رحیم شهرتی‌فر روز دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استان، اظهارداشت: در حال حاضر دو میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که یک سوم از آنها تنها زندگی می‌کنند و اغلب فاقد مهارت شغلی هستند.
وی با بیان اینکه خانواده‌های ایرانی مانند جوامع دیگر در معرض تغییرات ساختاری و کارکردی قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: باید برای مواجهه با این تغییرات برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد.
وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در ساختار خانواده‌ها، گفت: در شرایط جدید اجتماعی، نقش تربیتی و نظارتی والدین کاهش یافته و به تدریج به نهادهای دیگر واگذار شده است که همین امر موجب کاهش تعامل عاطفی درون خانواده‌ها نیز شده است.
وی با اشاره به گسترش روزافزون استفاده از فناوری و فضای مجازی، افزود: یکی از تبعات این موضوع، گسترش فضای انفرادی افراد در درون خانواده‌ها و کاهش گفت‌وگو میان اعضای خانواده است که تاثیر بسزایی در کاهش سازگاری و وفاق در نهاد خانواده داشته است.
شهرتی‌فر به تفاوت شیوه‌های همسرگزینی و الگوهای ازدواج با گذشته نیز اشاره کرد و گفت: آشنا نبودن جوانان با مهارت‌های زندگی به‌ویژه مهارت‌های ارتباطی و ضعف مسئولیت‌پذیری آنان برای ورود به عرصه زندگی موجب افزایش سن ازدواج شده است.
معاون استاندار آذربایجان شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: در کنار این تغییرات منفی، ما مزیت‌هایی از جمله قداست نهاد خانواده در فرهنگ ایرانی را داریم که باید از آنها در جهت کاستن از آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.
وی، از افزایش مراکز مشاوره و وجود سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه خانواده به‌عنوان ظرفیت‌های این حوزه نام برد و گفت: تهیه برنامه‌ای مدون و منسجم برای تحکیم بنیان خانواده و سامان‌دهی امکانات دولتی در این زمینه ضروری است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه گفت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، 5 درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان با مجوز شورای برنامه‌ریزی استان و در راستای سیاست‌های کلی خانواده در اختیار اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری قرار می‌گیرد.
رقیه صادق‌زاده افزود: تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه به نقش سازنده زنان از جمله محورهای اولویت‌دار اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری در راستای اجرای سیاست‌های کلی خانواده است.
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.