دکتر صفا نجمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: «دمانس» عنوان کلی است که به بیماری های مغزی اولیه با علایم پیشرونده شناختی - رفتاری اطلاق می شود.
وی با بیان اینکه آلزایمر یکی از انواع «دمانس» است، ادامه داد: آلزایمر شایع ترین بیماری تخریبی مغزی با علایم شناختی و رفتاری است.
دکتر نجمی با اشاره به اینکه آلزایمر بیشتر در سنین بالا دیده می شود، اظهار داشت: شیوع این بیماری در دهه هفتم زندگی افزایش می یابد و هرچه سن بالاتر باشد، احتمال ابتلا به آلزایمر نیز بیشتر است.
عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی افزود: علاوه بر سن بالا عوامل دیگری نیز در ایجاد آلزایمر همچون بیماری های عروقی، دیابت، آلودگی های محیطی، استرس به خصوص استرس مزمن، بی خوابی و شب بیداری های طولانی مدت موثر است.
وی گفت: مطالعه مستمر، ورزش، برخورداری از محیط پاک و تغذیه سالم و اجتناب از استرس های طولانی، از عوامل موثر در پیشگیری از آلزایمر است.
دکتر نجمی، مهم ترین و شایع ترین علامت بیماری آلزایمر را کاهش حافظه اخیر پیشرونده عنوان کرد و افزود: فرد بیمار در ضبط و به خاطر آوردن حوادث و اطلاعات اخیر و جدید دچار مشکل می شود ولی در مراحل اولیه، حافظه طولانی مدت دست نخورده می ماند.
وی ادامه داد: تغییرات رفتاری و خلقی، مشکلات رفتاری، اختلالات خواب از دیگر علایم بیماری آلزایمر است.
متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی گفت: در درمان آلزایمر، شرح حال و معاینه توسط پزشک متخصص مهم ترین اصل تشخیص است و استفاده از انواع روش های تصویربرداری مغزی و آزمایش ها برای اطمینان از سایر بیماری ها و بویژه انواع درمان پذیر اختلالات حافظه لازم است.
وی اظهار داشت: امروزه استفاده از انواع روش های تصویربرداری پیشرفته و ‌برخی ازمایش های خاص بر روی مایع مغزی نخاعی برای تشخیص دقیق بیماری و افتراق آلزایمر از سایر دمانس ها و حتی تشخیص بیماری قبل از ظهور علایم بالینی در دسترس است.
دکتر نجمی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آلزایمر موجود نیست، اضافه کرد: هدف از درمان آلزایمر بیشتر کند کردن سیر پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار می باشد و برای این منظور داروهای خاصی موجود است.
وی خاطرنشان کرد: در برخی مراکز دنیا روی روش های خاص درمانی نظیر استفاده از سلول های بنیادی و یا ترکیبات خاص موثر روی سیستم ایمنی کار می کنند ولی هنوز نتایج قطعی به دست نیامده است.
عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی گفت: در زمان حاضر تلاش گسترده ای برای تشخیص آلزایمر قبل از بروز علایم بالینی و جلوگیری از گسترش آن انجام می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمند کشور و تغییر الگوی زندگی اجتماعی و خانوادگی لازم است توجه ویژه ای به امر مراقبت و حمایت از سالمندان و مبتلایان به انواع دمانس انجام شود.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.