به گزارش ایرنا، گیزله ژاکلین روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار کنفرانس بین المللی سه روزه معماری بومی در تبریز، افزود: این کنفرانس با هدف تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث ‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی ‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌ پذیری میراث‌ فرهنگی و نیز تلاش برای حفاظت و ارتقای میراث‌ فرهنگی برگزار می شود.
وی اظهار داشت: برگزاری این کنفرانس در سال های گذشته در کشورهایی مثل هند و تایلند آثار و نتایج بسیار درخشانی داشته و امیدواریم کنفرانس امسال در تبریز نیز که یکی از شهرهای مهم تاریخی با آثار و ابنیه های مهم است، جزو نتیجه بخش ترین کنفرانس ها باشد.
ژاکلین از همکاری کمیته بین المللی سیاو- ایکوموس با سازمان جهانی یونسکو خبر داد و افزود: این همکاری ها از سال 2007 در قالب حفظ و حراست از میراث جهانی و جوامع محلی شکل گرفته است و تلاش می کنیم این همکاری ها روز به روز گسترده تر شود.
وی ، درگیر شدن تعداد 15 کشور با 15 زبان مختلف و 10 مذهب و دین گوناگون در جهان را از دستاوردهای مهم برگزاری کنفرانس های سیاو-ایکوموس برشمرد و ادامه داد: این کمیته به آثار و مسایل فرهنگی خاصی نیز پرداخت می کند که توجه به انرژی و تغییر اقلیم از جمله این موارد است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم از تبریز به عنوان شهر کهن با چهار هزار سال قدمت تمدنی یاد کرد که در بسیاری از موضوعات دارای غنای فرهنگی بالایی است که مورد توجه جهانیان می باشد.
مرتضی آبدار ، تمدن، تاریخ، علم و فرهنگ آذربایجان و تبریز را بی همتا خواند و اظهار داشت: بر همین اساس امروز این کهن شهر تاریخی میزبان کنفرانس بین المللی است که سالانه در یک شهر برگزار می شود.
وی بازار تبریز را به دلیل زندگی پرتکاپو و تجارت زنده با قدمت و ابنیه های تاریخی در جهان بی همتا دانست و گفت: بر همین اساس سرای حاج حسین برای مستندسازی معماران بین المللی انتخاب شده است که طی 15 روز میزبان این متخصصان بودیم.
به گزارش ایرنا، کنفرانس بین‌ المللی معماری بومی موسوم به سیاو-ایکوموس تحت عنوان 'میراث فرهنگی و توسعه پایدار' از امروز به مدت سه روز در تبریز آغاز شد.
حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان محرک و هدایت کننده توسعه پایدار، میراث بومی تبریز، ایران و خاورمیانه، میراث بومی و پایداری و موردهای مطالعاتی از جمله محورهای اصلی این کنفرانس است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.