صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان تداوم نهضت و انقلاب ـ شناسایی گروهها و چهره‏های مرموز
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع تداوم نهضت و انقلاب ـ شناسایی گروهها و چهره‏های مرموز
  • حضار حضار: روحانیون سبزوار ـ بانوان محلۀ چهار مردان قم

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

پیشرفت اسلام با جانبازی و فداکاری

من باید از آقایان[که]از راه دور تشریف آورده‏اند و در این هوای گرم، در این منزل کوچک، زیر آفتاب، تشریف دارند و تحمل زحمت می‏کنند، و از خانمهایی که تشریف آورده‏اند و در این هوای گرم مستمع هستند، تشکر کنم؛ و سعادت همه را از خدای تبارک و تعالی مسئلت کنم. آنچه که زحمتها را آسان می‏کند این است که برای خداست. کاری که برای خدا باشد تحملش آسان است؛ ولو در آفتاب باشد، ولو در گرما باشد. اولیای خدا برای خدا زحمتها کشیدند. اسلام با خون پیش رفت؛ با زحمت پیش رفت، با فداکاری پیش رفت، و ما باید با فداکاری پیشرفت کنیم. اسلام محتاج به فداکاران است، قرآن کریم محتاج به فداکاری قشرهای ملت است، پیغمبر اکرم به این امت چشم دوخته است، نامه‏های اعمال پیش ایشان می‏رود، و ما باید کوشش کنیم که رضایت خدای تبارک و تعالی را به دست بیاوریم. شما با زحمتهای خودتان، با رنجهای خودتان، چه آقایان و چه خانمها، این پیروزی را تحصیل کردید؛ و باید با زحمتهای خودتان، با رنجهای خودتان، با فداکاریهای خودتان، ادامه بدهید.

شناسایی عناصر مرموز و چهره‏های مشکوک

الآن موقعی است که احتیاج به ادامۀ نهضت است. نهضت نارس است؛ بین راه است؛ و شیاطین توطئه می‏کنند. باید همۀ ملت با هم، همۀ قشرها با هم، آنها که برای اسلام دلشان می‏تپد، آنهایی که برای ملت دلشان می‏تپد، آنهایی که کشور خودشان را
می‏خواهند، باید از مسائل خصوصی، از مطالبی که مربوط به خودشان هست، از آمال و آرزوهای شخصی دست بردارند، و به فکر ملت باشند و به فکر اسلام باشند و به فکر کشور باشند. توطئه‏ها را با وحدت کلمه خنثی کنند. آنهایی که در بین مردم، کارگرها، دهقانها، دانشکده‏ها، دانشگاهها، می‏روند و تخم فساد می‏کارند، آنها را بشناسند؛ ببینند که اینها کی هستند، و از کجا تأیید می‏شوند و کی آنها را تأیید می‏کند. قلمهای مسموم را بشناسند. اشخاصی که قلم دست می‏گیرند بر ضد اسلام، بر ضد روحانیت، بر ضد مسیر ملت، قلمفرسایی می‏کنند، بشناسند اینها را. سوابق اینها را به دست بیاورند. مطالعه در احوال اینها و در سوابق اینها بکنند.

بانگ بیدارباش

ما احتیاج به وحدت کلمه داریم. زحمت ملت ما برای اسلام است؛ برای اسلام بود. اسلام است که سعادت همه را تأمین می‏کند، و اسلام است که ما را به پیروزی رساند. و اسلام است که ما را به پیروزی می‏رساند. اگر اسلام نبود و اگر اسلام نباشد، ملت باز به همان معنایی که سابق بود برمی‏گردد. آنهایی که حکومت می‏خواهند بین ما بکنند، عمالشان را وادار کردند بر ضد اسلام، بر ضد روحانیت عمل کنند؛ قلمفرسایی کنند.

بیدار باشد ملت! بیدار باشید علمای اعلام! خطبای عظام! دانشگاهی! دانشکده‏ای! بازاری! کارگر! دهقان! همه بیدار باشید و دشمنهای خودتان را بشناسید. دشمنهای اسلام را بشناسید. اگر اسلام نبود، اینها که برای آزادی قلمفرسایی می‏کنند اینجا نبودند؛ آزادی نداشتند. آزادی را اسلام به ما داد. قدر این آزادی را بدانید. و قدر این اسلام را بدانید. کسانی که برای کشور می‏خواهند خدمت کنند، به اسلام خدمت کنند، روحانیت را تقویت کنند؛ دانشگاه را تقویت کنند. من از خدای تبارک و تعالی بیداری ملت را مسئلت می‏کنم. من از خداوند تعالی سعادت همۀ ملت را و سعادت و سلامت شما آقایان و خانمها که تشریف دارید مسئلت می‏کنم.

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته