روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به گزارش "بیماران دیالیزی و درمان پر مشقت‌شان" مورخ 29. 8. 97 توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، در توضیحات روابط عمومی وزارت بهداشت آمده است: داروهای مکمل مورد نیاز بیماران دیالیز از نوع ویتامین‌هاست که  با توجه  به قوانین سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر حذف ویتامین‌ها و مکمل‌ها از لیست حمایتی خود، بیماران دیالیزی برای تهیه این دارو دچار پرداخت از جیب می‌شوند . مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها از سازمان غذا و دارو، حمایت داروهای مذکور را برای بیماران دیالیزی (به صورت استثناء) درخواست نموده و مذاکرات لازم در حال انجام است . به محض حصول نتیجه، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.
در بخش دیگری از این توضیح آمده است: معاونت درمان وزارت بهداشت دائماً در حال رصد داروهای بیماران خاص من جمله بیماران دیالیزی است و در این خصوص کمبود داروئی در زمینه داروی فوروزماید که از داروهای غیرتخصصی است، گزارش نشده است. ممکن است بیماران در یک مقطع محدود با کمبود دارو مواجه  شده باشند  ولی گزارشی مبنی بر " نبود " دارو گزارش نشده است. 
لازم به یادآوری است، این دارو تحت حمایت سازمان‌های بیمه‌گر بوده و بیماران تنها فرانشیز سهم بیمار را پرداخت می‌نمایند نه تمام هزینه دارو را. در خصوص روند طولانی انجام مقدمات جهت پیوند کلیه به اطلاع می‌رسد پیوند کلیه یک عمل ماژور می باشد و چنانچه بیماران بر اساس ضوابط و شرایط سخت گیرانه انتخاب نشوند، احتمال بروز عوارض جدی از جمله افزایش خطر بدخیمی ها، عفونت، مشکلات قلبی عروقی و رد پیوند همراه خواهد بود. فلذا بدیهی است برای جلوگیری از بروز عوارض مذکور، براساس تمام پروتکل های جهانی و علمی، اقداماتی صورت می گیرد تا از آمادگی گیرنده عضو اطمینان کافی حاصل گردد .بر همین اساس مشاوره‌های قلب، ریه، دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی، گوارش بیهوشی و ...درخواست می‌شود و در بعضی از موارد ، بسته به بیماری زمینه‌ای، مشاوره غدد و چشم پزشکی نیز اضافه می‌شود.
در ادامه توضیح وزارت بهداشت آمده است: انجام سونوگرافی برای کلیه بیماران اجباریست. هم‌چنین برای آمادگی پیوند انجام آزمایشات پاراکلینیکی متعدد و آزمایشات انطباق بافتی، ویروسی و ... مورد نیاز است. با توجه به مطالب پیش گفته، اقدامات مقدماتی جهت انجام پیوند کلیه همواره زمان‌بر و هزینه‌بر است. این مرکز به منظور رفاه حال بیماران کاندید پیوند، خدمات تشخیصی اعم از مشاوره‌ها و آزمایشات قبل از پیوند  را حمایت می‌کند.
در خصوص تعبیه کاتتر به اطلاع می رسد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز یک جراح عروق در بیمارستان امام رضا ( ع ) مستقر است که با کمک چند جراح آموزش دیده عمل تعبیه کاتتر و برقراری راه عروقی را انجام می‌دهند. زمان انتظار در تبریز کمتر از یک هفته است. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چهار جراح عروق و سه نفر فلوشیپ جراحی عروق در بیمارستان شهید علوی مشهد بیماران نیازمند خدمات عروقی را پذیرش می‌نمایند. زمان انتظار جهت انجام عمل تعبیه راه عروقی بین 2-1 هفته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.