به گزارش ایرنا، داود گرشاسبی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از اجرای این طرح افزود: این طرح در پی جاری شدن سیل و خسارت های ناشی از آن در سال های اخیر و خطرات سیلاب و طغیان آب های سطحی در فصول پر باران از سوی منابع طبیعی اجرا می شود.
وی اظهار داشت: این سازه بتنی در سطح ملی دومین طرح رسوب گیری است که با روش بتن کوبیده غلتکی ساخته می شود.
فرماندار ویژه مرند با اشاره به اهمیت احداث سیل‌بند در مسیر سیلاب‌ها یادآوری کرد: سیل‌بندها علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب، افزایش پوشش گیاهی و کنترل سیل و رسوب، زمینه استفاده از‌ آب‌های سطحی را در حوزه کشاورزی و دام فراهم می‌کند.
گرشاسبی ادامه داد: 20 میلیارد ریال اعتبار ویژه از صندوق توسعه ملی و با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و حمایت دولت تدبیر و امید به علت اهمیت مقوله آبخیزداری به بخش آبخیزداری این شهرستان اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی مرند نیز در این آیین گفت: ایجاد طرح‌های آبخیزداری علاوه بر تقویت سفره‌ آب های زیرزمینی، جلوگیری از هدر رفت آب و خشکسالی، نقش مهمی در حفاظت از خاک و محیط زیست دارد و با توجه به کمبود آب در این شهرستان می توان از آن برای تغییر این وضعیت استفاده کرد.
منوچهر رحمانی، حفاظت از آب و خاک در حوزه‌های آبخیز، افزایش پوشش گیاهی، کنترل و کاهش خسارت سیل، تغذیه منابع آب و افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش تولید، بالا بردن درآمد آبخیزنشینان و تثبیت شغل آنان را از مهم ترین مزایای طرح‌های آبخیزداری اعلام کرد.
وی با اشاره به روش‌های مختلف کاهش و کنترل فرسایش آبی و خاکی یادآوری کرد: هر اقدامی مانند شخم‌های سطحی و عمقی و اضافه کردن مواد آلی خاک که قدرت جذب آبی خاک را افزایش دهد، میزان هدر رفت سطحی آب را کاهش می‌دهد.
مدیر جهاد کشاورزی مرند اضافه کرد: انتخاب نوع نباتات زراعی نیز در کنترل فرسایش اثر زیادی دارد.
رحمانی ادامه داد: بالا نگه داشتن سطح حاصلخیزی خاک، نوعی عمل محافظتی در مقابل فرسایش است زیرا تحت این شرایط رشد زیاد نباتات علاوه بر بهتر کردن قابلیت نفوذ آب خاک، پوشش گیاهی و مواد آلی خاک را به‌ طور قابل ملاحظه افزایش می‌دهد.
به گزارش ایرنا، طرح حفاظت خاک و کنترل رسوب روستای لیوار مرند با اعتبار اولیه 6 میلیارد و 500 میلیون ریال از اول مهر امسال آغاز شد و تاکنون 6هزار مترمکعب از حجم کل عملیات که بیش از 10 هزار مترمکعب بود، اجرا شده است.
آخرین سیل بزرگ آذربایجان شرقی در سال 1389 اتفاق افتاد که خسارت سنگینی به مزارع و باغات و شهر یامچی مرند وارد کرد.
شهرستان مرند با 245 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است.
9916/8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.