به گزارش ایرنا، محمدحسین اشرفی روز یکشنبه در نخستین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان مراغه افزود: براساس سرشماری سال 95، 5.3 درصد افراد بین 10 الی 49 سال در کشور بی سواد هستند و برای ریشه کنی بی سوادی در کشور بسیج همگانی نیاز است.
وی به آمار بی سوادی در مراغه نیز اشاره کرد و افزود: در این شهرستان 169 هزار و 724 نفر، 10 الی 49 سال وجود دارد که از این میزان 6.3 درصد معادل 10 هزار و 746 نفر بی سواد هستند.
اشرفی با بیان اینکه افراد بی سواد می توانند جهت ثبت نام در دوره های سواد آموزی به مراکز نهضت سواد آموزی شهرستان ها، مناطق و مدارس سراسر استان مراجعه کنند، گفت: 680 هزار تومان به عنوان حق زحمه آموزش دهندگان در ازای هر سواد آموز پرداخت می شود و به آموزش دهندگان معلولان و روستایی یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: افرادی که نمی توانند به صورت فیزکی در کلاس های سواد آموزی حضور یابند، می توانند به صورت خودآموز در منزل و با استفاده از کتاب های رایگان نهضت سواد آموزی تحصیل و در امتحانات نهضت شرکت کنند که در صورت قبولی در امتحانات 720 هزار تومان تشویقی به این افراد تعلق می گیرد.
اشرفی افزود: هر خانواده می تواند به عنوان نماینده سواد آموزی کشور باشد و با ایجاد انگیزه در افراد بی سواد خانواده در این راستا گام موثری بردارد.
وی گفت: جهت ریشه کنی بی سوادی از جامعه، نیازمند فرهنگ سازی عمومی برای سواد آموزی، همکاری با آموزش دهندگان جهت شناسایی افراد بی سواد، اجرای طرح اولیای بی سواد در جامعه و همکاری در واگذاری مکان های آموزشی مناسب هستیم.
اشرفی افزود: در سال گذشته 36 روستای فعال در حوزه سواد آموزی در مراغه شناسایی شده اند که امیدواریم در روستاهای دیگر نیز سواد آموزی رواج پیدا کند.
وی با تاکید براینکه در تعداد ثبت نام افراد بی سواد محدویتی نداریم، افزود: زمان ثبت نام سواد آموزان در سالجاری تا آخر آذرماه است.
وی اضافه کرد: شاخص های مهم توسعه انسانی در زمینه های فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی جامعه رشد دانش و سواد آموزی است.
وی به مهمترین هدف شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان اشاره کرد و گفت: همکاری و تعامل تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان در راستای شناسایی افراد بی سواد به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین اهداف تشکیل این شورا است.
اشرفی به راهکارهای ریشه کنی بی سوادی نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ سازی عمومی برای شرکت بی سواد ها در کلاس ها، برگزاری جلسات هماهنگی و شورای پشتیبانی و بسیج ملی از سوی دستگاه ها از راهکارهای اساسی در ریشه کنی بی سوادی در کشور است.
وی اضافه کرد: اصلی ترین وظیفه سواد آموزی شناسایی، جذب، آموزش و سپس تحکیم سوادآموزی است.
وی با تاکید بر اهمیت مراکز یادگیری محلی گفت: آموزش مهارت زندگی و شغلی در کنار سواد آموزی از اصلی ترین برنامه های این مراکز است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این جلسه گفت: سواد یکی از مسائل پایه و زیرساختی در تمامی کشورها است و به عنوان یکی از مهمترین اهداف انقلاب ها مطرح می شود.
حمید شکری افزود: در کشور ما نیز، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت این موضوع، نهضت سوادآموزی در راستای کاهش و ریشه کن کردن بی سوادی تشکیل شد.
وی اضافه کرد: کاربردی کردن جلسات، شناسایی و فعال کردن محورها، برنامه ریزی عملی برای سواد آموزی و استفاده از ظرفیت های شوراها و دهیاری ها برای شناسایی افراد بی سواد در روستاها از مهمترین اهداف جلسه پیگیری شورای پشتیبانی سوادآموزی است.
وی افزود: بی‌ سوادی یک معضل اجتماعی است که ریشه کنی آن نیازمند عزم ملی و مشارکت عمومی است.
معاون مدیرکل و رئیس آموزش و پرورش مراغه نیز در این جلسه گفت: مولفه های توسعه هر کشوری سطح سواد و میزان آگاهی در آن جامعه است.
جلیل اسلامی همکاری دستگاها در شناسایی افراد بی سواد در شهرستان را ضروری دانست و افزود: در شناسایی افراد بی سواد در شهرستان با مشکل مواجه هستیم که با حل این مشکل می توانیم در ارائه خدمات سوادآموزی به جامعه بی سواد شهرستان، آمار بی سواد را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: سامانه سیب وزارت بهداشت، سامانه کمیته امداد و داشتن آمار مربوط به بی سواد در آخرین سرشماری می تواند در شناسایی افراد بی سواد در شهرستان کمک کند.
وی افزود: در حال حاضر 140 نفر آموزش دهنده در مراغه مشغول فعالیت هستند.
طبق گزارش یونسکو، رابطه مستقیمی بین بی ‌سوادی و فقر در یک کشور وجود دارد به این معنا که هرچه فقر در یک کشور بیشتر باشد، بی‌سوادی در آن کشور بیشتر است.
آمارهای جهانی نشان می‌دهد دستمزد افراد بی ‌سواد 42 درصد کمتر از افراد با‌سواد است که دلیل آن ضعف آنها در برقراری ارتباط موثر با دیگران و انجام کارهایی است که نیاز به سواد دارد. در واقع بی‌سوادی که در ابتدا زمینه را برای فقر فراهم کرده است.
به طور کلی برای رفع و ریشه کنی بسیاری از مشکلات در جوامع، بسیج ملی برای ریشه کنی بی سوادی در آنها نیاز است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.