صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان رسالت خطیر مسئولان ـ ایجاد حالت اطمینان و امنیت در مردم
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع رسالت خطیر مسئولان ـ ایجاد حالت اطمینان و امنیت در مردم
  • حضار حضار: پرسنل کلانتری 21 تهران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

رسالت خطیر مسئولان در نظام اسلامی

من باید از شما برادرها، جوانهای برومند که امروز در جزو قُوای انتظامی اسلام واقع شدید تشکر کنم. و امیدوارم که در این خدمتهایی که می‏کنید، مورد نظر خدای تبارک و تعالی باشد، و موفق باشید به اینکه ایران را بسازید به طوری که دلخواه اسلام است.

ما اگر در دورۀ طاغوتی کاری می‏کردیم، یا شما در آن دوره کاری می‏کردید، این ضررش به اسلام نبود. برای اینکه در دورۀ طاغوت عمل می‏شد. اما امروز که ما در رژیم اسلامی هستیم، و شما هم قوای اسلامی هستید، کلانتری اسلامی هستید، اگر خدای نخواسته، یک لغزشی برای ماها و برای شما پیدا بشود، این به حساب جمهوری اسلامی ثبت می‏شود. و آنهایی که با این نهضت مخالف‏اند، دنبال این هستند که از ما، از شما، از جوانهای ما، یک لغزشی ببینند، و آن لغزش را پای جمهوری اسلامی حساب کنند. و با هیاهو و بوق و کَرْنا،[1]راجع به جمهوری اسلامی کارشکنی کنند، بنابراین وظیفه برای ما امروز ـ وظیفۀ الهی ـ سنگین است. وظیفه این است که همه‏مان با هم متحد، متفق، بدون اینکه بخواهید شما به ملت تحمیل بشوید و حکمفرمایی کنید، و بدون اینکه ملت بخواهد از شما کارشکنی بکند، باید همه با هم برادروار، این راهی را که تا اینجا آمدیم، ان‏شاءاللّه‏ به آخر برسانیم. من به شما برادرها مژده می‏دهم که چنانچه ما با هم برسیم به آنجایی که محتوای اسلام در این مملکت، همه جا پیاده بشود، یک حال طُمأنینه و حال
اطمینان به ملت، اطمینان به کشور، اطمینان به همه چیز کشور حاصل می‏شود که سرآمد همۀ خوبیهاست. انسان اگر چنانچه همۀ خوشیها را داشته باشد، لکن حال اطمینان نداشته باشد، متزلزل باشد، تمام آن خوشیها تلخ می‏شود. شما فرض کنید در یک کشتی نشستید، و همۀ اسباب خوشی برای شما مهیاست، یک وقت کشتی متزلزل بشود، احتمال غرق
[شدن داده]بشود، دیگر هیچ خوشی برای شما خوشی ندارد، همه‏اش تلخ می‏شود. یک مملکت اگر چنانچه متزلزل باشد، باز خوف این باشد که ما گرفتار امریکا بشویم، خوف این باشد که گرفتار سایر اَبَرقدرتها باشیم، طُمأنینه نباشد در قلوب ما، استقلال روحی نباشد، ما قیام به پای خود نکنیم، این خوشیها دیگر طعمی ندارد. و اگر چنانچه ما مطمئن بشویم به اینکه مستقل هستیم، و خودمان هستیم، و آقابالاسر نداریم، خوف اینکه یک وقت آنها به ما هجوم بکنند، یا یک وقت آنها کارشکنی در کارهای ما بکنند نداشته باشیم، این طُمأنینۀ روحی، بهترین چیزی است که برای انسان هست. و من مژده می‏دهم به شما که ان‏شاءاللّه‏ این طُمأنینه برای شما بزودی حاصل بشود.

ایجاد احساس امنیت و اطمینان در مردم

شما هیچ خوف این را نداشته باشید که این کسانی که به این ملت خیانت کردند و رفتند، دیگر برگردند. اینها دیگر برگشت برایشان نیست. و خوف این هم نداشته باشید که این قدرتهایی که چپاولگری می‏کردند در این مملکت، و مالِ این ملت را خوردند و بردند، و از بین بردند، و خود ملت حالا مواجه با یک نابسامانیهاست، اینها دوباره بخواهند برگردند. همچو خوفی به خودتان راه ندهید، با قدرت این راه را طی بکنید. و آن چیزی که من باید به شما سفارش کنم این است که باید مراکزی که دست هر کس هست؛ این مراکز دولتی، آنی که دست ارتش است، آنی که دست ژاندارمری است، آنی که دست شماهاست، این مراکز باید مراکزی باشد که اشخاصی که وارد می‏شوند در آن مراکز، ببینند که دارند در یک جایی وارد می‏شوند که آنجا مورد اطمینان آنهاست.

شما می‏دانید که سابق اگر یک بیچاره‏ای می‏خواست وارد کلانتری بشود، تا آمده
بیاید و برود، چقدر ناراحتی روحی داشته است. این ناراحتیهای روحی اسباب یک عُقْده‏هایی شده است که بعد از اینکه آن رژیم هم ساقط شد طولانی است تا این عُقْده‏ها از بین برود این باید با اَعمال شما با مردم، رفتارتان با مردم، و اینکه مردم را از خودتان بدانید، و خودتان را هم از مردم بدانید. الآن وضع این طوری است.

می‏بینید که الآن شماها وقتی در آغوش مردم می‏روید، با کمال خوشرویی و کمال رأفت، با شما رفتار می‏کنند، برای شما شعار می‏دهند، برای ارتش شعار می‏دهند. و این بهترین چیزی[است]که برای یک ملتی است که این استقلال یک ملتی را حفظ می‏کند، که همه قوا با هم باشند. این طور نباشد که ملت خودش را از[شما]جدا ببیند، از قوای انتظامی جدا ببیند، قوای انتظامی هم خودش را از مردم جدا ببیند. این جداییها اسباب این می‏شود که تزلزل پیدا بشود. و هر چه با هم مجتمعتر باشید، طمأنینه بیشتر حاصل می‏شود، و به مقصد زودتر می‏رسید.

من امیدوارم که همۀ ما تکلیف خودمان را بدانیم. و همۀ ما احساس کنیم که در یک مملکتی با یک عدّه برادر زندگی داریم می‏کنیم. ان‏شاءاللّه‏ مویَّد و موفق و سالم باشید.

1 ـ شیپور و نایِ جنگی.