دارنده دکترای افتخاری مهارت‌های مطالعه از دانشگاه «میکی موتوی ژاپن» گفت: متاسفانه تاکید بر روش‌ نوین مطالعه که به نام "روش مطالعه بدون فراموشی" نام گذاری کرده‌ایم در سیستم آموزشی ما مورد غفلت قرار گرفته‌ است، مثلا در مدارس همیشه به ما گفته می‌شد که پسر خوبی باشید، اما نه معلمان و نه حتی والدینمان مهارت پسر خوب بودن را به یاد نمی‌دادند، این خلاء در فضای آموزشی ما کاملا مشهود است .     دکتر علی نظیری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: روش صحیح مطالعه مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که با متعادل کردن نیم کره چپ و راست مغز، شناخت گلوگاه‌های فراموشی ذهن، غلبه بر قفل حافظه ناهشیار و ایجاد عادات صحیح، باعث افزایش سرعت مطالعه و درک مطلب شده و در کنار آن سبب تقویت حافظه نیز می‌شوند.     وی با اشاره به سوابق تدریسش در حوزه تندخوانی، بیان کرد: ضمن این که من خودم دانش آموز بودم، از سال 75، اولین دوره تقویت حافظه را در مدارس برگزار کردم و سپس فعالیت‌هایم را در قالب برگزاری دوره‌های مختلف در موسسات، آموزشگاه‌ها و سازمان‌ مردم نهاد گسترش داده و جزوات تندخوانی را با هدف افزایش یادگیری تدوین کردم، در این جزوات، تکنیک‌های خاص و جدیدی به روش‌های موجود قبلی افزوده شده است که اکنون هم نسخه ویرایش و به روز شده این جزوه، تدریس می‌شود .     وی از چاپ کتابی در زمینه تندخوانی خبر داد و افزود: به دنبال تلاش‌های تیمی و  تکمیل شدن جزوات، قصد داریم این جزوات را که حاصل 20 سال تجربه و مطالب در برگیرنده تحقیقات در زمینه روانشناسی حافظه، یادگیری علمی و خلاق و مطالعات عمیق در خصوص مغز و خطاهای آن است، در قالب کتاب چاپ کنیم که طی یک ماه آینده، آماده چاپ می‌شود.     دارنده مدرک دکترای حرفه‌ای کسب و کار از دانشگاه آکسفورد با اشاره به مزایا و ویژگی‌های خاص روش تندخوانی اضافه کرد: هدف ما از اجرای این روش این است که علاوه بر افزایش سرعت خواندن، روشی را آموزش دهیم که شرکت کنندگان در این دوره‌ها، مطالب را فراموش نکنند، تندخوانی تمرکز را افزایش داده و باعث می ‎ شود تا با خواندن کتاب، دچار خستگی نشویم .     وی با اشاره به تاریخچه روش تندخوانی گفت: تاریخچه این روش به یونان باستان و 2500 سال قبل بازمی ‎ گردد و سپس برای اولین بار در دنیا توسط «تونی بوزان» مطرح و دوره‌های مدون آن برگزار شد، در ایران نیز آقای «نصرت» برای اولین بار این روش را مطرح کردند و ظاهرا تحصیلاتشان نیز در این زمینه بود، بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که انجام داده‌ام، مرحوم آقای «نصرت» اولین کسی بودند که دکترای مهارت‌های مطالعه در کشور داشتند و پس از مرحوم دکتر نصرت هم من به این فکر افتادم که به عنوان اولین مربی بومی، دوره‌های تندخوانی را برگزار کنم.     وی در ادامه با تاکید بر این که آگاهی مهم‌ترین عنصری است که در تغییر سبک زندگی ما نقش دارد، اظهار کرد: آموزش مهارت تنها در مورد مطالعه نبوده و در مورد تمامی جنبه ‎ های زندگی یک فرد صادق است، آگاهی و به دنبال آن، کسب مهارت با مطالعه بیشتر به دست می‌آید که این نیز با سرعت مطالعه ارتباط دارد.     نظیری ادامه داد: سرعت مطالعه ما 100 الی 150 کلمه در هر دقیقه است، این نوع از روش خواندن، تمرکز را کاهش داده و خواننده را خسته میکند، این روش مثل این است که در یک جاده ای که مجاز به رانندگی با سرعت بالا هستیم، با سرعتی بسیار پایین حرکت کنیم، اگر یک کتابی را که در سه ساعت می ‎ خوانیم، بتوانیم در یک ساعت و با درک مطلب بالا بخوانیم، نوعی تغییر سبک زندگی و رسیدن به اشراق علمی است .     وی افزود: اشراق علمی زمانی اتفاق میافتد که ذهن فرد مطالب زیادی را یک جا دریافت کند که البته اشراق علمی به مذاکره بین «ابوالسعید ابوالخیر» و «ابوعلی سینا» نیز اشاره دارد که بر اثر کثرت مطالعه به آن مرحله رسیده بودند، مطالعه زیاد باعث تغییر کارکرد مغز و متعادل شدن نیمکره ‎ های آن شده و نوع تفکر را تغییر می ‎ دهد .     وی با ارائه برخی توصیه ها به دانش آموزان و دانشجویان، اظهار کرد: مطالعه نیز قوانین و بهداشت خاص خود را دارد، طبق اصول مطالعه، ما توصیه می ‎ کنیم، یک کتاب در ابتدا به صورت اجمالی مطالعه شده و به عنوان مثال، در ابتدا برای آشنایی با محتوای کتاب، فهرست آن را مطالعه کنیم.     این مدرس دوره های تندخوانی تاکید کرد: برخلاف تصور عموم، بهتر است در ابتدا تمامی فصول یک کتاب با سرعت بالا خوانده شوند، ممکن است مطالب تکمیلی فصول ابتدایی در فصل‌های آخر آمده باشد و اطلاعات مطالعه کننده را تکمیل کنند، تمامی اطلاعات این مرحله که پیش خوانی نامیده می ‎ شود، در ضمیر ناخودآگاه ما ثبت می ‎ شود و وقتی برای بار سوم کتاب را می ‎ خوانیم، مغز مطالب ثبت شده را در کنار مطالب جدید قرار می ‎ دهد.     وی افزود: پس از مطالعه عمقی، یادداشت برداری از دیگر تکنیک‌های مطالعه بوده و با طی این مراحل، نیازی به دوباره خوانی کتاب نیست، در حالی که برخی اذعان می ‎ کنند که کتابی را 30 بار خوانده ‎ اند و یاد نگرفته‌اند.     وی در پاسخ به این که «چرا اعتماد دانشجویان ما به دوره‌های تندخوانی، کم‌تر است؟»، گفت: بیش از نیمی از علت عدم اعتماد ریشه در عدم شناخت دارد، از آن جایی که به سیستم سنتی عادت کرده‌ایم، خو گرفتن با متدی جدید، تا حدودی سخت است، شاید دوره‌های بی‌ ‎ کیفیتی و بدون مجوزی که از سوی برخی افرد غیرمتخصص در این زمینه، برگزار می‌شود، موجب ناامیدی شرکت کنندگان از این دوره‌ها شده است .     نظیری خاطرنشان کرد: در کشوری مثل ژاپن مهارت‌های زندگی و مطالعه از همان دوره ابتدایی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود، فرهنگ سازی در سطح کلان کار دولت بوده و ما سعی می ‎ کنیم کتب چاپ شده‌مان را به نهادهای آموزشی نیز ارائه دهیم تا بتوانیم این برنامه را برای تغییر سبک مطالعه دانش آموزان در مدارس نهادینه کنیم .     وی افزود: معتقد هستم که والدین نیز باید در این دوره‌ها شرکت کنند؛ چرا که اگر خودشان این روش را بلد نباشند، در آموزش آن به فرزندانشان هم نمیتوانند موفق عمل کنند، بسیاری از شرکت کنندگان در دوره‌های تندخوانی حین پیاده کردن تکنیک‌ها در خانه یا از سوی دوستانشان مورد تمسخر قرار گرفته‌اند؛ چرا که آن‌ها با این اصول آشنا نبوده و روش مطالعه را بلد نیستند، مثلا ما در روش مطالعه‌مان از روش «خط بری» استفاده میکنیم و مطالعه بدون انگشت اشاره ممنوع است . 

وی در پایان، مهارت‌های مطالعه را یکی از مهم‌ترین مهارت‌های پایه‌ای کارآفرینی و کسب و کار خوب عنوان کرد و متذکر شد: در اکثر کشورهای خارجی مثل آلمان، ژاپن و آمریکا این اصول جدی گرفته شده و مطالعه بر اساس این تکنیک‌ها پیش می ‎ رود، امیدواریم این خلا با همراهی مسئولان امر، پر شود، نهادینه شدن این روش، حمایت دولت و همت ملی را می ‎ طلبد .   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.