معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت گذر از ارتباطات بین سازمانی در بحث فناوری گفت: درگذشته تمامی ارتباطات ما در بحث فناوری در ارتباط بین سازمان‌ها شکل‌گرفته است اما امروز ناگزیر به حرکت در مسیر ارتباط رودررو و چهره به چهره فناور و بنگاه اقتصادی هستیم.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، علی جهانگیری در جمع روسای مدیران مراکز رشد دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور ضمن تعریف کارآفرینی گفت: کارآفرین کسی است که فرصت کسب‌وکار خوب را شناسایی کرده و فرصت را با سازمان‌دهی، قبول ریسک و تأمین مالی مناسب به کسب‌ وکار تبدیل می‌کند.
وی با اشاره به رویکردهای تکراری در بحث کسب‌وکار در کشور ما افزود: متأسفانه ما همیشه فرصت‌های ساده کسب‌وکار را گرفته و تکرار کردیم و در وجه منفی‌تر رانت‌ها و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و کالاهای ارزان‌قیمت باعث شده است تا برخی از تولیدکنندگان ما به سمت استفاده از این فرصت‌ها سوق داده شوند.
وی با انتقاد از مغفول ماندن کارآفرین فناورانه در طول دهه‌های گذشته  گفت: در طول سالیان سال کارآفرینان ما مسیر معمولی خود را طی می‌کردند و برخی  با وجود فضای رانتی موجود به فکر رقابت در بازار جهانی یا دانش کافی نبودند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید در چهارچوب‌های اقتصاد جهانی کارکنیم خاطرنشان کرد: امروز دیگر یارانه‌ها ته کشیده است و کف گیر یارانه‌ها به ته‌دیگ خورده است اگر دانش کار را نداشته باشیم به نداشتن مزیت رقابتی منجر خواهد شد و این بازار دیگر جای رانت بگیر ها و یارانه بگیر ها نیست و برای بقا ناگزیر به حرکت در مسیر کارآفرینی از نوع فناورانه هستیم.
وی با اشاره به آموزش و پژوهش محور بودن صرف دانشگاه‌های در طول سالیان متمادی افزود: در این سال‌ها دانشگاه‌ها نیز در یک مسیر صاف بودند  از سال 13۶۹ تا 13۷۹  در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شد و صرف آموزش ملاک بود و بعد از 13۷۹ به مقوله پژوهش پرداخته شد اما این بار تولید  مقاله و علم محض مدنظر  بود  و دانشگاه‌ها با بودجه دولتی و عمومی سعی کردند تا بجای کارآفرینی به تعداد مقالات خود بیفزایند و این روند ادامه داشت تا اینکه در این سال‌ها در برنامه‌های کلان بحث فناوری در دانشگاه‌ها مطرح شد اما هنوز  این مهم مغفول واقع‌شده است.
وی با اشاره به حضور حدود 13 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور گفت: با مقایسه 180 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 68 با 13 میلیون فارغ‌التحصیل فعلی آیا این موضوع در اقتصاد، صنعت، تولید و فناوری نیز تحول‌آفرین بوده است یا نه؟ وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در اواخر سال ۹۲ توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: شکاف‌های موجود در بحث میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی و عدم تناسب با توسعه اقتصادی و فناوری در سطح کلان کشور به‌خوبی درک شده است و ما در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شاهد بها دادن به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان هستیم اما متأسفانه هنوز آن‌گونه که بایدوشاید نتوانسته‌ایم در بخش‌های میانی به این مهم توجه کنیم.
وی با تأکید بر ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه از منظری متفاوت با نگاه های حاکم بر این موضوع در گذشته گفت: امروز بیش از 3500 واحد صنعتی و تولیدی در استان آذربایجان شرقی فعال است اگر نصف این واحدها تعطیل شود آیا تأثیری در دانشگاه‌ها ایجاد خواهد شد؟ اگر جواب ما منفی است پس باید بپذیریم که حلقه مفقوده‌ای هنوز پابرجاست و اگر حتی برخی از دانشگاه‌های ما هم تعطیل شود بدون شک تأثیری در صنعت ما نخواهد داشت.
جهانگیری ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که در اغلب موارد این دانشگاه‌ها و سازمان‌ها هستند که با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند اما باید بپذیریم که دیگر این مسیر نتیجه‌بخش نیست سازمان با سازمان نمی‌تواند کار فناوری انجام دهد ما نیازمند ارتباط چهره به چهره بنگاه اقتصادی و استاد دانشگاه هستیم.
وی در خصوص فعالیت مراکز رشد نیز توصیه‌ای به مدیران این مرکز داشت و گفت: برای حرکت در مسیر فناوری و رسیدن به اقتصاد دانش‌محور باید ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها را کنار بگذارید و از نوع برای خود و مجموعه تحت مدیریتتان برنامه بنویسید باید هرروز برنامه‌ای جدید تدوین کنید و بدون محدودیت در زمان و بادل و جان در کنار فناوران و سرمایه‌گذاران و صنعت گران باشید ، زایش کار فناورانه از مراکز رشد باید مستمر باشد و این استمرار به موفقیت منجر خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.