صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تذکرات به مردم مسلمان کردستان
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تذکرات به مردم مسلمان کردستان
  • حضار خواهران و برادران کُرد

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

سلام بر خواهران و برادران کُرد، که با وفاداری خود به اسلام و جمهوری اسلامی از توطئۀ خائنین به کشور جلوگیری کردید. گزارشهای هیأت ویژه همان طور بود که متوقع از برادران و خواهران کُرد بود، که هرگز خود را از اسلام و ایران جدا نمی‏دانند. و آنچه بدخواهان به آنان نسبت می‏دهند چیزی جز افساد و توطئه گری نیست. اکنون من باید به شما برادران و خواهران کُرد و سایر برادران مطالبی را تذکر دهم:

1ـ در این موقع حساس، که ملت ما با چپاولگران ـ که در رأس آنها امریکا است ـ مواجه است و برای احقاق حق خود و به دست آوردن ذخایر هنگفتی که محمد رضا پهلوی به غارت برده و به محاکمه کشیدن این جانی قیام نموده، و همۀ قشرهای ملت با هم در این امر حیاتی متحد و هم‏صدا شده‏اند، برادران و خواهران کُرد ما هر جا هستند باید به طور اولویت در این امر شرکت کنند و با سایر خواهران و برادران هماهنگ شوند؛ و لازم است از اختلافاتی که بدخواهان ایجاد می‏کنند به طور قاطع جلوگیری کنند. برادران من! امروز هر اختلافی به نفع امریکا و دیگر اجانب است. آنان هستند که از اختلاف ما بهره‏گیری می‏کنند و ما را می‏خواهند به اسارت بکشند. بپاخیزید، و توطئه‏گران را نصیحت کنید؛ و در صورت عدم قبول، از خود برانید و از مناطق خود بیرون کنید؛ یا آنان را گرفته تسلیم مقامات دولتی کنید.

2ـ اینجانب و همۀ ملت از ستمهایی که به شما برادران کُرد در طول حکومت استبدادی شده است و از تبعیضهایی که بر خلاف اسلام بر شما روا داشته‏اند مطلع هستیم.
لکن باید بدانید که این شما برادران نبودید که مورد ستم و ظلم واقع شدید؛ سایر برادران تُرک و لُر و عرب و بلوچ و فارس و ترکمن هم با شماها شریک بودند و همه محروم بودند از آنچه شما محروم بودید. شما اگر به زاغه نشینان و گود نشینان تهران توجه نمایید، خواهید دید آنان از همه محرومترند. اینجانب می‏دانم که در حکومت موقت هم آنطور که خواست شما و ملت است رسیدگی نشده. لکن باید بدانید باز در این امر همۀ برادران شما شریک می‏باشند؛ و دولت موقت با کمال جدیت اشتغال به کار و سامان دادن بود؛ لیکن آشفتگیها به قدری زیاد است که اصلاح محتاج به زمان است. و من امیدوارم که برای همۀ ملت و برای شما برادران کُرد، وسائل رفاه حاصل شود.

3ـ شما برادران می‏دانید که نوسازی و عمران در محیطی که آشفته است و مردم در امان نیستند مشکل یا غیر ممکن است. شما برادران عزیز کوشش کنید و آرامش را حفظ کنید. و بدانید که با آرامش کارها اصلاح می‏شود؛ و به صلاح شما و به صلاح اسلام و مسلمین است.

4ـ از هیأت ویژه می‏خواهم که به مذاکرات خود با کمال حسن نیت ادامه دهند؛ و با شخصیتهای مذهبی و سیاسی و ملی و سایر قشرها تماس بگیرند، تا تأمین خواسته‏های آنان ـ که خواست ما نیز هست ـ به طور دلخواه بشود؛ و آرامش و امن ـ که از بزرگترین نعمتهای الهی است ـ در منطقه برقرار گردد؛ و شما برادران کُرد در کنار سایر برادران به طور رفاه و آسایش زندگی نموده، و طمع اجانب برای همیشه از کشورمان قطع شود.

5- اسلامِ بزرگ تمام تبعیضها را محکوم نموده و برای هیچ گروهی ویژگی خاصی قرار نداده؛ و تقوا و تعهدِ به اسلام، تنها کرامت انسانهاست. و در پناه اسلام و جمهوری اسلامی، حق ادارۀ امور داخلی و محلی و رفع هر گونه تبعیض فرهنگی و اقتصادی و سیاسی متعلق به تمام قشرهای ملت است، مِنْ جمله برادران کُرد، که دولت جمهوری اسلامی موظف و متعهد به تأمین آن در اسرع وقت می‏باشد. و مقررات و قوانین مربوط به آن بزودی ان‏شاءاللّه‏ تعالی تدوین می‏شود.

6ـ اخیراً باز نظر شریف علمای اعلام و مشایخ عظام و روشنفکران و سایر برادران
عزیز در سراسر ایران را به موضع حساس امروز ایران و جبهه گیریهای دشمنان میهن و اسلام در مقابل ملت عزیز و تشبثات همه جانبۀ آنان برای سرکوبی نهضت اسلامی و ملت معظم و برای اعادۀ سلطۀ همه جانبه بر کشور اسلامی ما جلب می‏کنم. آیا در این موقع تقاضای متواضعانۀ این خدمتگزار، که روزهای آخر عمرش را می‏گذراند، بجا نیست؟!

7ـ خواهران و برادران هم میهن در سراسر کشور! من دست خود را پیش شما دراز می‏کنم و از شما به خاطر خدا و اسلام و کشور، عاجزانه می‏خواهم که تمام توان خود را برای نجات کشورتان به کار برید؛ و اسلحه‏های سرد و گرم ـ یعنی قلم و بیان و مسلسل ـ را از نشانه گیری به روی یکدیگر منحرف، و به سوی دشمنهای انسانیت ـ که در رأس آن امریکاست ـ نشانه روید.

بار الها! من مأموریت خود را ـ که نصیحت به ملت است ـ به قدر توان ضعیف خود انجام دادم. و تو، ای خدای بزرگ، با قدرت لایزال خود، قلوب ملت ما را پیوند برادرانه عطا نما.إنَّکَ قَرِیبٌ مُجِیبٌ.[1]سلام گرم من به ملت عزیز و برادران کُرد، و رحمت خداوند بر همه.

26 ذی‏الحجه 99 / 26 آبان 58

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ بدرستی که خدایا تو به همه نزدیکی، و دعای خلق را اجابت می‏کنی.