به گزارش ایرنا، جواد رحمتی روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابخانه مرکزی تبریز ادامه داد: هر چقدر از کتاب دوری کنیم سرعت توسعه و رشد کاهش می یابد و بر میزان عقب ماندگی اضافه می شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تغییرات در شکل و ماهیت کتاب، این محصول فرهنگی همچنان تقدس و جایگاه خود را در بین اهل علم حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه هیچ چیز مانند ورق زدن کتاب لذت مطالعه به انسان نمی دهد، اظهار داشت: با خواندن کتاب از افکار دیگر جوامع و نوآوری های جدید علوم مختلف آشنا می شویم.
رحمتی گفت: کتاب وسیله ای برای تعامل بین جوامع، انسان ها و فرهنگ های مختلف است.
سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه کتاب ها در ایران با شمارگان خیلی پایینی منتشر می شود، یادآوری کرد: باید دست اندرکاران و اهالی فن برای افزایش تیراژ ( شمارگان) کتاب ها راهکار ارایه دهند.
وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه، گفت: خیران کتابخانه ساز کار ارزشمندی در این راستا انجام می دهند و باید زمینه های لازم برای بهبود وضعیت فعلی کتابخوانی در جامعه را فراهم کرد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این آیین گفت: سال گذشته بیش از 77 هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی کشور اجرا شده است.
هادی ناصری طاهری افزود: اجرای این برنامه ها کارکرد کتابخانه ها را از صرف محل امانت دادن و امانت گرفتن خارج ساخته و آن ها را به پایگاه های فرهنگی اجتماعی مردم تبدیل کرده است.
وی با تاکید بر تداوم فعالیت ها برای رسیدن به وضعیت ایده آل اظهار داشت: برای تقویت کارکرد اطلاع رسانی در جامعه، کتابداران نقش مهمی دارند و با معرفی منابع و موضوعات دقیق مورد نیاز کاربر، آن ها را در دستیابی به اطلاعات مورد نیازشان کمک کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه امسال یک صد و چهاردهمین کتابخانه نهادی در این استان به بهره برداری رسید، گفت: در سال 1357 تعداد کتابخانه های استان آذربایجان شرقی زمانی که استان اردبیل نیز از آن جدا نشده بود، 27 باب بود.
شهرام خدایی افزود: با وجود رشد و توسعه تعداد کتابخانه های عمومی استان هنوز به وضعیت ایده آلی در حوزه کتابداری و کتابخانه ها نرسیده ایم و برای تحقق سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی کشور باید همه تلاش کنیم.
وی گفت: باید کتاب خوانی را از خود و خانواده شروع کنیم و آن را به جامعه بسط و گسترش دهیم تا در سال 1404 به تعداد کتاب خوان ها، منابع و کتاب و آمار امانت ایده آل در حوزه کتاب برسیم.
در این آئین استاد علم ارتباطات و دانش شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به 5 ویژگی و مهارت های اطلاعاتی کتابداران اشاره کرد و گفت: این ویژگی ها شامل دانستن نیاز یا خواسته، شناخت منابع، تمایض گذاری، نظم دادن و استفاده خردمندانه از اطلاعات است.
مهری پریرخ افزود: کتابداران باید در کنار داشتن این ویژگی ها همواره اصول اخلاقی را نیز در نظر گرفته و مراجعه کنندگان را راهنمایی کنند.
در این آئین از جمعی از کتابداران، فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و رسانه های فعال در این حوزه تجلیل شد.
8023/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.