محمد نریمانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آفت با وجود اجرای طرح های پیشگیری و بازدارنده در منطقه و شهرستان های آذرشهر و عجب شیر در برخی از باغات مراغه مشاهده شده است.
وی ادامه داد: شیوع این آفت در باغات گردو، می تواند آسیب جدی به تولید این محصول ارزشمند صادراتی وارد کرده و زمینه ساز خشک شدن و از بین رفتن درختان گردو شود.
وی اضافه کرد: تغذیه صحیح درخت و آبیاری مناسب درختان گردو در مقاومت این درختان در برابر این آفت حائز اهمیت بوده و خسارت را به حداقل کاهش داده و از خشک شدن سریع آن پیشگیری می کند.
وی گفت: بستر رشد و نمو آفت کرم خراط منحصر به درختان گردو نبوده و در صورت عدم همکاری گسترده باغداران در مقابله با این افت حتی در آینده باغات سیب و سایر محصولات باغی نیز از گزند این آفت در امان نخواهند بود.
وی افزود: باغداران برای مقابله با این آفت، می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی این شهرستان از تسهیلات لازم برای دریافت آفت کش و نحوه مقابله با آن برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: باغداران مناطقی که کارشناسان جهاد کشاورزی از آن بازدید کرده و وجود کرم خراط را در اراضی آنان تاکید کرده اند باید در سریع ترین زمان به صورت گروهی به این اداره مراجعه کرده و اقدامات پیشگیرانه و مبارزه ای را آغاز کنند.
مراغه قطب تولید محصولات باغی در آذربایجان شرقی بوده و 25 درصد میوه استان در این شهرستان تولید می شود.
هم اکنون حدود 21 هزار هکتار باغ در این شهرستان وجود دارد که هر سال بیش از 300 هزار تن انواع میوه از آن ها برداشت می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.