آیت‌الله سید اسداله مدنی "دومین شهید محراب"، از بزرگ‌مردان تاریخ آذربایجان است که در بیستم شهریور سال 60، در محراب نماز توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شده و به مقام رفیع شهادت نائل می‌آید.     به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، شهید آیت‌اله سید اسداله مدنی در سال ۱۲۹۳ شمسی در آذرشهر دیده به جهان گشود، او از جمله مبارزان سیاسی بود که همواره تابع محض امام راحل بوده و حتی اولین کسی بود که در جریان انقلاب سال ۱۳۴۲ شمسی در نجف از امام تبعیت کرد.     این عالم ربانی در مسیر مبارزات سیاسی خود بارها، دستگیر و تبعید شد تا این‌که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. این بزرگمرد بعد از شهادت آیت‌الله قاضی طباطبائی از سوی امام خمینی به عنوان "امام جمعه" تبریز منصوب شده و سرانجام به سبب تاثیرگذاری و فعالیت‌های موثر خود در در بیستم شهریور سال ۱۳۶۰ در محراب نماز جمعه تبریز به ملکوت اعلا پیوست.     "پدر از شهادتش باخبر بود"
"بتول مدنی" دختر کوچک آیت‌الله شهید مدنی است که اکنون 53 سال سن دارد، زمان شهادت پدر او 17 ساله بود. وی  در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت الله شهید مدنی در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با ایام شهادت پدر این چنین نقل می‌کند: " آن زمان، 17 ساله بودم و درست 20 روز پیش از شهادت پدر عقد کرده بودم و عقد من درست در همان سالی بود که ترورها انجام می‌شد. ما در قم زندگی می کردیم و امام راحل به سبب نگرانی‌هایی که داشتند اجازه ندادند که پدر مسافرت کنند. از این‌رو پدرم حتی در مراسم عقد من که آخرین دخترشان بودم نتوانستند حاضر شوند. 
بعد از مراسم عقد با همسرم به دیدار پدر رفته و یک روز کنارشان بودیم و سپس به قم بازگشتیم، دو هفته بعد از این ماجرا پدر ترور شدند. ایشان از شهادت خود خبر داشتند و خواب ایشان را همه می‌دانند و نقل می‎کنند.     تماس بی‌سابقه شهید مدنی با خانواده‌اش قبل از شهادت
عصر قبل از شهادتشان(روز پنجشنبه) با ما تماس گرفتند و تماس ایشان برای ما تقریبا بی‌سابقه بود، چرا که به سبب مشغله‌هایی که داشتند من یا مادرم همواره برای احوال‌پرسی با ایشان تماس می‌گرفتیم. 
ایشان که تماس گرفتند خوشحالی عجیبی در وجود اهل خانه جاری شد، خواهر بزرگم نیز به همراه فرزندانش آن روز در خانه‌ی ما بودند. پدر با تک تک اعضای خانواده از مادر گرفته تا نوه‌ها با همه احوال پرسی کرده و سفارش‌هایی را بیان کردند. 
ایشان ما را به خواندن قرآن سفارش کرده و تاکید کردند که هرگز قرائت سوره‌ی واقعه را فراموش نکنیم؛ برای همه مان غیر منتظره بود که چه شده است؟ اما همگی از صحبت با پدر خوشحال بودیم. 
فردای همین روز پدر ترور شدند. همراهان ایشان نیز بعدها گفتند که شب قبل از شهادتشان شب فوق العاده‌ای بود و پدر بسیار شاداب بوده و بعد از نماز نیز با جوانان نشست و خوش و بش کرد. آن شب پدر حالتی غیرعادی داشتند و گویی که می‌دانستند "شهید" خواهند شد.     خواهرم نیز شهادت پدر را در خواب دیده بود
خواهرم(خواهر بزرگتر از خودم) چند روز پیش از شهادت پدر خواب دیده بودند که اخبار، شهادت پدر را اعلام می‌کند و در پی این خواب خواهرم بسیار نگران شده بود، از این رو با سختی فراوان خود را به تبریز رساند؛ تا وضو بگیرد و آماده رفتن شود، متوجه تلفن‌های مشکوکی شد و ما متوجه شدیم که پدر شهید شده است.     در عین ابهت، تواضع و مهربانی خاصی در وجود پدر موج می‌زد
پدر شخصیت بسیار برجسته ای داشتند و در عین ابهت و وقار، متواضع و مهربان بودند؛ هر کس که با وی همکلام می‌شد در مدت زمان اندکی جذب مرامش می‌شد؛ هر چند که ارتباط گیری جوان و نوجوان با شخصیتی به سن و سال ایشان سخت بود اما جوانان بطور عجیبی با وی مانوس می‌شدند. "    اخلاص و راستگویی شهید آیت‌الله مدنی از جمله ویژگی‌ها بارزشان بود
"رباب مدنی" نیز دختر بزرگتر شهید مدنی است که اکنون 62 سال دارد؛ او در زمان شهادت پدر 30 ساله بود. وی نیز به تماسی که پدرشان قبل از شهادت با خانواده داشتند اشاره کرد و افزود: پدر با من و فرزندانم احوال پرسی کرده و سفارش‌هایی را بیان کرد و این موضوع برای من بسیار شوکه کننده بود. خوشحالی عجیبی در وجود موج می‌زد؛ آری ایشان به خوبی می‌دانستند که شهید خواهند شد. 
وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پدرشان تاکید کرد: اخلاص و راستگویی پدر از جمله ویژگی‌های اخلاقی و برجسته‌ی ایشان بود.     شهیدمدنی به تاسی از موالی و اهل بیت(ع) پای در مسیر گذاشت و اینگونه ماندگار شد
حجت‌الاسلام بنکدار، نوه‌ی شهید مدنی نیز در آیین گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت "سید اسدالله مدنی" دومین شهید محراب در تبریز بیان کرد: مفتخرم که پدربزرگم در دیار آذرشهر متولد شده‌ و بنده نسبم به این خطه می‌رسد.     وی با بیان این‌که گفته های من درس‎هایی است که بیانات پدربزرگم استخراج کرده‌ام، افزود: شهید مدنی را چه چیزی شهید مدنی کرد؟ شهیدمدنی و شهدای بزرگ به تاسی از موالی و اهل بیت(ع) پای در مسیر گذارده و اینگونه ماندگار شدند. اینان سعی کردند خدایی شوند و کسی که خدایی شود ماندگار می‌شود.     وی انقلاب اسلامی را پرچمدار حق در دنیا دانست و افزود: نظامی که چنین خون هایی به پایش ریخته شده از شر معاندان و مفسدان محفوظ می‌ماند. 

معنویت و ذوب در دین خدا شدن، از فاصله دور در چهره‌ی شهید مدنی ملموس بود
نماینده ولی فقیه در همدان نیز در این مراسم با بیان این‌که آذربایجان دژ مستحکم امنیت ایران اسلامی است، تاکید کرد: شهید مدنی ذوب در امام راحل و تسلیم محض اوامر وی بود.
آیت‌الله طه غیاث‌الدین محمدی با تاکید بر این‌که تبریز مفاخر بسیاری دارد و باید این مفاخر را به صحنه آورده و معرفی کنیم تا مردم مطلع شوند، افزود: باید یاد بزرگانی چون شهید مدنی را در جامعه زنده نگه‌داریم.
وی با تاکید بر این‌که نفس عماره انسان به آسانی تسلیم این همه مشکلات نمی‌شود، مگر با ذوب در دین خدا شدن، افزود: معنویت، اخلاص، عرفان و ذوب در دین خدا شدن از فاصله دور نیز در چهره‌ی شهید مدنی ملموس بود.
وی با اشاره به این‌که اکنون نیز برکت وجود شهیدمدنی به سبب تبعیدها در جای‌جای کشور جاری و ساری شده است، خاطرنشان کرد: او یک سر سوزن هم به فکر راحتی خود نبود و این ویژگی‌ها برای ما درس و عبرت است، هر چند که حتی از سوگواری سالار شهیدان هم آنگونه که باید بهره‌برداری نمی‌کنیم.
امام جمعه همدان قرآن را نسخه‌ی تربیتی انسان دانست و گفت: سید محمد حسین طباطبایی افتخار تبریز بوده و به جرات می‌توان گفت که از زمان پیامبر اسلام تاکنون تفسیری به عظمت "تفسیر المیزان" نوشته نشده است.
وی در ادامه گفت: شهید مدنی شجره طیبه‌ای است که تمام ویژگی‌های اخلاقی‌اش برای ما درس و عبرت است. 
   گفتنی است، مراسم سی و هفتمین سالگرد شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی(ره) "دومین شهید محراب" و یادواره شهدای مسجد شهید آیت الله مدنی در مسجد شهید آیت الله مدنی(شکلی) تبریز برگزار شد.
گزارش از: مهری هاشم زاده، خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.