جی پلاس؛

برای هر صندلی یک موسیقی پخش می‌شود!

دانشمندان نوعی سیستم «منطقه مجزای صوتی» ابداع کرده‌اند که به کمک آن، هر فرد در داخل خودرو صدایی فردی و منحصر به خودش را گوش می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دو کمپانی کیا موتورز و هیوندای نوعی فناوری مشابه هدفون‌های حذف‌کننده سر و صدای محیط ابداع کرده‌اند که به «فناوری منطقه مجزای صوتی» معروف است و به چهار سرنشین داخل خودرو امکان می‌دهد که بدون استفاده از هدفون و تنها با یک سیستم صوتی داخل خودرو، به صداهایی جداگانه با مخصوص به خودشان گوش کنند.

با این فناوری، به عنوان مثال کودکانی که در صندلی‌های عقب خودرو می‌نشینند می توانند آهنگی پرنشاط را گوش کنند در حالی که شما در صندلی جلو به آهنگی آرام گوش می‌دهید. این قابلیت به همه افراد حاضر در یک خودرو اجازه می‌دهد بدون این که مزاحمتی برای دیگران ایجاد کنند، آهنگ و ریتم مورد علاقه خود را استفاده کنند.

در سیستم SSZ، بلندگوهای متعددی در کابین نصب می‌شوند که صداها را به صندلی‌های خاصی هدایت می‌کنند اما به طور هوشمندانه‌ای هم برنامه‌ریزی شده تا باعث تغییر فاز و خنثی شدن امواج صوتی برآمده از تمام بلندگوهای موجود در داخل خودرو شود.

hyundai-separate-sound-zone-3

این ویژگی خنثی‌کنندگی صدا روی امکان حرف زدن با دیگران تأثیر نمی‌گذارد و تنها روی سیستم صوتی که آهنگ پخش می‌کند تأثیر دارد. همچنین این سیستم، اطمینان ایجاد می‌کند که تنها راننده از طریق این سیستم صوتی می‌تواند نشانه‌های ردیابی و صداهای هشداردهنده را بشنود.

این دو کمپانی مطرح دنیا از سال 2014 روی این فناوری کار می‌کنند و امیدوارند که طی یک تا دو سال آینده بتوانند این سیستم را به خطر تولید برسانند.

دیدگاه تان را بنویسید