صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان شناخت محتوای عبادی، سیاسی و اجتماعی حج و وظایف مسلمانان
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع شناخت محتوای عبادی، سیاسی و اجتماعی حج و وظایف مسلمانان
  • حضار مسلمین ایران و جهان

بسم‏اللّه‏الرحمن‏الرحیم

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‏اللّه‏ِ جَمیعاً وَلاتَفَرَّقُوا[1]

تحیت فراوان و درود بی‏پایان به جمیع مسلمین جهان در مشارق ارض و مغارب آن. سلام گرم بر حجاج بیت‏اللّه‏الحرام ـ وفَّقهم‏اللّه‏ تعالی. قابل انکار و محتاج به تذکر نیست که اسلام بزرگ، دین توحید و شکنندۀ شرک و کفر و بت‏پرستیها و خودپرستیهاست.

دین فطرت و رهایی‏بخش از قید و بندهای طبیعت و وسواس شیاطین جنّ و اِنس در نهان و ظاهر است و دینِ سیاستِ مُدُن[2]و راهنمای صراط مستقیمِ لاشرقیه و لاغَربیه است. دینی است که عباداتش توأم با سیاست، و سیاستش عبادت است. اکنون که مسلمین کشورهای مختلف جهان به سوی کعبۀ آمال و حج بیت‏اللّه‏ رو آورده و این فریضۀ عظیم الهی و کنگرۀ بزرگ اسلامی در ایامی متبرکه و در مکانی متبرکه بر پاگردیده است، مسلمانان مبعوث از قِبَل خداوند تعالی باید علاوه بر محتوای عبادی، از محتوای سیاسی و اجتماعی آن بهره‏مند شوند، و به صِرْف صورت قناعت نکنند. همه کس می‏داند که برپا نمودن چنین کنگرۀ عظیمی برای هیچ مقامی و هیچ دولتی امکانپذیر نیست. و این امر خداوند متعال است که این گردهمایی بزرگ را فراهم آورده، مع‏الأسف مسلمین در طول تاریخ نتوانستند از این نیروی آسمانی و کنگرۀ اسلامی استفادۀ شایانی به نفع‏اسلام
و مسلمین بنمایند. جهات سیاسی زیادی در اجتماعات، جماعات و جُمَعات، و خصوصاً اجتماع گرانبهای حج می‏باشد؛ که از آن جمله اطلاع بر گرفتاریهای اساسی و سیاسی اسلام و مسلمین است، که با گردهمایی روحانیون و روشنفکران و متعهدان زائر بیت‏اللّه‏الحرام ممکن است طرح، و با مشورت از راه حلها مطلع، و در بازگشت به کشورهای اسلامی در مجتمعهای عمومی گزارش داده، و در رفع آنها کوشا شوند. و از جمله وظایف در این اجتماع عظیم، دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است؛ که خطبا و گویندگان و نویسندگان در این امر حیاتی اقدام نمایند؛ و کوشش کنند در به وجود آوردن جبهۀ مستضعفین؛ که با وحدت جبهه و وحدت کلمه و شعار «لا اله الا اللّه‏» از تحت اسارت قدرتهای شیطانی اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند، و با اُخوت اسلامی بر مشکلات غلبه پیدا کنند.

خواهران و برادران عزیز! در هر کشوری که هستید از حیثیت اسلامی و ملی خود دفاع کنید؛ و بی‏پروا در مقابل دشمنان خود، یعنی امریکا و صهیونیزم بین‏المللی و ابرقدرتهای شرق و غرب، بدون هیچ ملاحظه‏ای، از ملتها و کشورهای اسلامی دفاع کنید؛ و مظالم دشمنان اسلام را برملا کنید.

برادران و خواهران مسلمان من! آگاهید که تمام منافع مادی و معنوی همگی ما را ابرقدرتهای شرق و غرب می‏برند؛ و ما را در فقر و وابستگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی قرار داده‏اند. به خود آیید و شخصیت اسلامی خود را بیابید. زیر بار ظلم نروید. و هوشیارانه نقشه‏های شوم جهانخواران بین‏المللی را ـ که در رأس آن امریکاست ـ افشا کنید.

امروز قبلۀ اول مسلمین[3]به دست اسرائیل، این غدۀ سرطانی خاورمیانه افتاده است. امروز برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما را با تمام قدرت می‏کوبد و به خاک و خون می‏کشد. امروز اسرائیل با تمام وسائل شیطانی تفرقه‏افکنی می‏کند.بر هر مسلمانی لازم
است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند. امروز کشورهای افریقایی مسلمان ما زیر یوغ امریکا و سایر اجانب و سرسپردگان آنان دست و پا می‏زنند. امروز افریقای مسلمان صدای فریاد مظلومانۀ خود را هر چه بیشتر بلند می‏کند. فلسفۀ حج باید جوابگوی این فریادهای مظلومانه باشد. گردش به دور خانۀ خدا نشان دهندۀ این است که به غیر از خدا گِرد دیگری نگردید. و رَجْم
[4]عَقَبات، رجم شیاطین اِنس و جن است. شما با رجم با خدای خود عهد کنید تا شیاطین انس و ابرقدرتها را از کشورهای اسلامی عزیز برانید. امروز جهان اسلام به دست امریکا گرفتار است. شما برای مسلمانان قاره‏های مختلف جهان پیامی از خداوند ببرید؛ پیامی که به غیر از خدا، بردگی و بندگی هیچ کس را نداشته باشید.

ای مسلمانان جهان و ای پیروان مکتب توحید! رمز تمام گرفتاریهای کشورهای اسلامی، اختلاف کلمه و عدم هماهنگی است و رمز پیروزی، وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است. که خداوند تعالی در یک جمله بیان فرموده:وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‏اللّه‏ِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. «اعتصام به حبل‏اللّه‏» بیان هماهنگی جمیع مسلمین است. همه برای اسلام و به سوی اسلام و برای مصالح مسلمین، و گریز از تفرقه و جدایی و گروه گرایی ـ که اساس همۀ بدبختیها و عقب افتادگیهاست. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و وحدت کلمۀ مسلمانان جهان را خواستارم. والسلام علی ائمة‏المسلمین و عباداللّه‏الصالحین.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 ـ سورۀ آل عمران، آیۀ 103: «و همگی دست در ریسمان خدا زنید و پراکنده نشوید».
2 ـ جمع مدینه، شهرها. 
3 ـ مسجدالاقصی. 
4 ـ سنگباران.