مرضی آبدار روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز اظهار داشت: تبریز 2018 باعث شد که تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان ویترین ایران در سطح جهانی مطرح شود.
وی با بیان اینکه تبریز 2018 فرصت طلایی است که نه تنها تبریز، بلکه آذربایجان را نیز به دنیا بشناسانیم، افزود: بزرگ ترین دستاورد این رویداد، گسترش مراکز اقامتی استان است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: از اول انقلاب تا رویداد تبریز 2018 ، تعداد تخت های مراکز اقامتی 7 هزار و 400 تخت بود که این رقم تا پایان 2018 به 13 هزار و 100 یعنی 2 برابر می رسد.
آبدار با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آذربایجان شرقی جزو استان های کمتر شناخته شده در حوزه گردشگری بود، گفت: خوشبختانه استان ما بخاطر تبریز 2018 در مسیر گردشگری قرار گرفت و میراث فرهنگی مشوق هایی مانند عوارض رایگان برای ساخت هتل را مصوب کرده است.
وی از افزایش یک هزار و 500 تخت اقامتی نسبت به سال 1395 در استان نیز خبر داد و افزود: علاوه بر اقامتگاه های شهری برای اقامتگاه های روستایی و مراکز بوم گردی نیز تسهیلات کم بهره پرداخت شد.
آبدار خاطرنشان کرد: برای معکوس کردن مهاجرت، تعداد روستاهای بوم گردی استان از 52 روستا به 110 روستا افزایش یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از ارسال 14 پرونده دریافت تسهیلات گردشگری و اقامتی به بانک ها با اعتبار 210 میلیارد تومان خبر داد و گفت: از این میزان 110 میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده که هشت درصد سود تسهیلات را میراث فرهنگی و هشت درصد بقیه را نیز خود سرمایه گذاران تقبل می کنند.
آبدار از افزایش 11 درصدی اشغال تخت های هتل ها و 25 درصدی هتل آپارتمان ها بخاطر رویداد تبریز 2018 خبر داد و افزود: میزان اشغال تخت هتل ها در سال گذشته 61 درصد بود که امسال به 68 درصد و در هتل آپارتمان ها از 68 درصد به 85 درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: میانگین اشغال تخت هتل های آذربایجان شرقی در 6 ماهه اول سال گذشته 64.5 درصد بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 76 درصد ارتقا یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در مورد آمار ورود گردشگر داخلی به استان نیز گفت: در 6 ماهه اول سال گذشته 3 میلیون و 100 هزار گردشگر نفر وارد استان شدند که این رقم در سال جاری با 42 درصد رشد به 4 میلیون و 402 هزار نفر رسید.
آبدار ادامه داد: در مورد گردشگر خارجی نیز در 6 ماهه اول سال گذشته 420 هزار نفر از تبریز بازدید کردند که این رقم امسال با 17 درصد رشد به 492 هزار گردشگر خارجی افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: با توجه به سردسیر بودن منطقه و کاهش ورود گردشگر به استان در فصول سرد سال، برای اولین بار در آذربایجان شرقی شاهد رشد ورود گردشگر داخلی و خارجی به مناسبت رویداد تبریز 2018 هستیم.
آبدار با بیان اینکه در جذب گردشگر و نیز در حوزه اقامتی رشد چشمگیری در استان داشتیم، افزود: طبق مصوبه ستاد ملی تبریز 2018 تمام رویدادهای ملی و بین المللی اعم از علمی، ورزشی و فرهنگی را به تبریز منتقل کردیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در طول تاریخ آذربایجان، مجمع گفت و گوهای همکاری آسیا با حضور 6 وزیر گردشگری در تبریز برگزار شد.
آبدار ادامه داد: همچنین در سال گذشته اجلاسی با حضور 11 سفیر، رایزن فرهنگی و مسئولان فرهنگی یونسکو و معاون رئیس جمهور، وزیر ارشاد و سخنگوی وزارت خارجه در تبریز برگزار شد و در نهایت اجلاس رسمی رویداد تبریز 2018 با حضور رئیس جمهوری در سالن همایش های بین المللی آغاز شد.
وی میزان سرمایه گذاری ها در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی در سال 1395 را 110 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال این رقم با 13 درصد رشد به 383 میلیارد تومان رسیده است.
آبدار، مرمت و بازسازی طرح هایی همچون ربع رشیدی، مسجد کبود، بازار تبریز، چهارمنار و حسن پادشاه را از جمله بزرگ ترین طرح ها به مناسبت تبریز 2018 اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح ها و نیز تملک اراضی محدوده ربع رشیدی افزون بر 20 میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از جمله برنامه های شاخص گردشگری در سال جاری را احداث سه باب بازارچه صنایع دستی در کندوان، بعثت و قزلجه میدان اعلام کرد.
آبدار با بیان اینکه 163 رویداد منطقه ای، ملی و بین المللی برای تبریز 2018 با همکاری 10 دستگاه اجرایی تعریف شد، اظهار داشت: از ابتدای سال 2018 دستگاه های مسئول شروع به کار کردند که تاکنون 64 درصد این رویدادها عملی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از برگزاری همایش بین المللی جاده ابریشم با عنوان «باستان شناسی در امتداد راه ابریشم» از 23 تا 25 آبان ماه سال جاری در تبریز خبر داد.
وی با بیان اینکه در مجموع 125 پروژه برای تبریز 2018 تعریف شده است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: در حوزه عمران محوری نیز 11 شهرستان با 50 میلیارد تومان اعتبار، پروژه تعریف شده است.
آبدار با بیان اینکه اعتبارات سازمان در مقایسه با سال 1394 هفت و نیم برابر رشد داشته است، افزود: بودجه سازمان در سال 1394، 14 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 1395 به 22 میلیارد تومان، در سال 1396 به 55 میلیارد تومان و در سال جاری به 105 میلیارد تومان افزایش یافته است.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.