رییس‌ جمهور روابط تهران – آستانه را راهبردی، صمیمی و رو به گسترش دانست و گفت‌: ظرفیت‌های گسترده دو کشور در زمینه‌های مختلف می‌تواند مکمل یکدیگر بوده و باید از آن بیش از پیش در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه استفاده کنیم.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان، با بیان اینکه اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برقراری روابط صمیمانه و پایدار با قزاقستان است، اظهار داشت: تهران برای توسعه روابط با آستانه اهمیت زیادی قایل است چرا که این روابط از ارتباط عمیق تاریخی و اشتراکات فرهنگی دو ملت نشأت می‌گیرد و امروز دو کشور در زمینه‌های مختلف دارای دیدگاه‌های نزدیک بوده و از منافع مشترکی در منطقه برخوردار هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و آستانه در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در کنار یکدیگر قرار دارند، حضور فعال آستانه در تحولات منطقه بویژه مذاکرات صلح سوریه و سایر موضوعات امنیت منطقه ای را تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: قزاقستان در مسایل بین‌المللی از جمله برجام همواره در کنار ملت ایران بوده است و این قابل تقدیر است و مصمم هستیم روابط خود را در این عرصه‌ها هر چه بیشتر تقویت کنیم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به اینکه دو کشور زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و صدور خدمات متقابل دارند، اظهار داشت: ظرفیت‌های ایران و قزاقستان در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه ترانزیتی می‌تواند مکمل یکدیگر باشد به نحوی که قزاقستان از طریق ایران به آبهای جنوب و ایران نیز از طریق قزاقستان می‌توان به چین متصل شود.

رئیس جمهور همچنین تقویت روابط بانکی در مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: تهران و آستانه با برقراری روابط کارگزاری بیشتر و نیز استفاده از پول ملی می‌توانند، گام‌های مؤثری در مسیر توسعه روابط دو جانبه بردارند.

نور سلطان نظر بایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار روابط تهران – آستانه را دوستانه و با چشم‌انداز خوب توصیف کرد و گفت: روابط تجاری دو کشور طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و مصمم هستیم این مسیر را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه دو کشور همواره از روابط سطح بالایی با یکدیگر برخوردار بودند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دوست و شریک منطقه‌ای قزاقستان است و همواره به دنبال توسعه و تحکیم روابط خود با تهران هستیم.

رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به نقش تاریخی و تمدنی ایران در منطقه، اظهار داشت: به رغم مشکلات خارجی که برای ایران ایجاد می‌شود، مطمئن هستیم کشور بزرگ و با تاریخ کهنی مانند ایران، مشکلات را پشت سر گذاشته و به پیش خواهد رفت.

نظر بایف تصریح کرد: قزاقستان از پایداری و اجرای کامل برجام حمایت می‌کند و مصمم هستیم روابط خود را در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهیم و ضمن حل مشکلات بانکی معتقدیم تجارت بیشتر با پول ملی به نفع دو کشور است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.