خواص باورنکردنی قهوه سبز!/ موثر برای بیماران دیابتی و کاهش وزن

قهوه سبز یا قهوه خام دانه های قهوه معمولی می باشد با این تفاوت که هنوز مرحله برشته شدن را نگذرانده است. طی مرحله فرآوری قهوه، رنگ آن از سبز به قهوه ای تغییر می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ قهوه سبز یا قهوه خام دانه های قهوه معمولی می باشد با این تفاوت که هنوز مرحله برشته شدن را نگذرانده است. طی مرحله فرآوری قهوه، رنگ آن از سبز به قهوه ای تغییر کرده و آنتی اکسیدان های طبیعی و اسید کلروژنیک موجود در آن به شدت کاهش پیدا می کند.

جالب است بدانید اسید کلروژنیک عامل اصلی خواص دارویی قهوه سبز محسوب می شود.

قهوه سبز از محبوب ترین مکمل ها و محصولات طبیعی برای کاهش وزن و لاغری می باشد، قهوه سبز از قلب و مغز محافظت کرده، چین و چروک پوست را کاهش می دهد و برای کبد و دیابت بسیار مفید است. طبع قهوه سبز سرد و خشک است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی خواص قهوه سبز برای سلامتی، لاغری، پوست و مو آشنا شویم.

خواص دارویی و فواید قهوه سبز

1. خواص آنتی اکسیدانی

دانه های قهوه سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث کاهش اثرات مضر رادیکال های آزاد شده و از سلامت عمومی بدن محافظت می کند.

همچنین مطالعات ثابت کرده است که دانه های قهوه سبز خام حاوی اسید کلروژنیک خالص است که می تواند سطح گلوکز خون را کنترل کرده و از تورفتگی سلول های پوست جلوگیری می کند.

2. دیابت

قهوه سبز از مواد غذایی عالی برای درمان دیابت نوع 2 به شمار می رود. خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه سبز و سایر ترکیبات سالم موجود در آن به کاهش التهاب کمک می کند. عصاره قهوه سبز میزان قند خون و مقاومت نسبت به انسولین را کاهش داده و با کاهش تجمع چربی ها به کاهش وزن کمک می کند که هر دو برای کنترل و درمان دیابت ضروری می باشند.

3. کاهش کلسترول خون

کلسترول بد خون (لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL) از عوامل اصلی بروز اختلالات قلبی عروقی می باشد. مطالعات نشان می دهد مصرف منظم عصاره دانه های قهوه سبز سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

4. بهبود گردش خون

فشار خون بالا عامل ابتلا به برخی بیماری های خطرناک همچون سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه می باشد. تحقیقات نشان می دهد ماده قوی و بسیار فعال شبه آسپرین در دانه های قهوه وجود دارد که از تجمع پلاکت ها در عروق خونی و سخت شدن رگ ها جلوگیری کرده و به بهبود گردش خون در اندام های بدن کمک می کند.

5. سلامت کبد و سم زدایی 

عصاره قهوه سبز یک سم زدای طبیعی است که کبد را از سموم، کلسترول بد، چربی های اضافی و سایر مواد مضر پاکسازی می کند. با سم زدایی کبد، عملکرد آن بهبود پیدا کرده، متابولیسم بدن افزایش می یابد و سلامت کلی بدن تضمین می شود.

مصرف قهوه سبز برای درمان آسیب های کبدی از جمله سرطان کبد مفید است.

6. انرژی بخش

مقدار بالای کافئین موجود در دانه های قهوه سبز باعث افزایش سطح انرژی بدن شده و فرد را در طول روز فعال و سرحال نگه می دارد.

7. ضد سرطان

اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز دارای اثر آنتی اکسیدانی و شیمی درمانی است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه کمک می کند.

8. سلامت مغز و حافظه

ماده اسید کلروژنیک که سرچشمه بسیاری از خواص قهوه سبز می باشد خطر بروز بیماری های مغزی و زوال عقل را کاهش می دهد.

به طور کلی قهوه احتمال بروز و سرعت پیشرفت آلزایمر و دیگر بیماری های مرتبط با پیری را کاهش داده و حتی روند ابتلا به آلزایمر را، در بیمارانی که به زوال عقل خفیف دچار شده اند کند می کند.

تحقیقات نشان داده کافئین از التهاب مغز به ویژه در گیرنده های آدنوزین که می تواند باعث کاهش توانایی شناختی فرد شود جلوگیری می کند. به همین دلیل توصیه می شود افراد سالمند مبتلا به اختلالات حافظه خفیف حدود 3 فنجان در روز قهوه مصرف کنند.

خواص قهوه سبز برای لاغری و کاهش وزن

9. بهبود متابولیسم

اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز تقویت کننده متابولیسم بدن است و با افزایش متابولیسم پایه بدن باعث کاهش انتقال گلوکز از کبد به خون می شود. با کاهش گلوکز، بدن شروع به سوزاندن سلول های چربی ذخیره شده می کند تا بتواند قند مورد نیاز خود را تامین کند.

بنابراین مصرف قهوه سبز خالص به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کند.

10. چربی سوزی

قهوه سبز حاوی مقادیر قابل توجهی کتنجک (نوعی جلبک دریایی) است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی بدن می باشد، این ماده به حفظ سطح مواد مغذی بدن کمک کرده، متابولیسم بدن را افزایش و چربی سوزی و کالری سوزی بدن را سرعت می بخشد

11. کاهش اشتها

اگر از چاقی و اضافه وزن رنج می برید قهوه سبز مصرف کنید، این ماده مغذی مهارکننده قوی و موثر اشتها بوده و با کاهش میل به غذا باعث چربی سوزی بهتر و لاغری می شود.

توجه: اگر از قهوه سبز برای کاهش وزن استفاده می کنید لازم است در کنار آن، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده و ورزش منظم، خواب کافی، کاهش استرس و رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید!

خواص قهوه سبز برای پوست

12. ضد پیری

اسید کلرژنیک موجود در دانه های قهوه سبز، 10 برابر چای سبز معمولی در کاهش آسیب مضرات رادیکال های آزاد موثر است. دانه های فراوری نشده قهوه سبز حاوی آنتی اکسیدان های خانواده پلی فنول، فرولیک اسید و غیره هستند که باعث کاهش روند پیری پوست شده و پوست را جوان و شاداب نگه می دارد.

13. درمان آکنه و جوش

نوشیدن قهوه سبز با افزایش سیستم ایمنی بدن و از بین بردن آسیب های مضر رادیکال های آزاد برای پوست به درمان آکنه و صاف شدن پوست کمک می کند.

14. رفع چین و چروک پوست

قهوه سبز نیازی به بو دادن ندارد به همین دلیل بسیاری از مواد فرار موجود در آن حفظ می شود. اسید گاما آمینوبوتیریک، تئوفیلین، اپی‌گاوکاتجین‌گالات و غیره از جمله مواد تشکیل دهنده قهوه سبز هستند که به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک کمک می کنند.

15. مرطوب کننده پوست

دانه های قهوه سبز علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، غنی از اسیدهای چرب و استرها از جمله اسید اراهیدیک، اسیدلینولئیک و اسید اولئیک هستند که پوست را تغذیه کرده و با مرطوب کردن پوست علائمی مانند افتادگی پوست، بی رنگی و سایر آسیب های پوستی را کاهش می دهد.

خواص قهوه سبز برای مو

16. حفظ سلامت موها

محتوای آنتی اکسیدانی قهوه سبز با ترکیبات سمی و مضر پوست سر و مو مبارزه کرده و موها را قوی، ضخیم و زیبا می کند.

17. جلوگیری از طاسی

برای درمان ریزش موی مدل زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک از قهوه سبز استفاده کنید. عصاره دانه های قهوه سبز باعث افزایش رشد سریع مو  و ضخامت آنها می شود.

قهوه سبز بنوشیم یا قهوه معمولی؟

قهوه معمولی و قهوه سبز هر دو دارای فواید زیادی می باشند، قهوه معمولی حاوی کافئین بیشتری است که مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرناک باشد.

همچنین برخی ترکیبات مفید موجود در دانه های قهوه در طول فرآوری و تغییر رنگ آن از بین می روند.

قهوه سبز نسبت به قهوه معمولی خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

عصاره قهوه سبز حاوی اسید کلروژنیک فراوان است و بیشتر خواص بی نظیر قهوه سبز از این ماده ناشی می شود که قهوه معمولی از آن بی نصیب است!

کافئین تاثیر زیادی در چربی سوزی دارد و از آن جا که قهوه معمولی کافئین بسیار بیشتری نسبت به قهوه سبز دارد برای کاهش وزن و لاغری بهتر است.

روش مصرف قهوه سبز

قهوه سبز به روش های مختلف تهیه می شود و به همین دلیل انواع متفاوتی دارد، قهوه سبز را می توان از دانه های قهوه، عصاره قهوه سبز و پودر دانه قهوه سبز تهیه کرد که از نظر خواص با هم تفاوتی ندارند.

نوشیدنی قهوه سبز را می توان سرد یا گرم میل کرد.

قهوه سبز جزو مکمل های غذایی محسوب می شود که به صورت های مختلف از جمله قرص و کپسول قهوه سبز در بازار موجود می باشد.

عوارض جانبی و مضرات قهوه سبز

با توجه به این که قهوه سبز توسط شرکت های مختلف ارائه می شود که فرمول خاصی برای تولید این مکمل ندارند، مثلا برخی محصولات ممکن است کافئین بیشتری نسبت به سایرین داشته و مصرف بیش از حد آن ها باعث اضطراب، بی خوابی، عصبانیت، ناراحتی معده، سردرد، ضربان قلب نامنظم و غیره شود.
مصرف پیوسته مکمل های حاوی کافئین و قطع ناگهانی آن ها ممکن است با عوارضی همچون سردرد، خستگی، افسردگی، عدم تمرکز و تنش های عضلانی و نگرانی همراه شود.
قهوه سبز و سایر مکمل های حاوی کافئین ممکن است با مصرف مواد دیگر مانند گیاه گوارانا تداخل داشته و باعث افزایش فشار خون شود.
مصرف بیش از حد کافئین باعث کاهش منیزیم و کلسیم بدن می شود.
ممکن است برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، فشار خون و دیابت با کافئین موجود در قهوه سبز تداخل داشته باشند.
افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند در مصرف قهوه سبز و یا هر مکمل یا نوشیدنی کافئین دار احتیاط کنند.
افرادی که به کافئین حساسیت دارند از مصرف قهوه سبز اجتناب کنند.
زنان باردار و مادران شیرده، افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، اختلال در خونریزی، گلوکوم و فشار خون بالا قبل از مصرف قهوه سبز با پزشک مشورت کنند.
مصرف قهوه سبز ممکن است با عوارضی همچون یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، سردرد، مشکلات خواب و رفلاکس اسید معده همراه باشد. در صورت بروز هریک از این علائم مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید