امیرحسین بهداد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این موضوع باعث نگرانی است و در صورت ادامه این روند، احتمال شیوع مجدد این بیماری و خسارت های اقتصادی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر مورد خاصی از بیماری های دام، طیور و آبزیان در استان وجود ندارد و وضعیت استان در حالت سالم قرار دارد، گفت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ فنی آمادگی کامل برای مقابله با بیماری‌ها را دارد.
وی با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است، گفت: در استان های مرکزی ایران مواردی از این بیماری مشاهده شده است و باید مرغداران تمام نکات بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند تا ویروس این بیماری به مزارع پرورشی طیور منتقل نشود.
وی همچنین به اهمیت به روز بودن آمار دام سبک و سنگین استان اشاره کرد و افزود: بروز کردن آمار gis دام و اصلاح جمعیت واحدهای اپیدمیولوژیک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اقدامات پیشگیرانه و کنترلی به موقع نیازمند آمار دقیق است .
بر اساس نتایج سرشماری کشاورزی سال 1393تعداد دام‌های کوچک استان آذربایجان شرقی حدود 2.6 میلیون راس و تعداد دام‌های بزرگ بیش از 343 هزار راس است.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی: Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و به دنبال آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.
این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود و کنترل آن منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.
3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.