به گزارش ایرنا، رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه یاد شده 73 سال همکاری بی بدیل میان سازمان ملل متحد و ایران را نشان می دهد.
«ماریا دوتسنکو» اظهار داشت: مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد از همکاری خود با خبرگزاری جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کند که با همیاری یکدیگر توانسته ایم این نمایشگاه منحصر به فرد از عکس ها و اسناد تاریخی را که شامل لحظات ویژه تاریخی و غنی از مشارکت سازمان ملل متحد و ایران است، در معرض دید عموم قرار دهیم.
وی همچنین با بیان تاریخچه همکاری های ایران و سازمان ملل، افزود: تاکنون از 9 دبیر کل سازمان ملل هفت نفر آنان از ایران بازدید و همواره دیپلمات های ماهر و حرفه ای ایران به ایجاد و تقویت سازمان ملل متحد کمک زیادی کرده اند.
دوتسنکو بیان کرد: ایران به عنوان یکی از 51 کشور عضو سازمان ملل متحد از بنیانگذاران اصلی این سازمان است و در سال 1945 میلادی هیئتی را به کنفرانس سانفرانسیسکو برای تهیه پیش نویس اسناد کلیدی سازمان ملل متحد و منشور آن اعزام کرد.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: واقعا حائز اهمیت است که مردم از تاریخ غنی همکاری مشترک ایران و سازمان ملل متحد آگاهی داشته باشند.
دوتسنکو اضافه کرد: در نمایشگاه عکس «اسناد همکاری ایران و سازمان ملل» می توان به یاد ماندنی ترین لحظات تاریخی مانند امضای منشور ملل متحد در تاریخ 26 ژوئیه 1945 توسط رئیس نمایندگی و سفیر ایران را امشاهده کرد.
وی گفت: ایران از نخستین کشورهای عضو سازمان ملل متحد بود که از این سازمان خواست تا مرکز اطلاعات را در تهران به سال 1950 راه اندازی کند.
وی افزود: ایران در سال های 1955-1956 به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خدمت کرد.
وی یادآوری کرد: نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر سازمان ملل در تهران در سال 1968 میلادی برگزار شد و امسال جهان هفتادمین سالگرد اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل و جهان شمولی آن را جشن می گیرد.
دوتسنکو گفت: ایران همچنان نقش اصلی خود را با ابتکارات جهانی در زمینه ارتقاء صلح، دوستی و گفت و گو ایفا می کند.
وی تاکید کرد: یکی از ابتکارات تازه جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهوری ایران، با عنوان 'جهان علیه خشونت و افراط گرایی' به وضوح توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی شد.
وی افزود: در ماه ژوئن 2018، ایران به مدت 3 سال در شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یکی از 6 رکن اصلی سازمان ملل متحد انتخاب شد.
وی ادامه داد: در طول 73 سال گذشته، نظام ملل متحد به عنوان نماد نهایی و جهانی، خود را از راه کشورهای عضو به گونه ای ارائه می دهد تا شرایط عدالت را در سراسر جهان همراه با توسعه پایدار، اعتماد دوباره به حقوق بنیادی بشر،آزادی، پیشرفت اجتماعی و معیارهای بهتر زندگی به وجود آورد و به حفظ صلح و امنیت بین المللی و ارتقای رشد اقتصادی و اجتماعی به پردازد.
وی گفت: نظام ملل متحد، علاوه بر 6 رکن اصلی (مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، دبیرخانه، دیوان بین المللی دادگستری و شورای قیمومیت) شامل 42 صندوق و برنامه، کارگزاری های تخصصی، موسسات تحقیق و آموزش به همراه تعداد زیادی از نهادها و سازمان های مرتبط است.
دوتسنکو بیان کرد: هر یک از این کارگزاری ها، سازمان ها و نهادها با یکدیگر همکاری می کنند تا از کشورهای عضو حمایت کنند و اهدافی را بهدست آورند که در منشور سازمان ملل متحد نهادینه شده است.
وی افزود: 18 مورد از این سازمان ها، صندوق ها و برنامه های تخصصی با دعوت دولت ایران با طرفین ایرانی خود در دولت و جامعه مدنی برای منافع مردم ایران فعالیت می کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: بعد از 73سال از تاسیس سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دنیا و قبول همکاری های متقابل یکی از پیشتازان بوده و همیشه در این زمینه فعال بوده و از همکاری های سازمان ملل بهره گرفته است.
رحیم شهرتی فر اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم و نیاز به همکاری های جمعی ایران به عنوان باسابقه ترین کشورها در بنیانگذاری سازمان ملل همکاری داشته است.
وی ادامه داد: اکنون نیز همواره ایران با استقامت ملی حقانیت خود را به جهانیان اثبات کرده است.
وی افزود: عکس ها و اسناد این نمایشگاه، مصداق خوبی برای همکاری ایران با سازمان ملل و حقاینت صلح طلب بودن ایران است.
شهرتی فر بیان کرد: همانطور که ایران برای اثبات حقاینت به اسناد نیازمند است و این تصاویر و اسناد بهترین مدرک برای همکاری های متقابل با سازمان ملل بوده و این سازمان بین المللی همواره در کشورمان در حوزه های بهداشت، آموزش، اقتصادی و سیاسی فعالیت کرده است.
نمایشگاه عکس «اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد» در گالری مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز به مدت یک هفته از ساعت 10 تا 18 عصر دایر است.
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.