به گزارش ایرنا، حجت الاسلام کریم صفری روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگی این شهرستان افزود: ماه محرم و صفر جایگاه هایی اساسی در نظام اجتماعی و فرهنگی شیعیان و به ویژه ایرانیان دارد از این رو برنامه ریزی و هماهنگی ماه های محرم و صفر باید از اصلی ترین برنامه های فرهنگی کشور باشد.
وی اضافه کرد: امروز سبک و شیوه زندگی امامان بزرگوار به عنوان بهترین الگو برای جامعه ایرانی است.
وی ادامه داد: فرهنگ عاشورا به مثابه رودخانه ای جاری است زیرا که برای تمامی جوامع قابل بهره برداری است.
حجت الاسلام افزود: شرط اول توسعه تمامی نظام های اجتماعی فرهنگ است و باید به این امر توجه ویژه ای شود.
وی افزود: اگر فرهنگ یک جامعه مطابق با آرمان ها و اندیشه های جامعه شکل پیدا کند، رشد و تعالی در آن جامعه تجلی می یابد.
وی با بیان اینکه فرهنگ های دینی وعقیدتی باید دارای کارکردهای اجتماعی باشند گفت: درانتقال هدف واقعی عاشورا باید ازتحریف پیام واقعی عاشورا خودداری شود چرا که لازمه حفظ هویت اصلی فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین ع، شناخت کامل و دقیق از فرهنگ عاشورا است.
فرماندار چاراویماق نیز در جلسه گفت: قیام امام حسین (ع) یک حقیقت تاریخی است و امام حسین (ع) در برابر ظلم و باطل و همچنین احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.
صابر تقویمی افزود: اجرای عدالت در جامعه، نه گفتن به زورگویی و ظلم و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، نشانگر نمود ارزش های اسلامی در قیام عاشوراست.
وی به تحولات اخیر در کشورهای مسلمان اشاره کرد و افزود: با بیداری ملت های مسلمان جهان دیگر شاهد تکرار تاریخ ظلم بر انسان های مطهر و عدالتخواه نخواهیم بود .
وی تاکید کرد: در موقعیت کنونی با تکیه‌ بر ارزش‌های‌ همه‌ جانبه ‌قیام امام حسین (ع)، راه ظهور این ارزش ‌ها را در سایر عرصه ها باید هموارسازیم و دین اسلام را قدرتمند، آبرومند و سربلند کنیم.
تقویمی گفت: جلوگیری ازبدعت ها در مراسم عزاداری سبب می شود که ارزش ‌های والای عاشورا با روش های مطلوب انتقال یابد و به جهان صادر شود، که دراین صورت جامعه اسلامی درگسترش معارف اسلامی موفق تر خواهد بود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چاراویماق نیز در مورد برنامه های قابل اجرا و پیش بینی شده در ماه محرم در این شهرستان گفت: برگزاری مسابقه عکس فرهنگ محرم در روستا، مسابقه کتابخوانی، ورکشاپ خوشنویسی حقیقت واکران فیلم های ارزشی ودینی از جمله مهمترین برنامه های این اداره در این ایام است.
سهند الهیاری به سر فصل های شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و افزود: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، ترویج فضائل اخلاقی درجامعه، برنامه های افزایش نشاط اجتماعی و امید، رسیدگی به آسیب ‌های اجتماعی، تقویت فرهنگ دینداری در جامعه از مهمترین وظایف و سرفصل های این شورا است.
وی به اهمیت حماسه کربلا نیز اشاره کرد و گفت: عاشورا نه یک حادثه بلکه یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی در استحکام دین اسلام ایفا کرده است.
وی انقلاب اسلامی را الهام گرفته از عاشورای حسینی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی نیز همانند قیام عاشورا در برابر ظلم در جامعه ایستادگی و موجب از بین رفتن طاغوت در کشور اسلامی شد.
وی افزود: عاشورا رسالت بزرگی را بر دوش همه دینداران به ویژه آگاهان جامعه نهاده، پس همگان موظفند ضمن شناخت ابعاد آن از این قیام تاریخی درس و عبرت بگیرند.
شهرستان چاراویماق با 31 هزار نفر جمعیت در 150کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.