صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان غصب اراضی کشاورزی و کشت و زرع در آنها
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع غصب اراضی کشاورزی و کشت و زرع در آنها
  • حضار

[بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر عظیم‏الشأن انقلاب ایران حضرت آیت‏اللّه‏ العظمی امام خمینی ـ مد ظله العالی

با تقدیم ادعیه و تحیات، از حضور مبارک استدعای ابلاغ اوامر کتبی و تعیین تکلیف نسبت به مسائل مشروحۀ ذیل را که مورد حاجت اشخاص و مأمورین دولت است می‏نماید:

1ـ با آنکه دستورات لازم الاتباع آن حضرت در مورد لزوم فعالیت بیشتر کشاورزان و توسعۀ سطح کشت منطوقاً و مفهوماً ناظر به کار مشروع هرکس در زمینی است که طبق مبانی شرعی و قانونی در اختیار دارد، مع‏التأسف جمعی از افراد ضد انقلاب و فرصت طلب در بعضی از مناطق، اذهان ساده روستاییان را مشوب نموده و وانمود می‏سازند که کشت و کار بدون اجازه در اراضی دیگران نیز در حکم اطاعت از امر امام و توسعۀ میزان کشت تلقی خواهد شد. استدعای صدور حکم در رفع اینگونه شبهات والقائات را دارد.]

 

بسمه تعالی

تصرف در اراضی دیگران چه به طور کشت یا به طریق دیگر حرام است و توسعۀ کشت به طور غصب جایز نیست و باید از آن احتراز شود.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

[2ـ بعضی افراد با سخنرانی و انتشار اعلامیه‏ها با تأویل و تعبیر نابجا از اصل «الزرع للزارع و لوکان غاصباً» وانمود می‏نمایند که هر کس بدون اجازه و عدواناً در زمین دیگری شخم بزند و بذر بپاشد
می‏تواند استیلای غاصبانۀ خود را تا برداشت محصول ادامه دهد. مستدعی است نظر مبارک را در این مورد که آیا می‏توان از اینگونه افراد غاصب قبل از رسیدن محصول خلع ید نمود و تعیین حدود ضمان شرعی غاصب ابلاغ فرمایند.
]

 

بسمه تعالی

غاصب باید فوراً زمین مغصوب را به صاحبش رد کند و صاحب زمین می‏تواند کشت او را حتی قبل از رسیدن موعد برداشت از زمین خود تخلیه کند.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

در خاتمه از حضور مبارک اجازه می‏خواهد که متن فتاوی صادره را برای اطلاع عموم مردم و بخصوص کشاورزان و روستاییان به طبع رسانیده و در دهات و مزارع کشور منتشر نماید تا ان‏شاءاللّه‏ تعالی بدین وسیله و با مدد گرفتن از اوامر آن رهبر عالیقدر از تجاوزات و تصرفات عدوانی و غاصبانه بخصوص در شروع فصل کشت پاییزه حتی الامکان جلوگیری و به ایجاد نظم و آرامش درمناطق روستایی کمک گردد.

با تقدیم شایسته‏ترین احترامات ـ علی ایزدی]