بابک محبوب علیلو روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هرگونه اقدام و رفتارهایی از قبیل رمالی و طالع بینی در جامعه جرم محسوب شده و این افراد به اتهام های کلاه برداری یا تحصیل مال از طریق نامشروع و یا کلاشی، قابل تعقیب کیفری و مجازات خواهند بود.
وی از مردم درخواست کرد ضمن هوشیاری در مواجه با افراد رمال و طالع بین، آنان را به مراجع قضایی و انتظامی معرفی کنند.
علیلو اضافه کرد: مردم نباید فریب این افراد فریبکار را بخورند و در مواجه با مشکلات باید راه مناسب پیدا کرده و منطق حکم می کند موضوعات مرتبط از طریق نهادهای قانونی پی گیری شود.
وی گفت: رفتار مرتکبین رمالی و طالع بینی براساس ماده یک و دو قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری حسب مورد و ماهیت اقدام آنها ممکن است کلاه برداری و یا تحصیل مال از طریق نامشروع و یا کلاشی به شمار رود.
علیلو افزود: براساس مقررات فوق و در صورت احراز بزه های مربوطه، مرتکبین ضمن رد اصل مال حسب مورد به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی و یا حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد و این مجازات ها به ترتیب ناظر به جرایم کلاه برداری، تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاشی است.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یادآور شد: مطابق ماده 712 قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 1375، هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار دهد و از این راه امرارمعاش کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است، مصادره می شود.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.