به گزارش ایرنا، عصر یک روز پاییزی در مطب یکی از متخصصان مغز و اعصاب تبریز با زنی آشنا می شوم که در ظاهر نشانه ای از بیماری در او دیده نمی شد، اما وقتی از او دلیل مراجعه به پزشک را می پرسم، می گوید که از 5 سال پیش به «ام.اس» مبتلاست.
از اینکه او هیچ نشانه ای از «ام.اس» ندارد و به راحتی و بدون واهمه از بیماری اش سخن می گوید، تعجب می کنم که می خندد و می گوید: «ام.اس» هم یک بیماری همچون سایر بیماری هاست،پس چرا باید بترسم و زندگی را برای خود و خانواده ام تلخ کند.
معصومه که 40 سال سن دارد و ساکن شهرستان مرند است، یادآوری می کند: 5 سال پیش وقتی که به مدت یک هفته بدنم کرخت شد به توصیه یکی از اقوامم که پرستار است به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کردم.
وی با بیان اینکه در همان مراجعه اول به متخصص مغز و اعصاب، انجام «ام.آر.آی» تجویز شد، ادامه می دهد: پزشک پس از رویت «ام.آر.آی» تشخیص داد که مبتلا به «ام.اس» هستم و دخترم که دبیرستانی بود و چیزهایی می دانست، ناراحت شد و به پزشک پرخاش کرد که ابتلای مادرم به «ام.اس» ناممکن است.
این بیمار مبتلا به «ام.اس» اضافه می کند: پس از اطلاع از بیماری ام نه تنها از آن نترسیدم بلکه به راحتی آن را قبول کردم و بیماری ام را از کسی پنهان نکردم.
وی اضافه می کند: به نظر من «ام.اس» مانند سایر بیماری ها همچون سرما خوردگی است که می توان با دارو آن را درمان کرد و همچون بیماری های عصبی با شادی و روحیه بالا می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.
معصومه می گوید: در ابتدا وقتی کسی متوجه بیماری ام می شد، بیشتر از من ترس و استرس می گرفت و به جای اینکه فرد مقابل به من روحیه دهد من به او دلداری می دادم.
وی ادامه می دهد: خوشبختانه خانواده ام نقش بسزایی در مبارزه من با بیماری دارد و در تمام لحظات همسرم کنار من بوده است؛ آنها هرگز نگذاشتند من احساس کنم که بیماری می تواند بر من غلبه کند و مرا از پا بی اندازد.
در حین صحبت با معصومه، زن جوان کناری نیز وارد گفت و گو می شود و می گوید: خوش به حالت که توانسته ای بیماری را قبول کنی؛ من 7 روز است که متوجه بیمار ام شده ام، ولی ترس تمام وجود ام را برداشته و تا امروز همه متخصصان بنام مغز و اعصاب تبریز را گشته ام تا شاید کسی بگوید که بیماریم «ام.اس» نیست.
سارا می گوید: چند وقت بود که چشمانم تار می دید و عفونت داشت که چند بار به متخصص چشم مراجعه کردم ولی داروها اثری نداشت تا اینکه یکی از پزشکان «ام.آر.آی» تجویز کرد.
وی ادامه می دهد: وقتی از پزشک کلمه «ام.اس» را شنیدم، دنیا بر سرم تیره و تار شد.
در همین حال معصومه که پنج سال تجربه مدارا با «ام.اس» را در چنته دارد، با لبخندی بر لب به سارا دلداری می دهد و می گوید: اگر روحیه نداشته باشی بیماری تو را از پای در می آورد؛ باید قوی باشی تا اجازه ندهی بیماری بر تو غلبه کند؛ از اینکه بیمار هستی هرگز نترس و سعی کن آن را نعمتی از سوی خداوند برای خود بدانی، نعمتی که به واسطه آن خدا تو را با خود نزدیک تر می کند.

** چهار هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو انجمن «ام. اس» هستند
مدیرعامل انجمن «ام.اس» آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به روند صعودی ابتلا به این بیماری در استان می گوید: 4 هزار نفر بیمار مبتلا به «ام.اس» در استان عضو این انجمن هستند.
علی هاشمی با بیان اینکه از این تعداد دو سوم بیماران زن هستند، اظهار می کند: تخمین زده می شود تعداد بیماران «ام. اس» در استان بیش از هفت هزار نفر باشد که بسیاری از آنها به دلایل مختلف از جمله ترس از دست دادن شغل برای تشکیل پرونده به انجمن مراجعه نکرده اند.
وی اضافه می کند: داروهای این بیماران در صورت ایرانی بودن رایگان است و برای دریافت داروهای خارجی به اعضای این انجمن با 50 درصد تخفیف ارائه می شود.
هاشمی می گوید: مردم باید بدانند این بیماری به معنای خاتمه زندگی و یا نداشتن زندگی خوب و طبیعی برای آنان نیست و این افراد می توانند ضمن حضور فعال در همه عرصه های اجتماعی و فرهنگی زندگی، عمر طبیعی داشته باشند.
مدیرعامل انجمن «ام.اس» آذربایجان شرقی تاکید می کند: باید برای این بیماران تمهیداتی خاص اندیشیده شود و حمایت از این بیماران، نیازمند مشارکت همگانی و کمک های خیران و نیکوکاران استان است.

** توارث در بیماری «ام. اس» نقشی ندارد
متخصص مغز و اعصاب نیز در این خصوص به ایرنا می گوید: در قریب به اتفاق مبتلایان به «ام.اس» نشانه ای از ارثی بودن بیماری در خانواده یا در فرزندان مشاهده نشده است.
دکتر هرمز آیرملو توصیه می کند پدران و مادرانی که دچار بیماری «ام.اس» هستند، به طور حتم باید قبل از اقدام به زاد و ولد با متخصص ژنتیک مشاوره کنند.
وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی با شیوع بالای بیماری «ام.اس» است، اظهار می کند: بیماری ام اس یا «مولتیپل اسکلروزیس» همانند سایر بیماری های خود ایمنی است که سیر تکاملی آن از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.
دکتر آیرملو با بیان اینکه این بیماری توسط بدن فرد ایجاد شده و مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن دخیل هستند، ادامه می دهد: زندگی شهری و استرس تاثیر بسیار زیادی در روند این بیماری دارد.
وی می گوید: بیش از 100 نوع ژن عامل این بیماری شناسایی شده و پزشکان باید دقت کنند تا دارویی که تجویز می شود، برای بیمار مضر نباشد.
رئیس بخش مغز و اعصاب بیمارستان امام رضا (ع) تبریز ادامه می دهد: «ام. اس» یک بیماری مزمن است که تشخیص آن با استرس همراه و نحوه برخورد خانواده و اطرافیان برای بیمار بسیار مهم است.
وی اضافه می کند: ابتلا به این بیماری یک فاجعه نیست وتمام مبتلایان سیر بدخیمی این بیماری را طی نمی کنند، بسیاری از این بیماران پیشرفت های تحصیلی و کاری قابل توجهی داشته اند.
دکتر آیرملو تاکید می کند: مسایل اجتماعی و نگاه خاص جامعه به بیماران «ام.اس» ، آنها را بیشتر از رنج بیماری آزار می دهد.
وی با بیان اینکه نقش پزشکان و سیستم درمانی در درمان بیماران «ام.اس» ناچیز است، اظهار می کند: تجربه پزشکی نشان داده است بیمارانی که ایمان و امید بالایی دارند در بدترین شرایط می توانند به راحتی از عهده بیماری بر آمده و در مقابل آن تسلیم نشوند.
متخصص مغز و اعصاب می گوید: انجمن ها در رفع مشکلات اجتماعی بیماران از جمله «ام.اس» بسیار موثر هستند و خانواده بیماران و خیران باید در جهت رفع مشکلات آنها کوشا باشند.
وی اظهار می کند: فعالیت ورزشی، مصرف منظم دارو، کاهش استرس، فراهم ساختن محیطی سرشار از آرامش و حمایت عاطفی اعضای خانواده از تشدید حمله های «ام.اس» پیشگیری می کند.
دکتر آیرملو با اشاره به اینکه سن ابتلا به این بیماری 20 تا 35 سالگی است، ادامه می دهد: زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
وی اضافه می کند: مصرف غذاهای ساده و خانگی و در حد امکان دوری از فست فودها و غذاهای پرچرب از تحریک سیستم ایمنی جلوگیری می کند و مصرف سبزیجات تازه و میوه های رنگی به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن و دریافت ویتامین دی و کلسیم در طول روز برای بیماران توصیه می شود.
متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه فیزیوتراپی و ورزش های مکرر می تواند برای نگهداری بدن در وضعیت مناسب کمک کند، می گوید: بهترین ورزش برای این بیماران شناست.
وی از افراد ناآگاه درخواست کرد که با دادن اطلاعات نادرست درباره «ام.اس»، مبتلایان به این بیماری و خانواده های آنان را دچار مشکلات بیشتر و ناامید نکنند.
دکتر آیرملو تاکید می کند: روش های غیردارویی اعم از طب سوزنی و سنتی جزو درمان های «ام.اس» نیست، ولی در موارد لزوم نیز باید با مشورت پزشک معالج این کار انجام شود.
وی هشدار داد: بعضی داروهای غیراستاندارد «ام.اس» وارد بازار شده که صرفا جنبه تجاری دارد و استفاده از آنها بدون نسخه پزشک می تواند وضعیت بیمار را بدتر کند.
گزارش از: مینا بازگشا
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.