به گزارش ایرنا، بنا بر روایتی امام حسین (ع) و یارانش از مکه تا کربلا در 41 منزل اتراق‌ می‌کنند و عزاداران شهر تبریز به تاسی از این روایت در روز تاسوعا مراسم پخش و روشن کردن 41 شمع در 41 مسجد شهر را برپا می‌کنند.
در این آئین که از بعد از نماز ظهر تاسوعا آغاز شده و تا غروب ادامه می یابد، عزاداران به صورت دسته جمعی و یا انفرادی و گاه با پای پیاده در مساجد مختلف با روشن کردن شمع که در حقیقت نذری آنها محسوب می‌شود، عشق و ارادت خود را نشان می‌دهند.
تبریز خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی در کشور است و بر همین اساس مراسم ماه محرم در این شهر سرشار از نشانه‌ها و نمادهاست که آیین «شمع گردانی» نیز یکی از زیباترین این آیین‌های تجلی یافته به شمار می‌رود.
آیین های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب شیر، تخته زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی(شاه حسین-وای حسین) تبریز، علم گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه خوانی شهر بخشایش ، علم بندی و الله الله حسینای شهرستان مراغه و شمع گذاری ( شمع پایلاما) از جمله آیین های عاشورایی هستند که تاکنون از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.