گزارش جی پلاس؛

اختراع بازی ویدیویی که مغز را تغییر می‌دهد

محققان نوعی بازی ویدیویی طراحی کرده‌اند تا از این طریق بتوانند توانایی همدردی کودکان را با دیگران مورد ارزیابی قرار دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان دانشگاه ویسکونسین مدیسون یک بازی ویدئویی طراحی کرده‌اند که در آن، یک ربات کاوشگر فضایی روی سیاره‌ای در دوردست فرود می‌آید. آنها بازی مورد نظر را برای دانش‌آموزان راهنمایی طراحی کرده‌اند و به واسطه آن، تأثیر بازی‌های ویدئویی را روی تقویت قدرت همدردی کودکان  مورد مطالعه قرار داده‌اند و نشان دادند که چگونه یادگیری چنین مهارت‌هایی می‌تواند ارتباطات عصبی داخل مغز را تغییر دهد.

در بازی کامپیوتری کریستال‌های کایدور (Crystals of Kaydor)، یک ربات روی سیاره‌ای بیگانه فرود می‌آید. افرادی که به این بازی مشغول می‌شوند در بازی نقش آن ربات را برعهده می‌گیرند تا فضاپیمای خود را تعمیر کند و برای این کار سعی می‌کند با کشف احساساتی مشابه احساسات انسانی روی چهره بیگانگان فضایی، با آنها ارتباط برقرار کند.

این ربات کاوشگر فضایی برای این که تکه‌های فضاپیمای آسیب‌دیده‌اش را دوباره جمع کند، باید بتواند ارتباطی عاطفی با ساکنان سیاره بیگانه برقرار کند. این بیگانگان به زبانی متفاوت سخن می‌گویند اما حالات چهره‌شان به شکل قابل توجهی شبیه انسان‌هاست و باید از این ویژگی برای ارتباط گرفتن بهره ببرد.

محققان در قالب این بازی ویدئویی و در کمتر از دو هفته دریافتند کودکانی که این بازی را انجام داده بودند، در ارتباطات و اتصالات شبکه‌های مغز مرتبط با همدلی و جنبه فکری با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای روبرو شدند. بعضی هم مشاهده کردند که شبکه‌های عصبی تغییریافته با مقررات عاطفی در ارتباط‌اند و این تغییرات در سنین کودکی که سن مهمی برای آغاز رشد این مهارت حیاتی است، بسیار اهمیت دارد.

تحقق این مساله که چنین مهارت‌هایی را می‌توان از طریق بازی‌های کامپیوتری آموزش داد، حائز اهمیت هستند چرا که این موارد، شاخص داشتن یک زندگی سلامت است و این مهارت را می‌توان در هر زمانی با بازی ویدئویی یا بدون آن هم تمرین کرد.

به گزارش جی پلاس؛ همدلی و هم‌دردی نخستین گامی است که می‌تواند منجر به بروز رفتارهای هم‌نوع‌ دوستی مانند احساس نیاز کمک به دیگران شود. محققان معتقدند که اگر ما نتوانیم با مشکلات دیگران همدردی کنیم، انگیزه کمک از بین می‌رود. محققان با فعالیت طولانی‌مدت روی بازی‌های ویدئویی دریافتند که این قبیل بازی‌ها به مرور خوبی را محدود می‌کنند و چنانچه صنعت بازی‌سازی در دنیا، این پیام را از صمیم قلب دریافت کنند، می‌توانند بازی‌های ویدئویی جدیدی خلق کنند که بتواند مغز کاربران را به گونه‌ای متحول کند که بیشتر از آن که مخرب باشند، از خوبی‌ها حمایت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید