صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان ارزیابی مسائل انقلاب در چهارمین سال پیروزی ـ تجلیل از نقش مردم
  • محل تهران، جماران
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع ارزیابی مسائل انقلاب در چهارمین سال پیروزی ـ تجلیل از نقش مردم
  • حضار ملت ایران[7]

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

در آستانۀ چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران اگر نگاهی به نخستین سال نهضت تا پیروزی و نخستین روزهای پیروزی تا امروز بکنیم و نشیب و فرازها و تحولات چندین ساله، خصوصاً سالهای پیروزی را با دقت از نظر بگذرانیم و افکار طبقات مختلف و گروههای متعدد را سنجش نماییم، به برداشتهای ارزشمند و نتایج بسیار سودمندی می‏رسیم که برای نسل حاضر و نسلهای آینده درسهایی انسان‏ساز می‏باشد، و شاید تاریخ نویسان جامعه‏شناس و سیره نویسان روشنفکر و متعهد، برای نسلهای آینده عمیقاً به این کار سودمند برخیزند.

ما اگر با یک نظر سطحی از نخستین روزهای نهضت تا پیروزی، و از پیروزی تا کنون به کردار طبقات مختلف و گروهها نگریسته و ارزیابی کنیم، می‏توانیم تا حدودی مدعیان پرتوقع و فداکاران بی‏توقع را به طور اجمال از هم جدا کنیم. قشرهایی که انقلاب را با فداکاری بیدریغ و جان‏نثاری سخاوتمندانه، بی‏هیچ چشمداشتی به پیروزی رسانده، و از پیروزی تا کنون برای دفاع از انقلاب و رفع مشکلات از پای ننشسته‏اند و تاکنون با آنکه سنگینی انقلاب به دوش آنان بوده است توقع نام و نشان و مقامی نداشته و ندارند، اینان توده‏های میلیونی و محرومان جامعه هستند ـ که خدایشان قدرت و سعادت دهد. و در
مقابل قشرها و گروههایی هستند که یا به هیچ وجه دخالت در نهضت و پیروزی نداشته‏اند یا به کارشکنی برای حفظ رژیم سابق یا برگرداندن آن رژیم یا رژیمی غیراسلامی، توطئه‏ها و فعالیت می‏کردند و می‏کنند. و یا کسانی و گروههایی بودند و هستند که از انقلاب مردمی و خون جوانان ارزشمند ما برای رسیدن به قدرت شیطانی خویش پلی ساخته و از اسم اسلام برای مقاصد شوم خویش استفاده می‏کردند. و قشرهای دیگری هستند که هر یک یا پیوسته به مکتبهای انحرافی یا با ایده‏های انحرافی در خارج و داخل به فعالیت مذبوحانه یا بچگانه، خود را سرگرم و دلخوش می‏نمایند. اینان از اسلام و قدرت معنوی آن و از جامعۀ ایرانی و قدرت ایمان آن یا هیچ نمی‏دانند یا به طور سطحی از آنها گذر کرده‏اند.

امروز ما مفتخر هستیم به توده‏های عظیم متعهد به اسلام عزیز و جوانان غیرتمند و رزمنده که از اول انقلاب شجاعانه قیام کرده‏اند و ندای حق را اجابت کردند و گروه کثیری از آنان به لقاءاللّه‏ که آمالشان بود، رسیده، و گروه عزیز دیگر که سلامت خود یا اعضای گرانقدر خود را در راه اسلام و هدف از دست داده‏اند و با چهره‏های بشاش و نورانی با آنان مواجه هستیم. و نیز مفتخریم که مادران دلیری که عزیز از دست داده‏اند و پدران عزیزی که جوانانشان شهید شده‏اند آنچنان با ما برخورد می‏کنند که گویی عروسی عزیزان و جوانانشان را جشن می‏گیرند. و اینجانب هر وقت با این عزیزان معظم برخورد می‏کنم یا وصیتنامۀ انسان‏ساز شهیدی را می‏بینم احساس حقارت و زبونی می‏کنم. اینان سند ایمان و تعهدشان را به اسلام در دست دارند، و قبور شهدا و اجساد و ابدان معلولان، زبان گویایی است که به عظمت روح جاوید آنان شهادت می‏دهد، و شکایتی اگر دارند از آن است که به فیض شهادت نرسیده‏اند و یا در حالی که به ثواب شهادت رسیده‏اند، می‏نالند که چرا نمی‏توانند برای دفاع به جبهه‏ها برگردند، و فریاد «جنگ جنگ تا پیروزی» را سر می‏دهند.

امریکا و سرسپردگانش باید به خود آیند و از توطئه‏ها دست بردارند که ایران دیگر جای تاخت و تاز آنان نیست. و امید آن است که دولتهای پیرو امریکا که خزائن گرانمایه
و سرمایۀ ملتها را با روی گشاده در پای امریکا نثار می‏کنند و در راه تقرب به آن چپاولگر، با اسلام و جمهوری اسلامی به جنگ تسلیحاتی و تبلیغاتی بر می‏خیزند، از خواب گران بیدار شده و با ملتهای خود هم صدا شوند و از زیر ننگ وابستگی خارج شوند. این دولتهای وابسته مگر ندیدند که کاخ سفید با کمال بی‏اعتنایی اعلام کرد که به خاطر آنان و نفت آنان از منافع اسرائیل نمی‏گذرد؟ و مگر متوجه نشدند که امریکا با اعمال «وتو» و تهدید سازمانها بی‏اعتنایی خود را به آنان ثابت نمود؟

اکنون که کشور ما دهۀ فجر و سالروز استقلال و آزادی خود را از چنگال اَبَرجنایتکاران جشن می‏گیرد و امید است به همین زودی جشن سقوط حکومت بعثی عراق را بگیریم، اینجانب سالروز پیروزی اسلام و کشور و دهۀ مبارک فجر را به ملت محترم و خصوص شهدا و مجروحین و معلولین و بازماندگان و متعلقان آنان تبریک عرض می‏کنم. پیروزیها و سرافرازیها و افتخارات ملت، مرهون فداکاری این عزیزان و همرزمان آنان است. این فداکاران نشانهای افتخار بر بازوی ملت و جبین امتند. تاریخ مجاهدات آنان را ضبط و ملائکة‏اللّه‏ در دفاتر ملکوتی ثبت می‏نمایند. خداوند تبارک و تعالی از رحمت سرشار خود، شهیدان را برخوردار و آسیب دیدگان و بازماندگان شهدا و خاندان این عزیزان را سلامت و سعادت ابدی عنایت فرماید.

سلام بر ملت مبارز و درود بر شهیدان و رزمندگان آسیب‏دیده و افتخار و سعادت و پیروزی برای مجاهدین اسلام در جبهه‏های دفاع از حق.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی