خبرنگاران و عکاسان تبریزی از روند پیشرفت خط یک و دو مترو تبریز بازدید کردند. این تور رسانه‎ای از ایستگاه شهریار شروع و پس از بازدید از ایستگاه میدان ساعت، در ایستگاه باغمیشه به پایان رسید. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، خط یک متروی تبریز به سه فاز تقسیم می‎شود که دو فاز آن از میدان ائل گولی تا میدان ساعت در مدار بهره‎برداری قرار گرفته است. از 18 ایستگاه خط یک، تعداد 10 ایستگاه با وجود نواقصی از قبیل سیستم الکترونیکی پی آی اس (سیستم اعلام مسافر)، سیستم‌های مخابراتی و سیستم سیگینالینگ، به بهره‎‎برداری رسیده و همزمان عملیات رفع نواقص نیز مورد توجه است.       حفاری تونل‎های خط یک، به طول 14.14 کیلومتر به پایان رسیده و عملیات ریل گذاری فاز سوم خط یک از ایستگاه 11 (میدان ساعت) تا پایانه لاله (پایان خط یک) در دست اقدام است. احداث پایانه ائل گولی نیز به اتمام رسیده و عملیات عمرانی و ساختمانی و همچنین ریل گذاری در پایانه لاله در دست اقدام است.       با تغییر پیمانکار و مشاور، تجهیز کارگاه و فعال کردن ایستگاه‎های راکد از سر گرفته و شبکه برق بالاسری فاز سوم خط یک، حد فاصل ایستگاه میدان ساعت تا پایانه لاله اجرا و نصب شده است.     رضا زائر، مدیر خط یک مترو تبریز در این بازدید ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تونل خط یک (ایستگاه امین) گفت: به دلیل بالا بودن سطح آب‎های زیرزمینی در این ایستگاه، آب توسط پمپاژ جمع و به بیرون منتقل می‎شود، پس از سقف ریزی، خاکبرداری انجام شده، با توجه به این که طول تونل‎های ما حدود 100 متر است، سقف اولیه به طول 24 متر ریخته شده است.     وی افزود: با توجه به این که عملیات اجرایی این ایستگاه با وقفه روبه‎رو شده بود، تا پایان سال سه ایستگاه به فاز مسافرگیری می‏‌رسد، سناریوی فاز سه نیز به این صورت است که قطار از ایستگاه 14 و 15 عبور کند تا سایر ایستگاه‎ها تکمیل شود.     وی ادامه داد: عملیات اجرایی تمامی خطوط (یک، دو و سه) هر روز به طور 24 ساعته، اجرا می‏‌شود و می‎توان گفت خط یک تقریبا پس از شش ماه الی یک سال به بهره‎برداری می‎رسد. 
خط دو متروی تبریز شامل ایستگاه‎های یک (میدان ماشین سازی)، دو (جاده سنتو)، سه (آخونی)، پنج (قره آغاج)، هشت (جمهوری اسلامی)، 15 (میدان شهید فهمیده) و 18 (مرزداران) است. 
دپوی غربی خط دو (واقع در منطقه قراملک) در حال اجرا بوده و سگمنت‎های مورد نیاز خط دو در کارخانه سگمنت سازی تولید شده است، حفاری تونل توسط دستگاه اول تمام اتوماتیک از سمت قراملک به طول بیش از پنج کیلومتر انجام شده و ایستگاه 16 (باغمیشه) در مرحله مونتاژ و راه اندازی است.     مجید وحدتی پور، مدیر پروژه خط دو مترو تبریز در این خصوص اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری در کلان شهرها برای حل معضلات آلودگی و ترافیک و هدفمندسازی منابع انرژی، بحث حمل و نقل‎های عمومی در دستور کار خود قرار داده که یکی از به صرفه‎ترین و مدرن‎ترین روش‎ها، بحث حمل و نقل بوده و در تبریز دو خط در حال اجرا بوده و بخشی از خط یک به بهره‎برداری رسیده است.     وی اضافه کرد: پلان شهرها در کلانشهرها معمولا به شکل بیضی بوده و قطرهای آن، با مطالعات حمل و نقل ترافیک به عنوان مسیر ریلی در نظر گرفته می‎‎شود، خط دو به صورت ای پی سی از غرب به شرق تبریز در حال اجرا بوده و دستگاه حفاری از نوع تی بی ام، به طول 120 متر و قطر 9 سانتی متر بوده و طرح اصلی آن از کرم کشتی گرفته شده است و در مجموع دو مورد از این دستگاه در تبریز وجود دارد.   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.