! حق گرفتنی است و از رسانه‌ها درخواست دارم صدای ما شوند تا آنقدر بگوییم که شاید بعد از سال‌ها اتفاقی در زمینه زیرساخت‌های تئاتر رخ دهد.
علیرضا رنجی‌پور - یکی از بازیگران نمایش نهنگ قنبر با ابراز خرسندی از حضور  در این نمایش، گفت: باتوجه به نبود امکانات در تئاتر تبریز، بهتر بود بودجه ۴۵۰ میلیون تومانی ستاد «تبریز ۲۰۱۸» به‌جای برگزاری جشنواره در بین هنرمندان تقسیم می‌شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.