به گزارش ایرنا، کارشناسان می‌گویند در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار ایران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این پیامد تب مدرک‌گرایی در جامعه و عدم آموزش مهارت برای دانشجویان است که به شکل بیماری مزمن، بسیاری از خانواده‌های ایرانی را درگیر کرده است.
تربیت نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته به‌گونه‌ای است که در سال‌های اولیه مدرسه، فرهنگ کار و تلاش را می‌آموزند، ‌سپس در فرآیند آموزش استعدادیابی می‌شوند و تحت نظام آموزشی مهارت محور آموزش می‌بینند.
در کشورهای پیشرفته بحث خلاقیت و کارآفرینی مورد توجه خاصی قرار دارد، نیاز بازار کار به طور مداوم بررسی و لیست مشاغل مورد نیاز اعلام می‌شود، افراد بر اساس علاقه، شغل مورد نظر خود را انتخاب کرده وارد دانشگاه می‌شوند و همزمان در بازار کار به شکل پاره وقت مشغول کار هم می‌شوند.
به طور قطع آشنایی دانش آموختگان با آموزش های مهارتی و بهره‌گیری از مهارت های فنی و حرفه‌ای می‌تواند ورود فارغ التحصیلان به بازار کار را تسهیل کند.
بر این اساس نشستی یکروزه در دانشگاه آزاد تبریز با حضور مدیران مراکز رشد به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه و توسعه کارآفرینی با محوریت دانشجو و استاد برگزار شد.

** فضای یاس و ناامیدی را از سر دانشگاه برداریم
مدیرکل کارآفرینی و تجاری سازی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در شرایط کنونی تحریم، ما باید شرایط را بپذیریم و خودمان را آماده کنیم، افزود: مرکز رشد هم باید خودش را برای هر پدیده و شرایطی آماده کند.
حامد افشاری با تاکید بر اینکه باید شرایط را بسته به موقعیت ها جلو برد، اظهار داشت: جامعه ما اکنون دچار اسارت اژدهای کومودو است و ما دچار ناامیدی شده ایم که باید فضا را تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه باید یاس و ناامیدی از زنجیره فعالیت های ما کنار گذاشته شود، یادآوری کرد: اساتید و دانشجویان وارد فضای رشد بشوند تا ثروت آفرینی را به ارمغان آورند.
مدیرکل کارآفرینی و تجاری سازی دانشگاه آزاد با بیان اینکه باید در دانشگاه فضای یادگیری را فراهم کنیم، تاکید کرد: در دانشگاه آزاد فضای کافی موجود است و باید این فضاها را در اختیار کارآفرینان قرار داد تا آنان در زمینه سرمایه گذاری نیز مشارکت کنند.

**ارتباط چهره به چهره فناور و بنگاه اقتصادی ضروری است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت گذر از ارتباطات بین سازمانی در بحث فناوری گفت: در گذشته تمامی ارتباطات ما در بحث فناوری در ارتباط بین سازمان‌ها شکل‌گرفته است، اما امروز ناگزیر به حرکت در مسیر ارتباط رودررو و چهره به چهره فناور و بنگاه اقتصادی هستیم.
علی جهانگیری در توضیح کارآفرین اظهار داشت: کارآفرین کسی است که فرصت کسب‌ و کار خوب را شناسایی و فرصت را با سازمان‌دهی، قبول ریسک و تامین مالی مناسب به کسب‌ و کار تبدیل ‌کند.
وی با اشاره به رویکردهای تکراری در بحث کسب ‌و کار در کشور افزود: متأسفانه ما همیشه فرصت‌های ساده کسب‌ و کار را گرفته و تکرار کردیم و در وجه منفی‌، رانت‌ها و تسهیلات بانکی و کالاهای ارزان‌قیمت باعث شده است برخی از تولیدکنندگان ما به سمت استفاده از این فرصت‌ها سوق داده شوند.
جهانگیری با انتقاد از مغفول ماندن کارآفرین فناورانه در دهه‌های گذشته گفت: در طول سالیان سال کارآفرینان ما مسیر معمولی خود را طی می‌کردند و برخی با وجود فضای رانتی موجود به فکر رقابت در بازار جهانی یا دانش کافی نبودند.
وی با تأکید بر اینکه باید در چهارچوب‌ اقتصاد جهانی کارکنیم، یادآوری کرد: امروز دیگر یارانه‌ها ته کشیده است و کفگیر یارانه‌ها به ته‌دیگ خورده است؛ اگر دانش کار را نداشته باشیم به نداشتن مزیت رقابتی منجر خواهد شد و این بازار دیگر جای رانت بگیر ها و یارانه بگیر ها نیست و برای بقا ناگزیر به حرکت در مسیر کارآفرینی از نوع فناورانه هستیم.
جهانگیری با اشاره به آموزش و پژوهش محور بودن صرف دانشگاه‌های کشور در طول سالیان متمادی گفت: در این سال‌ها دانشگاه‌ها در یک مسیر صاف بودند؛ از سال 1369 تا 1379در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شد و صرف آموزش ملاک بود و بعد از 1379به مقوله پژوهش پرداخته شد اما این بار تولید مقاله و علم محض مدنظر بود.
وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها با بودجه دولتی و عمومی سعی کردند به جای کارآفرینی به تعداد مقالات خود بیافزایند تا اینکه در این سال‌ها در برنامه‌های کلان، بحث فناوری در دانشگاه‌ها مطرح شد اما هنوز این امر مهم و ضروری مغفول مانده است.
جهانگیری با اشاره به حضور حدود 13 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور گفت: با مقایسه 180 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال 1368با 13 میلیون فارغ‌التحصیل فعلی، این سوال مطرح می شود آیا این موضوع در اقتصاد، صنعت، تولید و فناوری نیز تحول‌آفرین بوده است.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در اواخر سال 1392 توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: شکاف‌های موجود در بحث میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی و عدم تناسب با توسعه اقتصادی و فناوری در سطح کلان کشور به‌خوبی درک شده است و ما در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شاهد بها دادن به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، اما هنوز آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم در بخش‌های میانی به این مهم توجه کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: امروز بیش از سه هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی در آذربایجان شرقی فعال است و اگر نصف این واحدها تعطیل شود آیا تأثیری در دانشگاه‌ها ایجاد می شود؛ اگر جواب منفی است پس باید بپذیریم که حلقه مفقوده‌ای وجود دارد و اگر حتی برخی از دانشگاه‌های ما هم تعطیل شود بدون شک تأثیری در صنعت ما نخواهد داشت.
جهانگیری افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که در اغلب موارد این دانشگاه‌ها و سازمان‌ها هستند که با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند، اما باید بپذیریم که دیگر این مسیر نتیجه‌بخش نیست سازمان با سازمان نمی‌تواند کار فناوری انجام دهد ما نیازمند ارتباط چهره به چهره بنگاه اقتصادی و استاد دانشگاه هستیم.
وی در خصوص فعالیت مراکز رشد به مدیران این مرکز توصیه کرد برای حرکت در مسیر فناوری و رسیدن به اقتصاد دانش‌محور باید ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها را کنار بگذارید و از نو برای خود و مجموعه تحت مدیریت تان برنامه بنویسید.

** علم باید منتج به ثروت شود
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در 70 سال گذشته مجموعه ای از دگرگونی ها در عرصه علم و اقتصاد اتفاق افتاده است، گفت: ما بعد از خارجی ها فهمیدیم که علم سلطان است؛ یعنی علمی نافذ است که منتج به ثروت بشود.
عبدالرضا واعظی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید دانش بنیان باشد، افزود: امروزه دیگر شرکت های نفتی و تجهیزات نظامی منشا قدرت نیستند، بلکه شرکت های علمی و فناوری دارای قدرت هستند.
وی با بیان اینکه اساتید و دانشجویان باید ضمن علم آموزی شرکت نیز تاسیس بکنند، اظهار داشت: اکنون قدرت، قدرت برندهاست و امروزه منشا قدرت بر روی برندها متمرکز شده است.
واعظی، دانشگاه ها را موظف به تولید ثروت از علم دانست و گفت: دانشگاه ها باید محصولی تولید کنند که از پول و حق امتیاز آن محصول منتفع شوند و امور مالی خودشان را اداره کنند.
وی با بیان اینکه فقط یک درصد افراد هم ایده دارند و هم عملگرا هستند، یادآوری کرد: باید این یک درصد را حمایت کنیم چون اینها 99 درصد بقیه را هم به کار می گیرند.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه معدل نمی تواند کار آفرینی کند و شاگرد اول ها اهل ریسک نیستند، گفت: در مراکز رشد به دنبال شاگرد اول نیستیم و باید مراکز رشد به صورت چهره به چهره با دانشجویان خلاق در ارتباط باشد.
گزارش: نعمت مرادپور
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.