یک مشاور انتخاب رشته می گوید: تبلیغات کاذب بسیاری در زمان انتخاب رشته انجام می شود؛ به عنوان مثال موسسه‌ ای تبلیغ می ‌کند با رتبه 18 هزار رشته پزشکی قبولتان می ‌کنیم در حالی که نمی ‌گوید این فرد از سهمیه‌ استفاده کرده است.
واقعیت موجود این است که متولیان امور آموزشی این سرزمین شرایطی را فراهم آورده اند که برخی موسسه ها و مشاوران با تبلیغات گسترده و اعلام مبالغ میلیونی اعلام می کنند قبولی داوطلبان کنکور سراسری را در رشته مورد نظرشان تضمین می کنند.

**برخی نمونه های تبلیغ
در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری برخی موسسه ها و مشاوران با تبلیغات گسترده محیطی در سطح شهر یا از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی به صورت حضوری، تلفنی و مجازی و معرفی روش های مختلف همچون نرم افزارهای انتخاب رشته و اعلام مبالغ میلیونی اظهار می کنند که قبولی داوطلبان را در رشته مورد نظرشان تضمین خواهند کرد.
به طور مثال موسسه ای برای انتخاب رشته کنکور فعالیت و برنامه خود را اینطور معرفی می کند: به شما می گوییم کجا قبول می شوید، این کار را با بررسی اطلاعات قبولی حدود 263 هزار داوطلب کنکور در سال گذشته و بر مبنای دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش انجام می دهیم.
«به شما می گوییم چه رشته هایی را انتخاب کنید، این کار را با ارزیابی استعدادها، علایق و تجربه های شما و با یک آزمون استعدادسنجی انجام می دهیم.»
موسسه ای دیگر اعلام می کند: انتخاب رشته کنکور دانشگاه سراسری 97 زیر نظر برترین استادان و دانشجویان رتبه های تک رقمی به صورت مشاوره تلفنی انتخاب رشته، حضوری و نیز مشاوره رایگان کنکور انجام می شود که به شما توصیه می کنیم برای موفقیت در این انتخاب مهم حتما با یک مشاور متخصص مشورت کنید.
موسسه ای نیز اینگونه تبلیغ می کند: با توجه به تجربه مشاوران و اساتید پی بردیم که دلیل ناتوانی برخی داوطلبان در انتخاب رشته مورد علاقه شان تصورات غلطی است که درباره این موضوع دارند و تصمیم گرفتیم با مشاوره دقیق و هوشمندانه این تصورات غلط را از بین ببریم و شما را دقیقا به رشته ای که هدفتان است برسانیم پس توصیه می کنیم برای انتخاب رشته کنکور دانشگاه حتما به صورت حضوری یا تلفنی از مشاوران این مرکز کمک بگیرید.
همچنین موسسه ای دیگر به معرفی خود و مقایسه فعالیت آن با دیگر رقیبانش می پردازد و اعلام می کند: انتخاب رشته شما را فقط یک نفر انجام نمی دهد بلکه یک «کارگروه» حداقل 40 نفره بعد از مشاورتان روی انتخاب رشته شما نظارت می کند، انتخاب رشته شما یک روز تمام نمی شود بلکه مؤسسه طی قراردادی با شما تا بهمن ماه یعنی 6 ماه بعد تمام تبصره ها و تکمیل ظرفیت های دانشگاه های آزاد و دولتی را بررسی و پرونده شما را پیگیری می کند تا بتوانید شانس یا فرصت خود را به بهترین نحو بررسی کنید.
این موسسه اعلام می کند به دلیل کمک و به کارگیری مشاوران و کارشناسان مجرب اطلاعات نایاب که متاسفانه دیگر مشاوران کشور کمتر به آن می پردازند و موسسه با پژوهش و جلسات متعدد با دانشگاه های کشور و در اثر تجربه به دست آورده را در اختیار شما قرار می دهد.

به گزارش ایرنا نتایج اولیه آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای سال تحصیلی 98-97 نهم مرداد ماه جاری اعلام شد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از 15 تا 20 مرداد می توانند کد رشته محل های مورد علاقه خود را با مراجعه به سایت سازمان سنجش ثبت کنند.
کنکور سراسری 97 روزهای 7 و 8 تیرماه با شرکت یک میلیون و 12 هزار و 327 نفر در گروه های علوم تجربی، ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی در 497 حوزه امتحانی داخل کشور و 25 حوزه امتحانی خارج از کشور برگزار شد.
براساس اعلام نتایج اولیه تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده اند.
به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور به کسانی که در آزمون سراسری غایب بودند یا اصلا ثبت نام نکردند نیز اجازه داده شده در سایت سازمان سنجش برای پذیرش در رشته هایی که بر اساس صرفا سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند تا 24 مردادماه ثبت نام کنند.
حسین توکلی افزود: احتمالا برای تمامی افرادی که خواهان انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش هستند این امکان وجود دارد زمان این انتخاب را تا 24 مردادماه تمدید کنیم.

مصطفی حائری مشاور آموزشی با اشاره به انتخاب رشته کنکور سراسری گفت: تبلیغات کاذب بسیاری از سوی موسسات انجام می ‌شود، به عنوان مثال موسسه‌ ای تبلیغ می ‌کند با رتبه 18 هزار رشته پزشکی قبولتان می ‌کنیم و افرادی را تبلیغ می‌ کند در حالی که نمی ‌گوید این فرد از سهمیه‌ ها استفاده کرده، در واقع تبلیغات این موسسات درست نیست.
وی در برنامه ای تلویزیونی با بیان اینکه داوطلبان اصطلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور را نمی ‌دانند و به همین خاطر به سراغ موسسات می‌روند و مبالغی هزینه می‌کنند، عنوان کرد: در دفترچه به صورت کامل همه موارد توضیح داده شده و مطالعه کامل آن برای انتخاب رشته کافی است.
این کارشناس به داوطلبان توصیه کرد در ایام انتخاب رشته به جای رفتن به موسسه ها، وقت بگذارند، تحقیق کنند و از اطرافیان آگاه و مورد اعتماد مشاوره بگیرند.
همچنین مرتضی کیا مدیر یک دبیرستان نیز در این برنامه تلویزیونی درباره ملاک انتخاب رشته کنکور اظهارداشت: ملاک اصلی انتخاب رشته خوب، علاقه است؛ در این تب و تاب چند روزه برای انتخاب رشته اقتصاد کاذبی شکل می‌ گیرد مثلا برخی به نام مشاوره 500 هزار تومان تا 2.5میلیون تومان هزینه می ‌گیرند تا انتخاب رشته انجام دهند.
وی افزود: مهم است داوطلب کنکور بداند چهار سال آینده در چه رشته ‌ای می ‌خواهد تحصیل کند، طبق آمار وزیر کار سابق حدود 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در مشاغل غیرمرتبط با رشته‌شان مشغول به کار می‌ شوند.
این مدیر دبیرستان درباره گردش مالی بازار انتخاب رشته گفت: برآورد می شود 10 درصد داوطلبان یعنی 100 هزار نفر بابت انتخاب رشته پول می دهند و میانگین گردش مالی انتخاب رشته حدود 30 تا 50 میلیارد تومان است. متاسفانه این بستری است که آموزش و پرورش ایجاد کرده و صنعت کنکور فضایی فراهم آورده که خانواده ها مبالغ قابل توجهی صرف کنند.
کیا با بیان اینکه دانش آموز با مشورت والدین می‌تواند اولویت رشته، شهر و دانشگاه محل تحصیلش را مشخص کند افزود: نرم افزار انتخاب رشته براساس رتبه افراد عمل می کند نه شاخص دیگری.
وی افزود: انتخاب رشته آنلاین آزمایشی در سایت سازمان سنجش موجود است و داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند که رایگان نیست و البته امکان استفاده از انتخاب رشته آموزش و پرورش در مدارس هم وجود دارد که قیمت آن بیشتر است.
این مدیر دبیرستان تاکید کرد: داوطلبان حتما در اولویت بندی علاقه خود را مورد توجه قرار دهند.

براساس نظر کارشناسان و مشاوران آموزشی دانش آموزان انتخاب های مختلفی دارند اما انتخاب آنان در هدایت تحصیلی(انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم) و بخصوص کنکور سراسری سرنوشت ساز است؛ انتخاب رشته کنکور، آینده زندگی، شغلی و اجتماعی داوطلبان و خانواده هایشان و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

ابوالفضل رحمانی کارشناس مشاوره درباره روند انتخاب رشته کنکور سراسری و فعالیت موسسه هایی در این حوزه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه هرسال شاهدیم در این ایام موسسه هایی صرفا با تبلیغات گسترده و اغواگرانه داوطلبانی که آینده شان برایشان مهم است را جذب می کنند.
به گفته وی این موسسه ها بنیه علمی و اطلاعات در حوزه روانشناختی، تربیتی و نیز شناخت از دانش آموز، نیازها و علایق او و نیز وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده ها که از مولفه های اساسی در انتخاب رشته کنکور است ندارند.
وی گفت: خانواده ها می خواهند بهترین انتخاب را داشته باشند و با توجه به محدودبودن زمان برای انتخاب رشته، به این موسسه ها اعتماد می کنند و در دام آنها می افتند.
رحمانی وعده قبولی تضمینی را از مولفه های مشترک موسسه های غیرمجاز برای انتخاب رشته کنکور عنوان کرد و افزود: هیچ فردی چنین وعده ای نمی تواند بدهد، مگر اینکه اینگونه استدلال کند که ما اقدامی انجام می دهیم که داوطلب فقط قبول شود که با توجه به ظرفیت های ایجاد شده و صندلی های خالی در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی، همه داوطلبان می دانند که در دانشگاه ظرفیتی برای آنان وجود دارد و این موسسه های از این موضوع سوء استفاده می کنند.
این کارشناس مشاوره، درخواست مبالغ نجومی و سرسام آور حتی در بعضی از موارد تا 2 میلیون تومان از خانواده را از دیگر ویژگی های موسسه های غیرمجاز برای انتخاب رشته عنوان و بیان کرد: این موسسه ها اعلام می کنند برای انتخاب رشته، جلسات مشاوره جداگانه ای را با خانواده و دانش آموز و جلسه مشاوره اینترنتی هم خواهیم داشت و با روش هایی علاوه بر زمان، مبالغ هنگفتی از خانواده ها می گیرند.
وی گفت: در زمان انتخاب رشته کنکور شاهد رشد قارچ گونه موسسه های غیرمجاز هستیم و بسیاری مکان ها و صنف ها تغییر کاربری می دهند و با تبلیغات مدعی می شوند که می توانند انتخاب رشته کنند.
رحمانی با بیان اینکه موسسه های غیرمجاز انتخاب رشته، مافیای کنکور تلقی می شوند که سرنوشت و آینده تحصیلی و شغلی داوطلب برای آنها اهمیتی ندارد، اظهار داشت: سالانه شاهد مشکلات داوطلبانی بوده ایم که مبالغ هنگفتی را به این موسسه ها پرداخت کردند و آنان در رشته مورد نظر پذیرفته نشدند و برای اعلام شکایت به آموزش و پرورش مراجعه کردند.
وی افزود: از آنجا که این موسسه ها زیرنظر آموزش و پرورش نیستند شکایت خانواده ها و داوطلبان جز اشک و آه نتیجه ای در برندارد.
این کارشناس مشاوره، انتخاب رشته کنکور سراسری را موضوعی بسیار مهم، تعیین کننده و اساسی دانست و گفت: مشاور انتخاب رشته باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در مورد علایق، استعداد، توانایی، تیپ شخصیتی دانش آموز و وضعیت فرهنگی و اقتصادی خانواده و نیز اصول کارشناسی مشاوره آگاهی داشته باشد.
رئیس سابق اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه با توجه به اهمیت انتخاب رشته کنکور این نهاد هر ساله پایگاه هایی در سطح مناطق 19 گانه شهر تهران ایجاد می کند افزود: در این پایگاه ها نیروهای مشاور متخصص، آموزش دیده و آگاه نسبت به شرایط دانش آموزان و خانواده های آنان و رشته های تحصیلی و دانشگاه ها مشاوره می دهند.
وی با بیان اینکه در انتخاب رشته کنکور سراسری عوامل فردی و اجتماعی تاثیرگذار هستند، اظهارداشت: در عوامل فردی(شخصی و درونی)، علاقه، استعداد و توانایی های فرد باید مورد توجه قرار گیرد و داوطلب این سوال ها را از خود بپرسد که چرا باید انتخاب رشته کند؟، چرا باید این رشته را انتخاب کند؟، انگیزه او از انتخاب این رشته چیست؟ به رشته ای که انتخاب می کند، چقدر علاقه دارد؟ و آیا تحت تاثیر جو روانی جامعه قرار گرفته یا این علاقه واقعی است؟
این کارشناس مشاوره با اشاره به اینکه داوطلب برای انتخاب رشته باید ضمن شناخت کافی از خود، از تمامی جزییات، سرفصل ها و مباحث رشته مورد نظر آگاهی داشته باشد، گفت: توان علمی و استعداد تحصیلی از دیگر مباحثی است که داوطلب در انتخاب رشته باید آنها را مورد توجه قرار دهد.
وی افزود: گاهی اوقات شاهدیم دانشجویی در یک رشته پذیرفته می شود و توان علمی آن رشته را ندارد، سرخورده می شود و ترک تحصیل می کند یا با مشکلات عدیده ای از جمله افسردگی روبه رو خواهد بود که به مصرف مواد مخدر نیز احتمال دارد روی آورد.
رحمانی با اشاره به اینکه آینده و امکان ادامه تحصیل در رشته موردنظر، وضعیت اشتغال، چگونگی ارتقای شغلی و نقش اجتماعی از جمله عوامل اجتماعی(بیرونی) موثر در انتخاب رشته کنکور است، اظهار داشت: نوع، روش های آموزشی، محیط دانشگاه و مسافت آن از محل سکونت، وضعیت خوابگاه و وضعیت فرهنگی و اقتصادی خانواده برای پرداخت شهریه و ساکن شدن در شهری غیر از شهر خود نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: مهمترین و بهترین فردی که می تواند انتخاب رشته کند، در درجه اول، خود فرد است و هیچ فردی مانند داوطلب نمی تواند محدودیت ها، ظرفیت ها و ویژگی های او را بشناسد/
این کارشناس مشاوره با اشاره اینکه داوطلبان کنکور سراسری می توانند 150 رشته انتخاب کنند، به آنان توصیه کرد که 20درصد از رشته های اولیه را به صورت آرمانی و براساس علاقه مندی و اولویت انتخاب کنند و بعضی از رشته های دوره دوم یا شبانه و پیام نور را نیز در انتها در حدود 10 درصد اولویت هایشان قرار دهند.
رحمانی گفت: داوطلبان ممکن است بگویند که اگر در رشته های پیام نور و شبانه قبول شویم شاید نرویم اما بعد از اعلام نتایج، شاید نظرشان تغییر کند.
وی افزود: داوطلبان سعی کنند درج نهایی کدرشته های محل ها را به هیچ کسی جز خودشان نسپارند و تک تک آنها را خودشان ثبت کنند، پرینت بگیرند و پس از کنترل اگر اصلاحی نیاز است انجام دهند و نهایی کنند.

گزارش از معصومه جوان معبودی
تهرام/7245/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.