گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جوادی حصار: مخالفین دولت می خواهند تنها دولت را مقصر وضعیت فعلی نشان دهند/ همه تقصیرها را به گردن دولت انداختن اشتباه است/ باید اعتماد به دولت و امید به آینده را افزایش دهیم

ما باید اعتماد به دولت و امید به آینده را افزایش دهیم. اگر مردم به بهتر شدن وضعیت خود امید پیدا کنند و مطمئن شوند که وعده های دولت محقق می شود، قطعاً بخش زیادی از مشکلاتی که به داخل کشور بازمی گردد، برطرف خواهند شد.

پایگاه خبری جماران: در هفته ای که گذشت تجمعاتی در برخی شهرهای ایران از جمله مشهد در اعتراض به وضعیت معیشتی برگزار شد که فارغ از بررسی ریشه های آن، نام مشهد بازهم پررنگ تر از همیشه در این تجمعات مطرح شد و این بار نیز در تریبون رسمی نمازجمعه این شهر، تلویحاً از مردم خواسته شد تا به خیابان بیایند. 

در همین رابطه یک فعال سیاسی اصلاح طلب مقیم مشهد گفت: تجمعات اخیر در این شهر ساماندهی شده هستند که از نمونه های این ساماندهی، می توان به توزیع بنرها و پوسترهای آماده پس از نمازجمعه اخیر اشاره کرد. یعنی زمانی که امام جمعه محترم مشهد اعلام می کند؛ «وقتی دولت و مسئولین ساکتند و کاری برای رفع مشکلات مردم نمی کنند، مردم باید به خیابان ها بیایند» طبیعتاً اولین مردمی که به خیابان می آیند، شرکت کنندگانی هستند که در نماز  به امامت ایشان حضور می یابند.

هر دولتی در شرایط دولت آقای روحانی باشد، منتقدینش از فضای به وجود آمده علیه او استفاده می کنند

 

صادق جوادی حصار در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره نقش مخالفین دولت در به وجودآمدن وضعیت فعلی کشور گفت: جریان مخالف دولت نمی خواهد وقایعی که در کشور اتفاق افتاده را به حساب خود بگذارد و قصد دارد که تنها دولت را مقصر وضعیت فعلی نشان دهد. جریان منتقد دولت این فضا را فضایی می بیند که می توان از آن علیه دولت استفاده کرد. این اقدام آنها نیز در فضای سیاسی، امری متعارف است و معمولاً جریانات رقیب از نقاط ضعف طرف مقابل سوءاستفاده می کنند.

وی افزود: فراموش نکنیم که هر دولتی در شرایط دولت آقای روحانی باشد، منتقدینش از فضای به وجود آمده علیه او استفاده می کنند. منتها فرقی که در این ماجرا وجود دارد، این است که دولت به تنهایی چنین وضعیتی را رقم نزده و نقش مخالفین دولت در به وجود آمدن این وضع پررنگ است. از این رو، مخالفین با اینکه می دانند نقش پررنگی در به وجودآمدن این وضع داشتند، اما با گرفتن ژست ناراضی از فضای ایجاد شده بهره برداری می کنند.

تجمعات اخیر در مشهد ساماندهی شده هستند

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مشهد در این مقطع بر خلاف دی ماه سال قبل، نقش پررنگ و آغازکننده ای برای اعتراضات ندارد و باید گفت که شهرهایی مانند کرج و اصفهان در اعتراضات اخیر جلوتر حرکت می کنند. منتها در این شهر تریبونی وجود دارد که می تواند این موارد را رسمی تر از تریبون نمازجمعه اعلام کند. به غیر از این، تفاوت چشمگیری میان مشهد با شهرهای دیگر از منظر مخالفت با دولت وجود ندارد.

وی بیان کرد: اما بدون شک، تجمعات اخیر در مشهد ساماندهی شده هستند که از نمونه های این ساماندهی، می توان به توزیع بنرها و پوسترهای آماده پس از نمازجمعه اخیر اشاره کرد. یعنی زمانی که امام جمعه محترم مشهد اعلام می کند؛ «وقتی دولت و مسئولین ساکتند و کاری برای رفع مشکلات مردم نمی کنند، مردم باید به خیابان ها بیایند» طبیعتاً اولین مردمی که به خیابان می آیند، شرکت کنندگانی هستند که در نماز جماعت به امامت ایشان حضور می یابند.

هماهنگی از بدیهی ترین کارهای مخالفین دولت برای ضربه زدن به آن است

 

جوادی حصار افزود: علاوه بر آن، عده ای از طرفداران ایشان نیز که از نقطه نظرات امام جمعه محترم آگاهند، بنر و پوسترهایی را برای چنین اقدامی آماده می کنند. لذا اگر قبل نمازجمعه، هماهنگی های لازم برای راهپیمایی پس از آن صورت گرفته باشد، امری پیچیده وعجیب نیست. زیرا هماهنگی از بدیهی ترین کارهای مخالفین دولت برای ضربه زدن به آن است.

وقتی مردم به دولت اعتماد کافی نداشته و امید چندانی به آینده نداشته باشند، همین اتفاقات نظیر احتکار، خرید افزون و تبدیل سرمایه ها به طلا و ارز معمول و رایج خواهد شد. برای پیشگیری از این اتفاقات ضمن آنکه باید چرخه اقتصادی کشور به حرکت درآید، باید امید و نشاط اقتصادی به جامعه بازگردد و اطمینان به تحقق وعده های دولت در مردم به وجود آید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: متاسفانه مخالفین دولت تابه حال در رسیدن به اهداف اولیه خود موفق بودند، اما بعد از این تاچه حد موفق شوند را نمی دانم. آنها توانستند دولت را در تحقق مطالبات مردم ناکام بگذارند و همچنین توانستند دولت را هدف حملاتی قرار دهند که شاید در برخی بخش ها مستحق آن نباشد.

باید اعتماد به دولت و امید به آینده را افزایش دهیم

 

وی با بیان اینکه وضعی که امروز به وجود آمده لزوماً ناشی از اقدامات دولت نیست، گفت: عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا وضع فعلی به وجود آید. البته دولت نیز در وضع فعلی مقصر است، ولی همه تقصیرها را به گردن دولت انداختن اشتباه است. برای اینکه چرخه اقتصاد کشور مجدداً به حرکت درآید، ما باید اعتماد به دولت و امید به آینده را افزایش دهیم. اگر مردم به بهتر شدن وضعیت خود امید پیدا کنند و مطمئن شوند که وعده های دولت محقق می شود، قطعاً بخش زیادی از مشکلاتی که به داخل کشور بازمی گردد، برطرف خواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اما مشکلاتی که به خارج از کشور بازمی گردد باید با تدبیر و حوصله و مدارا حل شوند. نمی توان نشست و قبل از مرگ واویلا گفت و از تحریم های ترامپ نگران شد. فردا قرار است تحریم های اولیه دولت آمریکا علیه کشور اعمال شود، اما برخی از دو ماه قبل به خرید کالا و بدتر از آن احتکار رو آورده اند. متاسفانه در ماه های گذشته مردم با شایعه اینکه قرار است ارز گران شود، پیشاپیش خود ارز را گران کردند. فراموش نکنیم که مردم نیز در به وجود آمدن چنین وضعی در کشور دخیل هستند.

در شرایط کنونی از همه مسائل علیه دولت استفاده می شود 

وی افزود: وقتی مردم به دولت اعتماد کافی نداشته و امید چندانی به آینده نداشته باشند، همین اتفاقات نظیر احتکار، خرید افزون و تبدیل سرمایه ها به طلا و ارز معمول و رایج خواهد شد. برای پیشگیری از این اتفاقات ضمن آنکه باید چرخه اقتصادی کشور به حرکت درآید، باید امید و نشاط اقتصادی به جامعه بازگردد و اطمینان به تحقق وعده های دولت در مردم به وجود آید.

وی در پایان گفت: چنین نشاط و اطمینانی با شعار دادن به وجود نخواهد آمد، بلکه دولت باید کاری کند که حداقل در حوزه ارزی بتواند ثبات را به بازار بازگرداند و برنامه های اقتصادی باید به گونه ای باشد که مردم احساس کنند دلار قیمت واقعی خود را دارد و دیگر با نوسان قیمت مواجه نخواهد بود. اگر این اتفاقات بیفتد و قیمت ارز تثبیت شود، شاید دولت بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. متاسفانه در شرایط کنونی از همه مسائل علیه دولت استفاده می شود و دولت نیز نه تنها زبان گویایی برای دفاع از خود ندارد، بلکه اگر حرفی هم بزند، آنگونه که باید در جامعه شنیده نمی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.