عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که ایده محصول تفکر انسان و تفکر محصول نگرش انسان است، گفت: تا زمانی که ما نگرش خود را نسبت به کسب درآمد و شغل آینده عوض نکینم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کسی به شما نمی‌گوید که تشریف بیاورید مدیر ما باشید. به جای ورق زدن صفحات دفترچه استخدام، ذهن و توانایی‌های خود را ورق بزنید.     به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد فاریابی در کارگاه ایده پردازی برای دانشجویان با اشاره به این‌که یکی از مهارت‌های مورد نیاز تا سال 2020 فعالیت و پژوهش میان رشته‌ای و فرارشته‌ای است، گفت: الزامی ندارد هر کس در رشته‌ی تحصیلی خود فعالیت کند، بلکه برای کسب موفقیت باید به آموزش و فعالیت‌های مکمل نیز زمان اختصاص داد که در این راستا 9 کارگاه دیگر با هدف تولید فکر و کمک به شروع کسب و کار در میان دانشجویان برگزار خواهد شد.     وی اضافه کرد: از دیگر مهارت‌های مورد نیاز تا سال 2020 ، منطقی بودن، هوش اجتماعی (با دیگران بودن)، تفکر تطبیقی و بدیع، شایستگی‌های فرا فرهنگی، تفکر محاسباتی، سواد رسانه‌های جدید، ذهن خلاق و طراح، مشارکت مجازی و مدیریت شناختی است.     این مدیر و مشاور کسب و کار و بازاریابی در خصوص شش پیش‌نیاز ایده زایی توضیح داد: این مراحل شامل مرحله اعتقادی(باید ایمان بیاوریم که ما می‌توانیم صاحب ایده باشیم)، مرحله آموزشی (تصمیم بگیریم که آموزش ببینیم)، مرحله پرورش (تمرین کنیم، تمرین کنیم و مهارت کسب کنیم)، مرحله پژوهش (بگردیم، ببینیم، فکر کنیم و نیازها و خواسته‌ها را بیابیم)، مرحله مشاوره ( کمک بگیریم، تاییدیه بگیریم، تست کنیم، رفع نقص کنیم و دوباره مراجعه کنیم) و در نهایت مرحله تکمیل چرخه ( اجرا کنیم، آزمایش کنیم، عرضه کنیم و بازخورد بگیریم) می‌شود.     وی در ادامه با اشاره به این‌که خلاقیت بخش مهم ایده زایی به شمار می‌آید، افزود: منظور از خلاقیت به کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر، ایده و یا مفهوم جدید خلاقیت است که البته مواردی همچون فقدان اعتماد به نفس، ترس از انتقاد و شکست، تمایل به همرنگی با جماعت و نبود تمرکز ذهنی مانع ایجاد خلاقیت در انسان می‌شود.     وی هم‌چنین نوآوری را بخش دیگر ایده زایی دانست که آن هم با موانعی از قبیل محدود بودن راه‌های ارتباطی با مدیران، مشاوران و کارشناسان، حاکمیت جو، تحمل نکردن اختلاف سلیقه، وجود افراد ذینفع در حفظ وضع موجود، تصمیم گیرندگان بیش از حد حسابگر، اعطای پاداش‌های نامناسب و تاکید بر افق زمانی کوتاه مدت همراه است.     فاریابی به دانشجویان توصیه کرد که برای خلق ایده باید ویژگی‌هایی را در خود تقویت کنند که داشتن دانش مرتبط با موضوع، تحصیلات کافی، توانایی‌های ذهنی، شخصیت ریسک پذیر، مصر، تحمل تنهایی، تحمل ابهام، مستقل، اعتماد به نفس و تمایل به تبادل افکار شامل این ویژگی‌ها می‌شود.     وی با اشاره به پیشنهادهای عملی برای افزایش سلاست فکر، گفت: یادداشت برداری، انتخاب زمان و مکان مناسب، تقویت حس کنجکاوی و توان پرسش کردن، استفاده از روابط میان فردی، تغییر شکل وضع موجود، تهیه فهرست ویژگی‌ها، هم‌اندیشی مستقیم (طوفان فکری)، هم‌اندیشی غیر مستقیم (کمک گرفتن از افراد دیگر)، قرار دادن خود به جای دیگران و استفاده از رویدادهای پیش بینی نشده در سلاست فکری موثر است.     هم چنین در این کارگاه نیما مالکی، از فعالان حوزه کسب و کار و دیجیتال در خصوص نقش فناوری در راستای تبدیل ایده به کسب و کار، قابلیت‌های دنیای دیجیتال، شیوه‌های تفکر و خلق ایده و نیز فرایند خلق ایده به دانشجویان توضیح داد.     این برنامه اولین کارگاه از سری کارگاه‌های مدیریت کسب و کار دانشگاه تبریز است که با همکاری انجمن‌ علمی دانشجویی مدیریت، زیست شناسی و زمین شناسی این دانشگاه برگزار شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.