صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان توطئه‏های پشت پرده ـ دولت غیر قانونی بختیار ـ لزوم پایداری و تداوم مبارزه
  • محل پاریس، نوفل‏لوشاتو
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع توطئه‏های پشت پرده ـ دولت غیر قانونی بختیار ـ لزوم پایداری و تداوم مبارزه
  • حضار مصاحبه‏کننده: خبرنگاران مطبوعات و رادیو ـ تلویزیونهای جهان

سؤال:[آیا بختیار را قبل از استعفا خواهید پذیرفت؟]

جواب:من مکرر گفته‏ام که اصولاً شاه سابق قانونی نبود، مجلسین قانونی نیست، بختیار قانونی نیست. پس کسی را که قانونی نیست نخواهم پذیرفت. من به ملت ایران توصیه می‏کنم که در این وقت حساس درست بیدار باشند؛ متوجه باشند که توطئه‏ای باید در کار باشد. من می‏بینم که همان کسانی که از شاه سابق طرفداری می‏کردند حالا از بختیار پشتیبانی می‏کنند. هم دولت انگلستان و هم دولت امریکا از او پشتیبانی می‏کنند. اگر این شخص ملی است ـ همان طور که خودش اظهار می‏کند ـ چرا آنها از او پشتیبانی می‏کنند؟ اگر ملی است چرا بدون مجوز قانونی و برخلاف میل ملت، پست نخست وزیری را اشغال کرده است؟ اگر احترام به آرای عمومی می‏گذارد چرا کنار نمی‏رود؟

ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزۀ خود ادامه می‏دهم. و بر همۀ ملت واجب است تا در این امر پایداری کنند و سستی و سردی به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم و مطالب ما مطالب حق است و حق لاجرم پیروز است.

ــ[در صورتی که بختیار استعفا بدهد یا ندهد و کودتای نظامی بشود چه خواهید کرد؟]

ــما از کودتای نظامی ترسی نداریم. ملت ایران به کودتاهای نظامی عادت کرده است. ما پنجاه سال است زیر بار کودتا هستیم: کودتای رضاخان،[1]کودتای محمدرضا.[2]ما با
فشارهای اینها عادت کرده‏ایم. ما از کودتا هیچ ترسی نداریم. من تعجب می‏کنم که ما می‏خواهیم ارتشی را از شرّ استعمار خارج کنیم و آنها خودشان نمی‏خواهند بعضی از بلندرتبه‏ها می‏خواهند نوکر باشند. اصولاً ارتش با ماست. خلاصه ما از کودتای نظامی هیچ ترسی نداریم؛ برای اینکه ملت ایران مهیاست تا آخرین نفس به قیام و نهضت خود ادامه دهد. ملت ایران تا پیروزی نهایی را به دست نیاورد، دست از نهضت خود برنمی‏دارد.

ــ[چرا تصمیم رفتن به ایران را به تأخیر انداختید؟]

ــتصمیم من همان طور که بوده است هست ولی دولت غیر قانونی، برای حفظ منافع اجانب، مانع ورود من به ایران شده است. و من در اولین فرصت به ایران خواهم رفت و حقوق ملت ایران را خواهم گرفت. آنهایی که به ملت ایران خیانت می‏کنند، باید کنار بروند. و من چون گذشته در تصمیم خود باقی هستم و ملت ایران باید در تصمیم خود باقی باشد. بر احدی از افراد ملت جایز نیست که در این موقع حساس که امر بین موت و حیات است بنشیند و ساکت باشد.

ملت ایران! به نهضت خود ادامه دهید که قدرت با شماست. از قدرتها نترسید. شما می‏توانید با قدرت ملی خود کشور خود را نجات دهید و سرنوشت خود را خودتان در دست بگیرید. به هیاهوی این و آن گوش ندهید. به توطئه‏های زیر پرده توجه کنید. خداوند شما را حفظ کند، ان‏شاءاللّه‏ تعالی.

1 ـ کودتای انگلیسی 3 حوت اسفند 1299.
2 ـ کودتای امریکایی 28 مرداد 1332.