به گزارش ایرنا، حضور اندیشمندان، مبتکران و صاحبان ایده و خلاقیت از 27 استان کشور در «رینوتکس 2018» تبریز، مجموعه ای بسیار منظم و منسجم برای مسئولان و صاحبان صنایع و حوزه تولید کشور فراهم می کند که می توان با تجاری سازی آنها، مسیر پرتلاطم پیشرفت اقتصادی کشور را سرعت بخشید.
نمایشگاه رینوتکس تبریز 2018 که پیشتر و در 15 سال قبل با عنوان جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در تبریز پایه ریزی شد، امروز پس از سپری شدن سال ها به محلی مناسب برای توسعه فناوری در رشته های مختلف صنعتی و تولیدی تبدیل شده است که ارتقای سال به سال کمی و کیفی محصولات ارایه شده در آن گواهی بر این مدعاست.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در مراسم گشایش این نمایشگاه با اشاره به آیات قرآنی و روایات مختلف ائمه پیرامون ارزش و جایگاه علم و فناوری در اسلام، گفت: این دین آسمانی علم و فناوری را به جهت تولید علم مورد توجه ویژه ای قرار داده است.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم از علم به عنوان پایه و اساس قدرت یاد کرد و علم را مدیریت درست انباشت سرمایه ها تعریف کرد.
وی اظهار داشت: علمی که منجر به تجاری سازی شود، مورد تاکید و توصیه مقام رهبری است؛ در این راستا باید به قدرتمندی کشور در عرصه های مختلف امید بست و باید توجه داشت که علم مجرد کافی نیست و باید دانش همراه با فناوری باشد و آن نیز به صنعت وصل شود تا توسعه کشور سریع تر اتفاق بیفتد.
حجت الاسلام آل هاشم اضافه کرد: در طول یک قرن گذشته ایران با پول نفت و منابع زیرزمینی ساده و ابتدایی اداره و این منابع از طریق خام فروشی تبدیل به پول شده است که با وجود نقدها و تقبیح های دلسوزان برای پرهیز از چنین رویه ای، تاکنون هیچ گاه فرصت اصلاح پیدا نشده است.
وی، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی مردمی و بر اساس خواست و اراده مردم بر کشور دانست که برای دست یابی به این شعار واقعی باید از ایده ها و خلاقیت های مردمی برای توسعه کشور بهره برداری کرد.
حجت الاسلام آل هاشم ، حضور پررنگ جوانان و نخبگان در عرصه های اداری و تولیدی کشور را ضروری خواند و با بیان اینکه باید مسیر این حضور توسط دولت هموار شود، یادآور شد: تحریم های اخیر علیه کشور فرصتی بسیار مغتنم برای جهش علمی و فناوری کشور است و باید این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
وی، نمایشگاه «رینوتکس تبریز 2018» را بهترین مکان و مبداء برای تجاری سازی انواع خلاقیت ها، ابتکارها و ایده های فناورانه قلمداد کرد و افزود: صاحبان صنایع و تولید کنندگان باید از این فرصت بهره برداری کنند و حامی واقعی مبتکران جوان باشند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه علمی و فرهنگی تبریز در طول تاریخ، ربع رشیدی 750 ساله در این شهر را نمونه ای از تاریخ درخشان تبریز خواند که در آن انوع علوم و فنون جدید به هفت زبان زنده دنیا تدریس می شد.
مسعود پزشکیان گفت: در آن سال ها علاوه بر تدریس و تحقیق علوم، نسبت به تولید سرمایه نیز اقدام می شد که نگاهی گذرا به آن تاریخ پرافتخار جز غم و غصه گذشته درخشان چیزی عاید ما نمی کند.
وی با تاکید بر اینکه باید به توانمندی های خود آگاه بود و برای توسعه کشور به سمت بهترین و برترین شدن گام برداشت، افزود: گذشته ما مملو از تونایی ها است و این مساله نباید به هیچ عنوان سیاسی شود، اما باید همواره به این فکر کنیم که چرا امروز چنین شده ایم و عقب مانده ایم؛ اگر چنین دغدغه ای در ما به وجود آید، آینده درخشانی خواهیم داشت.
پزشکیان ادامه داد: ما باید بسترساز کسانی باشیم که توانایی فکر و ایده پردازی دارند؛ تا آنها را ارتقا نداده ایم به جایی نمی رسیم و باید توجه داشت کشور ما زمانی شکوفا می شود که این جوانان مبتکر و خلاق را حامی شویم.
وی با اشاره به تاکیدات بزرگان دینی برای توسعه علمی و توجه به معیشت و زندگی مردم، تقوا را حرکت بدون خطا تعریف و اضافه کرد: بهترین بودن به زور نیست، بلکه به داشتن فناوری و توانمندی های داخلی است.
پزشکیان گفت: نگاه خلاقانه جوانان را باید بر اساس نیازهای کشور اولویت بندی کنیم، به آنها احترام بگذاریم و افتخار کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، ایجاد ارتباط بین افراد نخبه و دارای فکر و ایده با بازار را مهمترین هدف برگزاری نمایشگاه رینوتکس تبریز 2018 بیان و اضافه کرد: در این زمینه باید به جوانان و مبتکران اعتماد کرد اما باید توجه داشت که صرف اعتماد برای توسعه کشور بر پایه فناوری کافی نیست.
مجید خدابخش، اصلاح ساختارها را مهمترین نیاز برای توسعه صنعت کشور بیان کرد و افزود: بدون این امر ضروری تنها اعتماد به جوانان مبتکر و خلاق نمی تواند مسیر توسعه را هموارتر کند.
وی ادامه داد: در این مسیر باید سیاست های پولی، مالی و آموزشی کشور همچون حلقه های متصل به هم عمل کنند تا توسعه فناوری محور محقق شود وگرنه با روند کنونی راه به جایی نخواهیم برد.
خدابخش، شناخت امپریالیسم اقتصادی در شرایط کنونی کشور را امری ضروری برای توسعه خواند و یادآور شد: باید توجه داشت که امروز امپریالیسم اقتصادی بسیار وسیع تر و قدرتمندتر از امپریالیسم سیاسی عمل می کند و خشونت در آن بسیار بیشتر از خشونت در عرصه های سیاسی است.
وی، تنها راهکار رهایی از اقتصاد وابسته را رویکرد جدید به مسایل بیان کرد که در آن باید نخبگان و جوانان میدان دار باشند.
دبیر اجرایی نمایشگاه «رینوتکس تبریز 2018» نیز با بیان اینکه نمایشگاه سال به سال از لحاظ کمی و کیفی ارتقا داشته است، گفت: انتظار می رود طرح های امسال از لحاظ کیفی دارای استانداردهای لازم برای توسعه و تجاری سازی باشند.
علی جهانگیری افزود: نمایشگاه رینوتکس محلی مناسب برای ارایه طرح ها و ایده های فناوران است و مجموعه دولت بدون هیچ چشم داشتی، مکانی برای توسعه کسب و کار و نیز فروش فناوری در پنج نمایشگاه گذشته ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: لازمه ورود به بازارهای فروش فناوری، فراگیری استانداردسازی فروش و نیز مستندسازی دستاورد و فناوری ایجاد شده می باشد و لازم است هر فناور شناسنامه ایده و یا فناوری خود را در سطح کلاس جهانی تهیه و ثبت کند.
جهانگیری، رویکرد مهم نمایشگاه ششم را ارایه نیازهای فناورانه کشور اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به طرح ممنوعیت دولت در ورود بعضی از کالاها و نیز تغییرات ارزی در کشور، واردات کالای خارجی به صرفه واردکنندگان و حتی مصرف کنندگان نیست، پس لازم است صاحبان فکر و فناوری برای تامین نیاز حوزه های مختلف وارد میدان شوند و این راهی جز ایجاد بازارهای فروش فناوری و ارتباط نیازمندان فناوری با فروشندگان فناوری ندارد.
وی از مدیران صنایع و دستگاه های دولتی تخصصی خواست با برگزاری کارگاه های آموزشی و استفاده از صاحبان تجربه، راه و روش فروش فناوری را به فناوران جوان جهت ورود به بازار فناوری هموار کنند.
جهانگیری گفت: مجموعه مدیریت آذربایجان شرقی سعی در برگزاری نمایشگاهی ارزان و آسان برای فناوران داشته و از همه فناوران و صاحبان ایده و طرح خواسته شده با حضور خود ویترین فناوری و نوآوری کشور را زیباتر و غنی تر کنند.
ششمین نمایشگاه رینوتکس تبریز 2018 تا 14 آبان ماه با حضور یکهزار واحد فناوری از 27 استان کشور در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز از ساعت 15 تا 22 برای بازدید علاقمندان دایر است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.