به گزارش ایرنا، این مسجد به مساحت 352 مترمربع با هزینه کرد 450 میلیون که توسط خیر مسجد ساز آقای علی اکبر بالازاده احداث شده است.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در آئین افتتاح مسجد جامع روستای جوریم گفت: مسجد سنگر دین و انقلاب و پایگاه عبادت و بندگی است.
حجت اسلام محمد علی آل هاشم اظهارداشت: مساجد به دلیل کارکردهای متنوع فرهنگی، تبلیغی، عبادی، آموزشی و تربیتی در نظام اسلامی بعنوان سنگر دفاع از دین و انقلاب هستند و آحاد مردم با اجتماع در این پایگاه فرایض دینی و اجتماعی خود را به جا می آورند.
وی با بیان اینکه مسجد خانه خدا و شریف‏ترین مکان روی زمین است، گفت: مساجد جایگاه مناسبی برای امر به معروف و نهی از منکر، حل مشکلات مسلمانان و همچنین پایگاهی برای جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانیت هستند.
امام جمعه تبریز افزود: قرآن کریم برای مسجد فضیلتی بسیار بلند و مقامی ارجمند قائل است که توجه به عمق آن آیات، انسان را به معنویت و روحانیت و ارزش مسجد آگاه می‏ کند.
وی با بیان اینکه مسجد نهاد هویت ساز جامعه اسلامی است، گفت: این سنگر های دین و انقلاب کانون ذکر و معراج معنوی و عرصه علم و جهاد و تدبیر دنیوی هستند.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر نقش آفرینی عمیق دین در ایجاد تشکل های اجتماعی ادامه داد: نقش ممتاز و بی بدیل مساجد در جامعه اسلامی باعث شده تا اسلام در ابتدای نظام دهی سازمان دینی خود تأسیس مرکز تجمع عمومی مسلمانان را با نام مسجد در اولویت قرار دهد و به همین منظور پیامبر اکرم (ص) در راستای مهیا کردن زیرساخت های جامعه مدنی نخستین گام را با تاسیس مسجد در مدینه برداشتند.
نماینده رهبرمعظم انقلاب اسلامی درآذربایجان شرقی با اشاره به تاکید فراوان آیات و روایات بر عمران و آبادانی فیزیکی و معنوی مساجد گفت: رونق بخشیدن به برنامه های فرهنگی مساجد، باید برمبنای آموزه های اسلامی باشد.
امام جمعه تبریز افزود: اگر مساجد از نظر معنوی کم رونق باشند و حضور مردم و نمازگزاران کم رنگ باشد و برنامه های آن جذاب و جوانگرا نباشد این مسجد با طراز اسلامی فاصله دارد و مورد قبول اسلام نیست.
وی ایجاد مسجد در روستاها و مناطق مختلف با همت مردم را مایه افتخار و خرسندی دانست و گفت: در دین اسلام احداث مسجد از اهمیت بسزایی برخوردار است و این جایگاه در دین اسلام به حدی است که در روایات ساخت مسجدی به‌اندازه قصری در باغ بهشت می‌شود و مراد از این حدیث مشارکت حداقلی در ساخت مسجد است.
حجت‌الاسلام آل هاشم ادامه داد: بر اساس روایات انسان وقتی از دنیا می‌رود، دست او از هر منفعتی در دنیا قطع می‌شود مگر سه چیز؛ علمی که مردم از آن بهره‌مند می‌شوند، فرزند صالحی که پس از مرگ والدین برای او استغفار می‌کنند و مسجدی که توسط او ساخته می شود.
نماینده ولی فقیه در استان تاسیس مسجد را یکی از مصادیق روشن باقیات صالحات برشمرد و گفت : ساختمان مسجد باید بی آلایش و ساده ساخته شود و همچنین توسعه فضای مسجد اجر دنیوی و اخروی دارد و آبادانی این سنگر دینی و تعمیر آن نشانه جوانمردی است .
امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم و نقش محوری این اماکن مقدس در عزاداری های امام حسین علیه السلام گفت: ماه محرم فرصت طلایی برای نشر و ترویج آموزه‌های متعالی اسلام به ویژه فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و در این ایام که فضای معنوی خاص بر جغرافیای شیعه حاکم می شود باید بیشترین استفاده را از آن کرد.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر غنای محتوای مطالبی که در مساجد بیان می شود، خاطرنشان کرد: محتوای مطالبی که در این ایام محرم بازخوانی می کنیم، باید بسیار غنی و تاثیرگذار باشد تا مردم با یاد مصائب برای درک مبانی معرفتی فرصت پیدا کنند.
/3071/7239
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.