به گزارش ایرنا، بیماری خاص به جمعی از بیماری ها اطلاق می شود که صعب العلاج بوده و قابل درمان نمی باشد و لازم است بیمار تا آخر عمر خویش تحت مراقبت های خاص قرار گیرد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تالاسمی، هموفیلی ، نارسایی مزمن کلیوی تحت دیالیز را به عنوان بیماری های خاص در نظر گرفته و در امر درمان از آنها حمایت می کند.
در این میان آذربایجان شرقی نیز همچون دیگر مناطق کشور، طیفی از بیماران خاص دارد که نگران تامین داروی خود در شرایط خاص بازار و در وضعیت موج آفرینی برخی سوداگران هستند.
اهمیت تامین داروی بیماران خاص به ویژه زمانی بیشتر می شود که بدانیم بخش چشمگیری از آن وارداتی است و به همین دلیل هر گونه نوسان در بازار ارز و سوء استفاده از این موضوع بر نگرانی این بیماران و خانواده های آنان می افزاید.
خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر نهادهای مسوول می کوشند که با تامین دارو و دیگر خدمات درمانی مورد نیاز بیماران خاص، آرامش را برای آنان به ارمغان بیاورند.


** 2 هزار و800 بیمار خاص در آذربایجان شرقی دارای بیمه سلامت هستند
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: 2 هزار و 800 بیمار خاص بیمه شده این اداره کل می باشند که 0.1 درصد کل بیمه شده های استان را تشکیل می دهند.
وحید مجیدی افزود: سال گذشته 50 میلیارد تومان برای بیماران خاص هزینه شد که 6.7 درصد کل هزینه های بیمه سلامت در استان است.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد دارای چند دفترچه بیمه از بیمه های مختلف درمانی هستند، افزود: برای جلوگیری از دریافت داروهای خاص که نیاز به تایید دارویی دارند، سیستمی طراحی شده که نشان می دهد فرد از چند دفترچه اقدام به خرید کرده و به او هشدار داده می شود که باید دیگر دفترچه ها را در کمترین زمان باطل کند.

**ایجاد درمانگاه جامع برای بیماران هموفیلی و تالاسمی
رئیس مرکز پیوند و اداره بیمارهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: دانشگاه مسایل درمانی و دارویی بیماران خاص را به طور جدی پیگیری می کند.
دکتر محمدرضا جمشیدی با اشاره به موضوع کمبود و نایابی داروهای بیماران خاص افزود: اگر دارویی کمیاب یا نایاب شود، بلافاصله به وزارت بهداشت اطلاع می دهیم و تامین آن را به جد پیگیری می کنیم.
وی همچنین در خصوص مشکلات تایید دارو و درمان بیماران هموفیلی و تالاسمی در بیمارستان شهید قاضی تبریز، اظهار داشت: برای رفع مشکلات این بیماران تا چند ماه آینده بخش های تالاسمی و هموفیلی بیمارستان شهید قاضی به منظور ایجاد درمانگاه جامع برای این بیماران به بیمارستان کودکان انتقال می یابد.

**اولویت اصلی مسئولان پاسخگویی به نیاز بیماران خاص است
مدیرکل امور اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: پاسخگویی به نیازهای بیماران خاص باید اولویت اصلی مسئولان باشد.
علی بدرشکوهی افزود: تامین داروی بیماران خاص از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا این بیماران استرسی در این خصوص نداشته باشند.
وی ادامه داد: 10 درصد از مجموع جمعیت استان به انواع بیماری های خاص و سرطانی مبتلا هستند که باید تدابیر لازم برای رفع مشکلات این افراد اتخاذ شود.

** وجود بیش از پنج هزار بیمار خاص در آذربایجان شرقی
علی هاشمی، مدیرعامل انجمن بیماران «ام اس» آذربایجان شرقی نیز گفت: 4 هزار و 200 بیمار ام اس در استان عضو این انجمن هستند.
رسول رستگار، مدیرعامل انجمن تالاسمی آذربایجان شرقی نیز از وجود 134 بیمار تالاسمی در استان خبر داد.
عادل فیروزی، رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: حدود یک هزار و 600 بیمار دیالیزی در سطح استان عضو این انجمن هستند که از این تعداد یک هزار و 100 نفر در تبریز می باشند.
اکرم طبقچی، مدیرعامل کانون انجمن هموفیلی آذربایجان شرقی گفت: بیش از 500 بیمار هموفیلی در استان وجود دارد.
استان آذربایجان شرقی طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود سه میلیون و 909 هزار نفر جمعیت دارد.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.