به گزارش خبرآنلاین آذربایجان شرقی، داوود بهبودی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدت اجرای پروژه های عمرانی در استان "غیرمتعارف" شده است اظهار داشت: متوسط عمر اجرای پروژه های ملی عمرانی در آذربایجان شرقی به ۱۳ سال رسیده که به هیچ عنوان وضعیت مورد قبولی نیست.

وی با بیان اینکه طولانی شدن پروژه های عمرانی موجب تحمیل هزینه های زائد به دولت می شود یادآور شد: ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور داشتیم که با نوسانات اقتصادی اخیر، برای اتمام آنها به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود!

بهبودی، طولانی شدن پروژه های عمرانی در آذربایجان شرقی را ماحصل عوامل مختلف دانست و گفت: یکی از مهمترین دلایل این معضل، عدم تخصیص اعتبارت لازم در زمان های مقرر بوده که منجر به افزایش هزینه ها و طولانی شدن طرح های عمرانی می شود.

وی همچنین وجود مشکلات فنی و محدودیت های تامین قطعات را از دیگر دلایل طولانی شدن پروژه های عمرانی اعلام کرد و افزود: به عنوان مثال تامین ریل های قطار میانه - تبریز یک سال و نیم طول کشید و برای احداث پل های مسیر هم به ورق های فولادی ۴۰ میلی نیاز بود که فقط یک کارخانه توان تولید آن را دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نوسانات ارزی و افزایش قیمت ها را هم یکی دیگر از عوامل طولانی شدن پروژه های عمرانی خواند و تصریح کرد: با طولانی شدن پروژه ها، هزینه های اجرای آن افزایش یافته و تمام پیش بینی های اولیه و تامین اعتبارات و تخصیص آنها را با مشکل مواجه می کند.

عزم مسئولان برای اتمام پروژه های حیاتی آذربایجان شرقی

پروژه هایی مانند قطار تبریز - میانه، آزادراه تبریز-سهند، انتقال آب ارس به دشت تبریز، نیروگاه هریس و ... مهمترین طرح های حیاتی آذربایجان شرقی هستند که بیش از حد معمول به طول انجامیده و اتمام آنها به یک مطالبه عمومی در استان تبدیل شده است.

اینکه مسئولان گذشته آذربایجان شرقی نسبت به این موارد بی توجه بوده و عدم پیگیری آنان کار را به اینجا کشانده سئوالی است که باید کم کاران دیروز و مدعیان امروز پاسخ بگویند اما به نظر می رسد، اتمام پروژه های یاد شده طی دو سال اخیر به اصلی ترین مطالبه مدیران سیاسی و نمایندگان استان تبدیل شده است.

داوود بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیگیری های مستمر استاندار و نایب رئیس مجلس یکی از مهمترین دلایل روند مثبت پروژه هایی مانند آزادراه تبریز-سهند و قطار تبریز-میانه بوده است ادامه داد: با اینحال، به دلیل پیچیدگی های فنی در مراحل پروژه، بهره برداری از آنها تا سال آینده به طول خواهد انجامید.

واگذاری پروژه های نیمه تمام، راهکار خروج از بحران

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، استفاده از منابع مشارکتی یا واگذاری پروژه های نیمه تمام را راهکارهای دولت برای برون رفت از این بحران اعلام کرد.

وحید جلالی با بیان اینکه عدم تخصیص اعتبارات عمرانی در زمان معین و آثار تورمی آن منجر به کندی و حتی توقف پروژه یاد شده می شود گفت: راهکار دولت، استفاده از منابع مشارکتی و جذب سرمایه گذاری در طرح های نیمه تمام عمرانی است.

به گفته وی، دولت برای تضمین سود پروژه های مشارکتی، تضمین های لازم را پیش بینی کرده و حضور سرمایه گذاران را ارج می نهد.

جلالی در عین حال از ممنوعیت اجرای پروژه های جدید در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: از سال ۹۵ پروژه هایی که اجرای آن به مدت زمانی بیش از سه سال نیاز دارد منتفی شده است.

وی همچنین یادآور شد: اگر یک سوم پروژه های عمرانی در سال اول تخصیص نیابد، آن پروژه به هیچ عنوان آغاز نخواهد شد.

۷۴۳ طرح نیمه تمام قابل واگذاری در آذربایجان شرقی

محمد فرج زاده، معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز از شناسایی ۷۴۳ طرح نیمه تمام آماده واگذاری در استان خبر داد.

به گفته وی، این تعداد طرح قابل واگذاری شامل پروژه های نیمه تمام، در حال اتمام و حتی خاتمه یافته می شود.

فرج زاده اظهار داشت: سال گذشته تعداد ۲۰۰ پروژه از این تعداد با فرمت های مختلف و استفاده از ظرفیت های قانونی واگذار شده است.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1039613
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.