به گزارش خبرآنلاین از تبریز، علی پوریان در نشست خبری نمایش "مهمان ناخوانده" اظهار کرد: اریک امانوئل اشمیت یکی از نمایش‌نامه‌نویسان و فیلسوفان فرانسوی است که نوشته‌های او به ۴۳ زبان دنیا منتشر شده و در بیش از۵۰ کشور روی صحنه رفته‌است.

وی آثار این نویسنده معروف را چندوجهی و عمیق دانست و ادامه داد: آثار امانوئل اشمیت بیشتر بعد فلسفی دارد، معتقدم مفاهیم به کار رفته در این آثار با جذابیت خاصی جهان شمول است و همین امر موجب شد تا من جذب کارهایش شده و اثر این نویسنده توانا را در تئاتر تبریز اجرایی کنم و مطمئناً در آینده هم از این نویسنده آثار دیگری را روى صحنه خواهم برد.

کارگردان نمایش "مهمان ناخوانده" نگاه فلسفی اشمیت و پرداخت وى به دغدغه های کلان جهان در برهه های خاص را عامل اصلی انتخاب متن این نویسنده دانست، اظهار داشت: داستان نمایش مهمان ناخوانده در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد، زمانی که ارتش نازی در خیابانهای اتریش رژه می رود، فروید تهدید به ترک وین می شود و در این بحبوحه یک فرد ناشناس وارد مطب او شده و باورها و افکار فروید را به چالش می کشد.

علی پوریان در پاسخ به این سوال که مضمون مهمان ناخوانده تا چه حد به درد تماشاگر تبریزی خواهد خورد، گفت: تئاتری که تفکر تماشاگر را هدف قرار دهد مخاطبش خاص است و به درد عموم نمی خورد، به همین دلیل من معتقدم که فلسفی ترین مباحث و مفاهیم هم، باید عنصر سرگرمی را داشته باشند تا بتوانند عموم مخاطبان را جذب کنند.

علی پوریان


وی افزود: بحث ها و مفاهیمی که در مهمان ناخوانده مطرح می شود موضوعاتی است در مورد شر، خشونت و عدم قبول دیدگاه مخالف و این موضوعات همیشه تازگی دارد و به درد جامعه کنونی ما هم خواهد خورد، در مورد فرم نمایش نیز سعی کرده ایم تا متن و آنچه که روى صحنه دیده خواهد شد، از فیلتر کارگردان عبور کند.
کارگردان نمایش "مهمان ناخواده" انتخاب بازیگر برای نمایش مهمان ناخوانده را مقوله ای قابل اهمیت برای کارگردان دانسته و ابراز کرد: انتخاب بازیگر برای هرنمایشی یکی از موضوعات مهم است چراکه مهره اصلی هرنمایشی به شمار می روند و باید بازیگران توانایی را برای اثر انتخاب کرد.

پوریان با بیان اینکه این نمایش یک اثر دیالوگ محور است، عنوان کرد: دیالوگ های سنگین کار بازیگر را به زحمت خواهد انداخت، اما به پنانسیل این بازیگران امیدوارم، اولویت اولم در زمان انتخاب متن، توانایی بازیگر است و در ادامه نزدیکی شخصیت به بازیگر را می سنجم، اما باید بازیگران آثارم از همه لحاظ عالی باشند و این شامل مسائل اخلاقی هم می شود.

علی پوریان تصریح کرد: نقش آموزشگاه ها در روند پیشرفت تئاتر تبریز بعد از دانشگاه نبی اکرم بسیار برجسته است، پیشرفت کمی و کیفی تئاتر تبریز بسیار مشهود بوده و این در مقایسه با دهه های قبلی بسیار قابل توجه است.

مهمان ناخوانده


وی در رابطه با مساله اقتصاد تئاتر گفت: متاسفانه چرخ اقتصاد در تئاتر تبریز نمی چرخد، یعنی یک سری گلوگاه های عظیم وجود دارد که موجب کم رونقی فعالیت فعالان این عرصه می شود.
علی پوریان خاطرنشان کرد: البته حمایت برخی از هنردوستان نیز در نقطه عطف این موضوع قرار گرفته که حرکتی شایسته است.
پوریان نقش مردم و مخاطب را یکی از قطب های تاثیرگذار تئاتر دانسته و افزود: تئاتر می تواند پیام خود را برای مردم و مخاطبان بازگو کنند، اگر مردم و مسئولان از تئاتر و هنرمندان حمایت های لازم را انجام دهند طبیعتا هنر در مسیر موفقیت های هرچه بیشتر گام برخواهد داشت.
کارگردان نمایش مهمان ناخوانده در تشریح رسالت تئاتر در مقابل جامعه و مخاطب اذعان داشت: تئاتر بر چندگونه است تئاتر سرگرمی و تئاتر اندیشه هرکدام مسئولیت و پیام ویژه ای برای مخاطب دارد و اجرای آن برای همه جهانیان الزامی است، تئاتری که تفکر و اندیشه تماشاگر را مورد هدف قرار داده مخاطبان خاص خود را دارد.
علی پوریان ضمن تقدیر از اصحاب رسانه در پوشش پررنگ اخبار و برنامه های تئاتر تبریز، گفت: حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در کنار هنرمندان تئاتر را عامل اصلی تاثیرگزاری و توسعه این هنر در تبریز است.
گفتنی است، نمایش "مهمان ناخوانده" از ۱۶ مهر هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن تئاتر مستقل تبریز، موسسه بین المللی الف، اجرا می شود.

مهمان ناخوانده

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1029383
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.