به گزارش خبرآنلاین آذربایجان شرقی، طاهر موهبتی در نشست هیئت مدیره بیمه سلامت کشور در تبریز با بیان اینکه انتظارات سازمان از دستگاه های بیمه ای فراتر از توان آنهاست، یادآور شد: در بسیاری از موارد ما به عنوان سیاستگذار اشکالاتی داشته ایم که به دلیل عدم توجه به مسائل محیطی به وجود آمده است و این مشکلات نه با بخشنامه و آئین نامه بلکه با سعه صدر و از راه همدلی و صمیمیت با ارائه دهندگان خدمات قابل حل است.

وی بیان کرد: یکی از اشکالات وارد به سازمان بیمه سلامت ایرانیان که کمتر به آن توجه شده است، عدم تعامل و ارتباط نزدیک مسئولین با ارائه دهندگان خدمات که در اصل شرکای کاری ما هستند، است و این خلأ موجب دوری ما از همدیگر می شود.

رئیس هیئت مدیره بیمه سلامت ایران گفت: مهم‌ترین هدف سازمان بیمه سلامت این است که پرداخت‌های خود را منظم کند و این امر میسر نمی شود مگر با کاهش هزینه ها و مصارف از یکسو و افزایش منابع از سوی دیگر.

وی همپوشانی را یکی از دغدغه های سازمان دانست و افزود: چند میلیون نفر همزمان هم از خدمات بیمه سلامت استفاده می کردند و هم از خدمات سازمان تامین اجتماعی که در این مدت توانستیم حدود دو میلیون نفر بیمه شده را رفع همپوشانی کنیم.

موهبتی تاکید کرد: کسانی که بیمه اجباری دارند، یعنی از حداقل دریافتی برخوردار هستند و نباید از خدمات بیمه رایگان برخوردار شوند و اکنون با همکاری بیمارستان ها افرادی که در آن واحد از هر دو بیمه استفاده می کنند، طی پذیرش در بیمارستان ها شناسایی و رفع همپوشانی می شوند. البته با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، می توان از همپوشانی بیمه ای جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: اینکه ما اقدام به حذف بیمه رایگان کردیم و بسیار نیز مورد هجمه قرار گرفتیم، یک عمل به حق و به جا بوده است. چرا که افرادی که پولدار هستند، نباید از بیمه رایگان استفاده کنند، زیرا، بیمه رایگان حق افراد نیازمند است.

موهبتی گفت: برای عبور از چالشها و تداوم خدمات بیمه سلامت باید منابع و مصارف مدیریت شده و از زیان انباشته جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت تامین اجتماعی در شرایط مالی کنونی بسیار سخت شده و برای جلوگیری از مشکلات پیش رو باید هزینه های خود را مدیریت کنیم، اظهارداشت: با همه محدودیتهای ایجاد شده در کشور باید به سمت منطقی کردن مصرف برویم تا بر مشکلات فائق شویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور اظهارداشت: در حالی که منابع به طور متوسط ۲۶ درصد رشد داشته مصارف ما ۴۱ درصد رشد داشته که این وضع نگران کننده است.

وی افزود: زیان انباشته سازمان بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال بود که در صورت منتشر نشدن اوراق این زیان به ۱۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال افزایش می یافت لذا امروز باید منابع و مصارف در سازمان مدیریت و کنترل شود تا خدمات ادامه یابد.

وی گفت: نبود ریشه متوازن منابع و مصارف، نبود تامین منابع مورد نیاز در مقاطع زمانی مختلف از زمان شروع طرح بیمه رایگان، همپوشانی، تصویب طرح های کارشناسی نشده و تحمیل آن به سازمان از مشکلات اساسی ما است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر با همین روش جلو برویم دچار کسری بیشتری می شویم و این رقم در سال 1400 شاید به 20 هزار میلیارد تومان برسد. 

موهبتی، یکی از اولویت های سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ را استقرار سازمان الکترونیک دانست و گفت: تدوین راهنماهای بالینی در راستای مدیریت هزینه های سلامت، یکی دیگر از اولویت های بیمه سلامت است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1000561
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.