به گزارش ایرنا، مجید احمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این طرح 25 رقم و لاین گندم نان، 14 رقم و لاین جو، 32 رقم نخود انتظاری، 6 رقم و لاین عدس و 6 رقم علوفه برتر با سه روش کشت مستقیم، کشت کم خاکورزی و مرسوم به صورت دیم کشت می شود.
وی افزود: این طرح در سال زراعی جاری تنها در شهرستان هشترود در آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد و هدف اصلی آن تامین پایدار امنیت غذایی جامعه است.
وی گفت: افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان تولید در مزارع دیم از دیگر اهداف این طرح است.
احمدی همچنین با بیان اینکه اجرای این طرح در شهرستان با ایجاد پایگاه نوآورانه جهت بررسی سازگاری ارقام و روش های جدید به زراعی در استان و همچنین ایجاد مزارع نمایشی – ترویجی و انتقال دانش و فنون و یافته های جدید به مزارع کشاورزان صورت گرفته تصریح کرد: در اجرای این طرح افزایش سالانه پنج درصد راندمان تولید در مزارع دیم و در مجموع پنج سال افزایش 25 درصدی هدف گذاری شده است.
مدیر جهاد کشاورزی هشترود اضافه کرد: در سال زراعی جاری چهار هزار و 250 هکتار از اراضی دیم شهرستان به ایجاد این مزارع نمایشی – ترویجی این طرح اختصاص یافته است.
احمدی افزود: از دستاوردهای اجرای این طرح در سال زراعی گذشته می توان به آشنایی کشاورزان با ارقام جدید و برتر گندم و جو از نظر بیشترین عملکرد نسبت به ارقام رایج کشت شده در شهرستان و همچنین آشنایی آنها با ارقام جدید و برتر نخود و علوفه در شرایط دیم از نظر عملکرد و کارایی مصرف آب جهت افزایش سطح زیر کشت در جهت صیانت از منابع آب و خاک اشاره کرد.
شهرستان هشترود حدود 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که پنج هزار هکتار آن را باغات تشکیل می دهد.
در این شهرستان سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت دارد.
این شهرستان با 57 هزار جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرق تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7486
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.