بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، هفتم آذر ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله 96 کرمانشاه با حضور بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز در مدارس سراسر کشور و با همکاری تیم‌های دادرس هلال احمر برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، فرزاد کریمیان، معاون امور جوانان استان در تشریح این خبر گفت: هدف از برگزاری این مانور تحقق شعار "مدرسه ایمن؛ جامعه تاب آور" است.
وی افزود: این مانور، میزان تاب آوری دانش آموزان و ساکنان محله‌های نزدیک مدارس در حوادث و سوانح از جمله زلزله را می‌سنجد.
وی اضافه کرد: دانش آموزان با لباس فرم کانون دانش آموزان هلال احمر در این مانور شرکت می‌کنند تا ضمن حفظ آمادگی، نحوه کمک و امداد رسانی را به نمایش بگذارند.
 کریمیان در ادامه اظهار کرد: دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل، از جمله گروه‌هایی هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند، در این میان، آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی آن‌ها در برابر زلزله به عنوان حلقه گم شده در چرخه مدیریت بحران زلزله در کشور اجتناب ناپذیر و امری ضروری است.
وی با اشاره به توصیه‌های ایمنی به دانش آموزان هنگام وقوع زلزله، بیان کرد: آماده بودن و دانستن این ‌که موقع زلزله چه کاری باید انجام داد، می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد، حفظ خونسردی و آرامش، هجوم نبردن به‌ سمت درب‌ خروجی، اطاعت از دستورات معلم و والدین، استفاده نکردن از آسانسور، داخل کلاس به زیر میز رفتن و با دو دست محکم پایه‌های میز را گرفتن، گوشه کلاس (اتاق) و زیر ستون‌های اصلی پناه گرفتن، از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اگر در طبقات زیرزمین هستید، در مکانی امن جای گرفته و تا پایان لرزش آنجا بمانید، داخل سالن به گوشه سالن و یا زیر ستون‌های اصلی رفته و خود را به دیوار بچسبانید، در راه پله با دو دست سر را گرفته، بنشینید و خود را به یک سمت پله بکشانید و از بالا یا پایین رفتن بپرهیزید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: داخل آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه، از قفسه‌ها فاصله بگیرید، به زیر میز رفته و ضمن گرفتن پایه‌های آن، از سر خود محافظت کنید، داخل حیاط نیز ضمن حفظ آرامش، از دیوار و ساختمان مدرسه فاصله بگیرید و در جای مناسب نشسته و با دو دست سر خود را بگیرید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.