معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی فعالیت تشکل‌های سیاسی را بهترین روش برای تامین مشارکت مردم در اداره‌ی جامعه دانست.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، رحیم شهرتی‌فر در جلسه مجمع عادی نوبت اول خانه احزاب استان، بیان کرد: تجربه‌‌ بشری ثابت کرده که دموکراسی یا مردم سالاری بهترین تجربه در رابطه با اداره امور جامعه بوده و بهترین روش تامین مشارکت مردم در اداره‌ی جامعه، فعالیت تشکل‌های هم‌جهت در چارچوب‌های نظام‌مند و بصورت سازمان یافته و قانونی است.
وی با بیان این‌که حرکت نظام‌مند تشکل‌های سازمان یافته و قانونی می‌تواند مشارکت حقیقی و واقعی مردم در اداره‌ی امور جامعه را تامین کند، افزود: در کشور ما نیز فعالیت تشکل‌های سیاسی قالبی نبوده و موسمی بوده و این نقش گاهی در مدیریت کلان کشور کم‌رنگ و گاهی پررنگ بوده است.
شهرتی‌فر با اشاره به آمار تشکل‌های سیاسی در استان، خاطرنشان کرد: تاکنون سه تشکل استانی پروانه فعالیت گرفته‌اند که دو مورد آن فعال نبوده و یک تشکل باقی مانده نیز فعالیت چندانی ندارد.
وی به تعداد دفاتر استانی احزاب کشوری در استان نیز اشاره کرد و افزود: در استان ۶۰ نمایندگی دارای پروانه فعالیت وجود دارد که ۴۸ مورد آن کم و بیش فعال بوده اما ۱۲ تشکل سیاسی آنگونه که باید و شاید فعالیت ندارند.
وی در ادامه از وجود ۵۵ کانون صنفی غیرسیاسی در استان خبر داد.
وی به موضوع "تشکیل خانه احزاب" نیز اشاره کرد و افزود: از سال ۸۱ موضوع تشکیل خانه احزاب در استان مطرح شد و تحقق آن دچار تاخیری طولانی شد؛ تا این‌که از سال ۹۵ مجداد تشکیل این خانه و فرآیند تدوین اساسنامه شروع شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار گفت: امروز گردهم آمده‌ایم تا شاهد تصویب اساسنامه "خانه احزاب استان" و شروع به کار رسمی این نهاد سیاسی استانی باشیم.
وی تاکید کرد: سیاست اصولی وزارت کشور(در دولت تدبیر و امید ) ابلاغ کرده و پیگیری می‌کند، "منشور گفتگوی سیاسی بین احزاب سیاسی و بدنه مدیریتی استان‌ها و کلان کشوری" است که امیدواریم بعد از تشکیل رسمی خانه احزاب استان این موضوع محقق شود.
وی با تاکید بر ضرورت برقراری تعامل و گفت‌وگوی بین تشکل‌های سیاسی، گفت: استانداری، به عنوان نماینده عالی دولت در استان از این تعامل استقبال کرده و انتقال گفت‌وگوها و نظرات مردم به نظام مدیریتی استان به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به پیش‌رو بودن انتخابات در سال آینده و موسم فعالیت‌های سیاسی، تاکید کرد: بر این اساس می‌توان گفت که در زمان خوبی خانه احزاب استان فعالیت خود را شروع می‌کند.
شهرتی‌فر خانه احزاب استان را در راستای پیشبرد "حفظ شان احزاب" و " توسعه‌ی فضا برای فعالیت‌های سازمان یافته و قانونی" قدم موثری دانست.
وی با ارائه‌ی پیشنهاداتی تشریح کرد: اصلاح قانون انتخابات، تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی برای شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی، سازمان یافته کردن فعالیت‌های سیاسی، معرفی کاندیداهای صلاحیت‌دار، تعریف جرم سیاسی و ایجاد حداقلی از حاشیه امن برای احزاب و جلوگیری از برخورد عجولانه و سلبی با فعالان حزبی، تسریع در فرآیند صدور پروانه‌ فعالیت و... از جمله مواردی است که خانه احزاب می‌تواند مورد توجه قرار دهد.
وی در ادامه خطاب به نمایندگی‌ استانی احزاب کشوری بر تکمیل نواقص پرونده‌هایشان جهت صدور به موقع پروانه تاکید کرد.
گفتنی است، با تصویب اساسنامه‌ی "خانه احزاب آذربایجان‌شرقی" در جلسه مجمع عموی عادی نوبت اول توسط ۳۴ تشکل‌، این نهاد فعالیت رسمی خود را از امروز آغاز کرده و اعضای شورای اجرایی و بازرس اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.